Nosgrimmans uppgift

Sv: Nosgrimmans uppgift

Jag vet inte hur långt bettet till min häst är, men jag tycker att det sitter bra. Ska kolla lite mer. Då tycker alltså du att jag ska bytra bett?

Ska ett delat betta ligga rakt i hästens mun eller ska det hänga lite?

Ett delat bett ska ligga rakt.

Det är svårt att se om ett delat bett är i rätt längd då det viker sig i munnen på hästen så det ser ut att passa. Du får dra i bettringarna så att bettet sträcks ut, sticker det ut mycket på sidorna så behöver du ett kortare bett.

Anledningen till att din häst gapar när du rider kan vara att det tvådelade bettet viker sig när du tar i tyglarna och går då upp i gomtaket på hästen som då gapar. Testa ett rakt bett, det kan inte vika sig.

Jag har hört följande historik om nosgrimma, rätta mig gärna om ni vet något annat.
Från början var nosgrimman till för hästen, vid tex jakter när man red i högt tempo. Tanken var att om ekipaget gick omkull och ryttaren höll i tyglarna så skulle hästen inte kunna gapa och på så sätt köra underkäken i backen och knäcka den. Alltså var det en slags löst spänd "skyddsrem" för hästen. Idag är den väl mer pynt eller ett sätt att tvinga ihop en protesterande hästmun.

hehe* resten av hästen då, o överkäken då? Hur ska man snöra ihop benen så de inte skadas? :devil:

Låter som om du hört en hörsägen gjord av en myt, gjord av en nosrems freak. men det är bara en teori.
Min teori går ut på att folk vill dölja symptomen.
Ha sjuttiotalets TJOCKA t vådelade bett i åtanke som förstår ni varför nosgrimman blev populär ..
Har ett sånt bett hemma som avskräckande minne. ;)

/jenny

Sweet skrev:
Väldigt många i dag har för långa bett till sina hästar
Min ponny med liten och fin mun gick en lång period på ett tjockt 14 bett - det var det enda hon trivdes med ;)

Remontgrimmor spänns alldels för ofta för hårt...

Pansi skrev:
Jag har hört följande historik om nosgrimma, rätta mig gärna om ni vet något annat.
Från början var nosgrimman till för hästen, vid tex jakter när man red i högt tempo. Tanken var att om ekipaget gick omkull och ryttaren höll i tyglarna så skulle hästen inte kunna gapa och på så sätt köra underkäken i backen och knäcka den. Alltså var det en slags löst spänd "skyddsrem" för hästen. Idag är den väl mer pynt eller ett sätt att tvinga ihop en protesterande hästmun.

Det har jag också hört!! men nu minns jag ju inte alls vart...

Tvådelade bett kan vikas upp i gommen vid tygeltag så det kan mycket väl vara därför han gapar! Jag har också en unghäst men han gapar aldrig vid ridning. Rider honom på ett tredelat fullcheek som han trivs bra på. Brukar variera och rida med hackamore emellanåt.

Nu har jag kollat mitt bett igen. Jag drog i båda ringarna och gjorde bettet rakt, men det sticker inte ut särskilt mycket, tror inte att det kan vara kortare. Ska sätta på honom ett bridongbett nästa gång jag rider och så ska jag köpa ett rakt bett till honom. Om han gapar lika mycket trots byte av bett, vad ska jag göra då
KAN det helt enkelt inte vara så att han, som är ung, tycker att det är obehagligt med bett i munnen och gapar då så fort man tar lite i bettet?

Upplevde lite igår att han gapade mindre....med det vanliga bettet!

Jag har hört så mycket om hackamore så jag har aldrig vågat testa det. Alltså har jag ingen erfarenhet av att rida bettlöst, som jag tycker är att föredra ibland. Jag har fått höra ganska ofta att jag är mjuk och smidig i handen, men är ändå rädd att ta i för hårt.
Det är svårt detta eftersom det finns så många olika bett och alla är säkert likabra!

Att det är något fel på min ridning som gör att han bara går och gapar tror jag inte. Jag har tagit det väldigt försiktigt och begär inte alls mycket av honom.

Skippa hackamore och testa en sidepull ist. Jag har den här
varianten:
sidepull.jpg

Har du kollat tänderna?

För det är ju så billigt! Varför är sidepull så dyra? Och varför måste man köpa ett helt träns? Jag tycker det ser ut som att det skulle kunna räcka med att köpa den nedre delen om konstrukionen var lite annorlunda.

Att Tärnsjös är så dyr beror på att den är handsydd och det är just den nedre delen, dvs själva sidepullen, som är grejen. Det finns billigare varianter men jag vill ha en nosrem av läder och inte rep. Sen räknar jag med att ha den i 20 år. Folk köper ju täcken för 1000-lappar utan att reagera.

Bli inte arga på mig nu, men jag tycker det är så fult med ett träns utan nosgimma även om pullarnosgimma är ännu fulare :devil:
Jag vet att det inte är något argument, och jag använder aldrig nosgrimma på min nordis, han får vara "ful" :D

Jag tycker det är alldeles för hårt och ger för mycket friktion. Jag har neoprenskydd på min trots att den är av läder.

Jag skulle vilja påstå att alla hästar är känsliga på den delan av nosryggen där sidepullen ligger. Vart vill du komma?

Det finns billiga sidepull - Hööks har ett för 199 kr, med nosdel i läder. Det är förvisso ingen superkvalitet, men det fungerar fint för mig och medryttarpållen när vi vill variera oss lite.

Liknande trådar

Utrustning Köpte ett begagnat träns, och hela tränset hade fått sig ett oljebad! 🫣 Där det bara är läder har jag lyckats få det ok genom att...
Svar
5
· Visningar
899
Senast: Fibusen
·
Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
967
Utrustning Är det en ny trend att ha en padd under nosgrimman? Det dök upp reklam i mitt fb-flöde häromdagen, och nu ser jag att flera har det på...
Svar
7
· Visningar
903
Senast: zarmino
·
Utrustning Någon som har Antarés träns? Tänker främst på precision tränset. Märker ni någon skillnad? Finns det något annat märke som är värt att...
Svar
10
· Visningar
699
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka