• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare isse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 85
  • Visningar Visningar 5 418
Sv: Nosgrimma

Red med en remontnosgrimma förut eftersom att min ponny har en tendens att skena iväg :angel:
Men nu skaffade jag mig en "curb strap" och tog av nosgrimman.

Jag varvar med Aachen & remontnosgrimma eftersom både jag och pållen gillar dom. Har även en pullarnosgrimma liggandes i stallet. Som jag ska testa tids nog. :D

Det var flera år sedan jag gav upp nosgrimman i kombination med bett, på de välutbildade hästar jag red då fanns ingen anledning att snöra ihop munnen.

:bow::bow::bow:

Förstår inte vinken med att dra ihop munnen på hästen. Hur kul skulle det vara om en människa fick gå med en grej i munnen som inte ens ska vara i munnen (hästens mun är inte gjord för att ha bett i) och sen dra ihop hela käften med ett snöre så att hästen inte kan öppna munnen.
Många säger att dom inte spänner den hårt utan den bara ligger där, men varför har ni den då om ni ändå inte spänner den????
Vissa säger att hästen gapar mycket annars eller något annat, ja men lös då problemet istället för att ta till en lösning som bara kommer hålla en liten stund.

Använder remontgrimma för att hålla bettet på plats. Den sitter inte hårt spänd alls. Min häst har sadeltvång och har vid ett par tillfällen rusat iväg, när jag då skulle ta in honom på volt(utan nosgrimma) åkte hela bettet ur munnen. Nu var det iof jättelänge sen o numera rider jag ofta utan det på volten så att han kan känna sig friare. Men uteritter använder jag det fortfarande

Nej snöra ihop munnen gör vi inte, han får ju trots allt en morot när jag sitter upp o det skulle ju bli knäppt om han inte kunde gapa o ta den :p

Varför rider du din häst? Ger du den mer än gräs att äta? Det vet väl varenda människa att hästars narturliga beteende är att bara äta gräs. Har du dina hästar i hage? De ska väl springa fritt!

Det är inte narturligt för hästen att vara tamdjur över huvud taget.

Nej det är inte naturligt men jag förstår fortfarande inte varför man vill stänga igen munnen på hästen?
Jag har alltid använt nosgrimma på mina hästar men sen blev jag ifrågasatt varför?? Jag kunde ärligt inte svara på det. Känns som att man använder vissa saker bara för att alla andra gör så och att då är det rätt. Om man inte ifrågasätter vissa saker och kommer på bättre lösningar så kommer ridsporten stå still.
Jag försöker alltid att vara så naturlig som möjligt med mina hästar men självklart vissa saker kan inte bli naturliga.
Men att tex. använda inspänningstyglar, nosgrimmor mm. är saker som jag tycker att man kan klara sig utan.
Finns det grejer som ni tycker att man kan vara utan?

Ne men jag har nosgrimma eftersom jag måste ha den när jag tävlar dressyr och för att det är en mental säkerhet för mig. Jag förstår verkligen inte folk som blir såå upprörda när man använder nosgrimma. Det är som om jag skulle bli upprörd för att alla andra använder schabrak! Det är ju faktiskt bara till för att skydda sadeln för att bli skitig. Man klarar sig utan den. Eller pannband det behöver man ju heller inte ha.

Pullar på hopptränsen för att hon verkar trivas med det.
Och aachen på dressyrtränsen.
Spänner aldrig för att få igen munnen utan har det mest för att det är snyggt och stabiliserar bra.

KL
Pullargrimma vid hoppning, aachen vid dressyr.
Jag har det mest för att han har haft så i ungefär 13 år innan jag haft honom, förstår inte varför man ska ändra något som funkar.
Däremot är det viktigt att den passar så det inte blir nypsår osv i munnen på hästen.

Mina passar, alltså nemas problemas. :D

*kl*

behöver inte nosgrimma, därimot rider jag med engelsk på träning då tränaren lättare kan se hur lodpatiet på hästens huvud är. sen på tävlingar med såklart. Annars "naket" utan nosgrimma :p

Va? Hur och varför går det till, har aldrig hört nånting liknande :confused:

:bow::bow::bow:

Förstår inte vinken med att dra ihop munnen på hästen. Hur kul skulle det vara om en människa fick gå med en grej i munnen som inte ens ska vara i munnen (hästens mun är inte gjord för att ha bett i) och sen dra ihop hela käften med ett snöre så att hästen inte kan öppna munnen.
Många säger att dom inte spänner den hårt utan den bara ligger där, men varför har ni den då om ni ändå inte spänner den????
Vissa säger att hästen gapar mycket annars eller något annat, ja men lös då problemet istället för att ta till en lösning som bara kommer hålla en liten stund
.

