Nostalgi hästböcker vi minns

Ni har nämnt alla mina favoriter redan men jag har även Sheila Chapmans böcker "stallet brinner" och "Tessy och den svarta hingsten" på min favoritlista. Sedan har jag ett svagt minne om några böcker om tre systrar som startar ridskola för att försöka få behålla sina hästar (varav en av hästarna hetta Anna tror jag) och att en av systrarna tävlade just Anna på Wembley(?)
 
Känner igen boken med tjejen som tränsar med socker och sylt. Men i min bok heter tjejen Helen och ponnyn Fly. Hästsäljarens som heter dock Peter även i min bok. Titeln är Tänk om jag hade en ponny! Av Peyton. Blandar jag ihop något nu?

Det kanske finns fler översättningar? Låter ju som exakt samma i övrigt, men olika titel och huvudpersonnamn.

Var inte Ruth fosterbarnet som flyttar in hos Helen och hennes familj?

(och min version är samma som @Crossline s)
 
Sedan har jag ett svagt minne om några böcker om tre systrar som startar ridskola för att försöka få behålla sina hästar (varav en av hästarna hetta Anna tror jag) och att en av systrarna tävlade just Anna på Wembley(?)
Silverörnens ridskola hette den!!
Tänk vad minnet kan komma tillbaka ibland :)
 
Och böckerna om Windy, ledarhingsten. Drömmer fortfarande om honom :love::love:

Gick in i tråden typ bara för att jag ville fylla i just den :love:

Var även helt hooked på Windy-böckerna. Minns fortfarande hur knäckt jag var efter att ha läst boken där han dog... :(

...och här är anledningen till att jag inte letat reda på dem i vuxen ålder :cry:


Ooooh Nan Inger hade jag glömt!
Det var bra böcker! " Önskas köpa, litet sto" "Var god rid" och den boken som jag verkligen kände var min, fast jag inte hade egen ponny " Buttan och Mankan" - Jag har kvar den, för den kan jag inte slänga.

Önskas köpa litet sto :love: minnen!


I övrigt undrar jag om nån vet vilken bok jag inte kommer på titeln på- sannolikt en Polluxbok men inte säkert: Handlar om en tjej som har det tufft hemma, om jag minns rätt tror jag mamman kanske var alkoholiserad? Hon får iaf lära sig rida en häst som ägs av en äldre man som lär henne rida i stallet utan träns osv, han tränar henne även hur man faller av utan att slå sig (rulla ihop som en boll typ) och vid ett tillfälle i boken blir hon matförgiftad och ett annat tror jag hon tävlar hästen i distans och lånar ut sina tyglar och rider i mål utan, eftersom hon lärt sig rida utan träns från början. Nån som minns?

Lite offtopic då det inte är en bok i klassisk mening: Måste jag säga att jag nästan lipade i affären när jag bläddrade i en "Min hästs bästa" av @Lena Furberg :love: Chock att få se den i en hylla bland barnböcker och sedan slå upp slutet på en serie (den om en delvis rörelsehindrad tjej och en häst som slaktats och sedan springer på stranden själv en sista gång följande natt) som jag minns kristallklart. Fick köpa boken och skicka en bild på just sista sidan till min syster som också grät. Så kan det gå med vuxna kvinnor 30+ som berörs av en serie.. :heart
 
Åh! Den hade jag inte sett! Jag tror den sista jag såg var den med haflingerhästarna, vad hette den? Vet du hur många såna här böcker som gavs ut?

På den tiden fanns knappt några hästtidningar, annat än Hästen, som mest handlade om typ Ardenneravel och listor, så när PonnyExpressen kom i brevlådan, i det vita kuvertet med hästskon på, var det nästan så att jag svimmade av lycka. Samma sak med Ponnykartan! Idag är utbudet så gigantiskt att jag inte tror något barn eller någon tonåring kan ana hur det kändes när PonnyExpressen kom.... Julafton x 100, ungefär. Jag funderar över det ibland, om det är "bra" eller "dåligt" med det nästan gränslösa utbudet. Hur inget är riktigt speciellt längre. Allt bara finns, i överflöd...

Men, det är ett ämne för en annan tråd, kanske...?
Åh ponnykartan! Den hade jag nästan glömt.

Jag älskade alla böckerna om Britta och Silver också, och Nan Ingers böcker. Typ alla lite mer jordnära böcker som inte handlade om hästtjuvar och annat elände.
 
Sedan minns jag två böcker jag lånade på biblioteket, en tror jag handlade om en tjej och en passlöpshäst och den andra om en kille och hans häst där han var med när den föddes, tror den hette Galax eller något liknande...

Nu har jag hittat de här böckerna! Det var visst samma författare, Deborah Savage.

Den med passhästen heter Spring som vinden / To race a dream och den med Galax heter Från skilda världar / Under a different sky :up:
 
Många av mina favoriter är nämnda redan. Försöker själv få ihop hela bunten av fullblodsserien, har nog runt 45 st nu, saknar nån enstaka i början och mitten. Och har nog inte kollat efter nr 49 eller nått, måste kolla. Tyvärr är det ju ofta samma böcker som kommer ut på köp och sälj sidor :(

Kommer även ihåg några "mini-pocket" sen min mamma var liten som jag sen fick, tror det var om galopphästar.
Men favoriter från Pollux-klubben som jag fortfarande minns är Spökhästen (tror det fanns en tvåa till den men kommer inte ihåg), serien Ponnypensionatet och rodeo ranch (?) en serie om en ranch med westernhästar.
 
Britta och Silverböckerna, såklart! Läser om dem fortfarande, om jag blir sjuk. :o
Böckerna om Bess av Maj Rehbinder. Jag ville också ha en Botvid!
Nan Ingers böcker om Dunet.
Alla mini-pocketböckerna! Det fanns ju ett antal med Ponnyklubben i titeln, fast alla hängde inte ihop. Det var Ponnyklubben som alltid hamnade in i spännande situationer - Madeleine och hennes kompisar Ulki och Ille som skötte ponnyer och drev ridskola och körde ponnytrav, det var Ponnyklubben och Svarta Damen och Ponnyklubben och Häxan.
Ingen är som Zorba (två delar) som var ganska spännande.
Marie-Louise Rudolfssons böcker om Panaway - Vi köper en häst, Vi och vår häst, Vi rider tillsammans och Vi köper en unghäst. Jättebra! Vi rider tillsammans var ju en riktigt tårdrypande historia...
Ponnyklubben My på sommarlov och Ponnyklubben My travar vidare! Fjordingar förekommer inte så ofta i böckerna, och när jag läste dem ville jag ha en Glitre...
Ridkubben Sporren av Lesley King
Vildhingsten från Blå Bergen och Vildhingstens första tävling
Jill-böckerna
Böckerna om Balett, fast där hängde jag inte med till slutet. Gillade de första två, men sedan gick de lite vilse där. Jag växte kanske ifrån dem.
Ökenstormen! Har förgäves försökt få tag i Ökenstormens son - finns det någon som har den och vill bli av med den? Hör av dig så!
Jag köper fortfarande regelbundet gamla hästböcker, bara för att det är kul.
 
Åh! Den hade jag inte sett! Jag tror den sista jag såg var den med haflingerhästarna, vad hette den? Vet du hur många såna här böcker som gavs ut?

På den tiden fanns knappt några hästtidningar, annat än Hästen, som mest handlade om typ Ardenneravel och listor, så när PonnyExpressen kom i brevlådan, i det vita kuvertet med hästskon på, var det nästan så att jag svimmade av lycka. Samma sak med Ponnykartan! Idag är utbudet så gigantiskt att jag inte tror något barn eller någon tonåring kan ana hur det kändes när PonnyExpressen kom.... Julafton x 100, ungefär. Jag funderar över det ibland, om det är "bra" eller "dåligt" med det nästan gränslösa utbudet. Hur inget är riktigt speciellt längre. Allt bara finns, i överflöd...

Men, det är ett ämne för en annan tråd, kanske...?

Österrike-böckerna (tror det var två eller tre stycken) var de sista som Fia var med i. Ponnyklubbens årsböcker gavs ut i flera år efter det, men det var inte samma sak utan Fia och Pytteliten...

Min mammas (f -51) och min mosters (f -59) Ponnyexpressen läste jag framlänges och baklänges, liksom Ponnyklubbens små pocketböcker. Tror inte heller att någon någonsin kommer att vara lika svältfödda igen!

Jag har nog missat en hel del nyare/samtida /häst/litteratur då jag hade fullt upp med mina uppskattningsvis 8 hyllmeter med äldre hästböcker + alla Enid Blyton, Kitty, Lotta o Biggles osv som jag ärvde från ovan nämnda mamma o moster.
Ett sånt sjå jag har haft att komplettera alla dessa serier, många är de timmar som jag stått på huvudet i boklådor på loppisar, prylaffärer o antikvariat!
 
Gick in i tråden typ bara för att jag ville fylla i just den :love:



...och här är anledningen till att jag inte letat reda på dem i vuxen ålder :cry:




Önskas köpa litet sto :love: minnen!


I övrigt undrar jag om nån vet vilken bok jag inte kommer på titeln på- sannolikt en Polluxbok men inte säkert: Handlar om en tjej som har det tufft hemma, om jag minns rätt tror jag mamman kanske var alkoholiserad? Hon får iaf lära sig rida en häst som ägs av en äldre man som lär henne rida i stallet utan träns osv, han tränar henne även hur man faller av utan att slå sig (rulla ihop som en boll typ) och vid ett tillfälle i boken blir hon matförgiftad och ett annat tror jag hon tävlar hästen i distans och lånar ut sina tyglar och rider i mål utan, eftersom hon lärt sig rida utan träns från början. Nån som minns?

Lite offtopic då det inte är en bok i klassisk mening: Måste jag säga att jag nästan lipade i affären när jag bläddrade i en "Min hästs bästa" av @Lena Furberg :love: Chock att få se den i en hylla bland barnböcker och sedan slå upp slutet på en serie (den om en delvis rörelsehindrad tjej och en häst som slaktats och sedan springer på stranden själv en sista gång följande natt) som jag minns kristallklart. Fick köpa boken och skicka en bild på just sista sidan till min syster som också grät. Så kan det gå med vuxna kvinnor 30+ som berörs av en serie.. :heart
Åh jag har läst Windyböckerna om och om igen. Men missat att han dör :cry: Den boken har jag aldrig läst tydligen.
 
Allt av Nan Inger!! Jag minns julaftonen när jag fick "Sedan red jag Dunet" och var helt golvad av hänförelse. Hela den bokserien om Piglet och Dunet är oförglömliga. Och sen kom den bästa hästbok som nånsin skrivits, i min värld: Ridsommar på Västanås. Jag läser den fortfarande då och då, av djupt nostalgiska skäl.

Piglet-böckerna hade ju lite inslag av "vanlig ungdomsbok" också om jag minns rätt, pubertetsfunderingar och sånt där. Spännande för mig på mellanstadiet ;)

Jag älskar Ridsommar på Västanås! Det är nog den hästbok som har fastnat mest hos mig, jag kan den nog nästan utantill.
 
Åh! Den hade jag inte sett! Jag tror den sista jag såg var den med haflingerhästarna, vad hette den? Vet du hur många såna här böcker som gavs ut?

På den tiden fanns knappt några hästtidningar, annat än Hästen, som mest handlade om typ Ardenneravel och listor, så när PonnyExpressen kom i brevlådan, i det vita kuvertet med hästskon på, var det nästan så att jag svimmade av lycka. Samma sak med Ponnykartan! Idag är utbudet så gigantiskt att jag inte tror något barn eller någon tonåring kan ana hur det kändes när PonnyExpressen kom.... Julafton x 100, ungefär. Jag funderar över det ibland, om det är "bra" eller "dåligt" med det nästan gränslösa utbudet. Hur inget är riktigt speciellt längre. Allt bara finns, i överflöd...

Men, det är ett ämne för en annan tråd, kanske...?
Jag tror det finns totalt 20 Ponnyklubbenböcker. Jag har 19 av dem ;)
 
Britta och Silverböckerna, såklart! Läser om dem fortfarande, om jag blir sjuk. :o
Böckerna om Bess av Maj Rehbinder. Jag ville också ha en Botvid!
Nan Ingers böcker om Dunet.
Alla mini-pocketböckerna! Det fanns ju ett antal med Ponnyklubben i titeln, fast alla hängde inte ihop. Det var Ponnyklubben som alltid hamnade in i spännande situationer - Madeleine och hennes kompisar Ulki och Ille som skötte ponnyer och drev ridskola och körde ponnytrav, det var Ponnyklubben och Svarta Damen och Ponnyklubben och Häxan.
Ingen är som Zorba (två delar) som var ganska spännande.
Marie-Louise Rudolfssons böcker om Panaway - Vi köper en häst, Vi och vår häst, Vi rider tillsammans och Vi köper en unghäst. Jättebra! Vi rider tillsammans var ju en riktigt tårdrypande historia...
Ponnyklubben My på sommarlov och Ponnyklubben My travar vidare! Fjordingar förekommer inte så ofta i böckerna, och när jag läste dem ville jag ha en Glitre...
Ridkubben Sporren av Lesley King
Vildhingsten från Blå Bergen och Vildhingstens första tävling
Jill-böckerna
Böckerna om Balett, fast där hängde jag inte med till slutet. Gillade de första två, men sedan gick de lite vilse där. Jag växte kanske ifrån dem.
Ökenstormen! Har förgäves försökt få tag i Ökenstormens son - finns det någon som har den och vill bli av med den? Hör av dig så!
Jag köper fortfarande regelbundet gamla hästböcker, bara för att det är kul.
Kan kolla lådan hos kompisarna med gamla häst och ungdomsböcker.
Kan nån tipsa i pm var man lättast säljer en låda med såna böcker? väldigt fint skick
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp