Nosgrimmans uppgift

Sv: Nosgrimmans uppgift

jag fick också lära mig att bettet skulle sticka ut en bit utanför mungipan och att det skulle vara tjockt. Nu har jag lärt mig bättre och kör på tunna bett som inte sticker ut ur munnen om man drar i bettringen på ena sidan. Bettet är tvådelat och bettringen ligger precis utanför kinden. Eftersom "hålen" där bettringen går in är små så nyper inte bettet och en annan sak som är bra är att jag lärt mig vara mycket försiktig med handen när jag svänger och aldrig dra i inner uatn att ha ett stöd i yttersidan. Då vet jag att bettringen kommer åka in i munnen och det vill jag ju inte.

kan säga att jag gick ned succsesivt från 13,5cm (när jag köpte hästen) till 11,5 innan jag insåg att 11,5 var rätt storlek. :p

Ni som har hästar som är besvarliga i munnen kan prova bett i annat material än Rostfritt. Min häst går dåligt på det - men mycket fint på svartmalm och ganska bra på mässing. :love:

Självklart är alla hästar känsliga, men vissa är känsligare än andra för att få tex skav eller så. Och jag tänkte att det kanske var något sånt som gjorde att du ville ha läder. Men om jag ska tolka ditt svar så är det inte så? Kan repet rent göra illa hästen?

Jag anser läder vara hållbarare och bekvämare. Tärnsjös variant är dessutom utvecklad för både ridning och tömkörning. Skada hästen kan du säkert göra med båda varianterna. Om du känner på en sidepull av repvariant så förstår du.

Hejsan. Jag har lärt mig att smala tredelade är snällast. Har det till unghästarna och det funkar bra. Ska dock inte ha bett jämt då jag föredrar att rida med hack eller sidepull. Vill bara att de ska funka med bett...

Liknande trådar

Utrustning Köpte ett begagnat träns, och hela tränset hade fått sig ett oljebad! 🫣 Där det bara är läder har jag lyckats få det ok genom att...
Svar
5
· Visningar
883
Senast: Fibusen
·
Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
928
Utrustning Är det en ny trend att ha en padd under nosgrimman? Det dök upp reklam i mitt fb-flöde häromdagen, och nu ser jag att flera har det på...
Svar
7
· Visningar
893
Senast: zarmino
·
Utrustning Någon som har Antarés träns? Tänker främst på precision tränset. Märker ni någon skillnad? Finns det något annat märke som är värt att...
Svar
10
· Visningar
685
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Valp med diarré?
  • Hönstråden II