De som har den löst spänd så den bara är där har ju talat om varför - för att det är snyggast så, och/eller för man måste ha den i dressyr.

Sen nag de som gapar etc, så det är ju så att även om du tar bort ett grundproblem så behöver inte symptomet försvinna. Utan det kan ha blivit ett inlärt beteende, ligga smärtminne kvar etc. Och att då förhindra de värsta avvarterna, som att gapa och undandra sig bettets verkan, lägga tungan över bettet eller liknande genom en korrekt anpassad nosgrimma, det behöver inte alls betyda att man försöker lösa ett problem genom att strunta i att ta reda på varför utan bara snöra igen munnen.

Jag rider soms agt helst utan eller med engelsk löst spänd. Nya herrn går med snokrem med. För att inte gapa/tugga så mkt. Han har haft anledning att göra det, och den är borttagen. Men han har ännu inte insett att det inte finns någon anledning längre, så nosgrimman kvarstår sålänge.

För att det är fult att inte ha nosgrimma! Min connemara ser förjäklig ut utan... Använder mestadels löst sittande engelsk nosgrimma.

Varierar mellan olika dels eftersom de är snyggt o dels för att jag tycker att vissa nosgrimmor funkar bättre ihop med vissa bett. och sen är det bra för hästens mun att variera både bett och nosgrimma.
och ja jag spänner åt nosgrimman, inte för hårt, men inte för löst heller, min häst går gärna o stretar lite o är lite tjaffsig i munnen när hon inte är helt lösgjord, och ja jag har kollat hennes tänder och dom är det inget fel på.

jag varierar mellan

Vanlig dvs Aachennosgrimma
Remont (fult på vissa hästar, men funkar bra om de är lite oroliga i munnen)
Pullar (spec när man konditionstränar så de kan andas lättare)

Nordisen rider jag utan nosgrimma, just för att hon går bäst utan.
Annars rider jag med nosgrimma bara för att det är snyggt, fast har den alltid löst spänd :)

På vardagarna använder jag en engelsk nosgrimma för reflexernas skull (sitter en på nosgrimman). Och på helgen har jag pullarnosgrimman för att variera lite.

Kan också rida utan om jag så önskar men eftersom hästen har bauta huvud vill jag gärna ha något som bryter av ex. en vanlig grimma eller en nosgrimma.

Men ingen av de spänns hårt

Va? Hur och varför går det till, har aldrig hört nånting liknande :confused:

jo men tänk dig själv :rofl: om man rider rakt upp och tränaren kanske står i mitten för att se hur raktiriktad hästen är, lättare att se lodpatiet då ;) men det är inget jag måste ha, självklart inte. Sen i tävlingar måste man väl ha nosgrimma? :confused:

*kl*

Jag brukar rida med nosgrimma, för jag tycker att det är snyggast så.
Mina nosgrimmor sitter rätt i förhållande till tänder, och är lagom hårt åtspända. Dvs det finns plats för hästen att röra sig, samtidigt som nosgrimman inte hänger och slänger helt okontrollerat.
Vi ska förhoppningsvis komma ut och tävla dressyr såsmåningom - då måste man ha nosgrimma.
Jag varierar nosgrimma och bett mellan varje ridtur, då jag har en hel del att välja mellan och alla sitter på olika träns vilket gör att jag bara behöver ta fram ett annat träns för att byta bett och nosgrimma. Dock är det sällan jag använder kinetongrimman eftersom han inte riktigt förstått sig på den än.

Jag rider även ofta bettlöst, och hur skulle det gå till utan någon nosgrimmeliknande sak om jag nu inte vill rida med halsring?

Så länge nosgrimman sitter på rätt plats och lagom hårt så ser jag inget fel i att ha den där.

Jag använder inte heller nosgrimma.
Den fyller ingen funktion på min häst, blir bara en extra rem att spänna. Dessutom tycker jag det är fult.

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 239
Senast: Reshästen
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 613
Senast: Badger
·
Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
971
Senast: fio
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
7
· Visningar
473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka