Nostalgi hästböcker vi minns

Stallet brinner, som någon nämnde här ovan, var nog min första hästbok och gud som jag älskade den! Idag inser jag ju att den säkert var fullkomligt orealistisk, men, men... Den ligger onekligen som grund för mitt läsintresse. Måste nog upp på vinden och hämta den!

Vidare, om M-L Rudolfsson och Panaway samt rysshästen Nadir som hon köpte på auktion i dåvarande Ryssland. Det intressanta med den var att min ridklubb var med på samma resa/auktion och inhandlade fyra st ryssar som senare blev ridskolehästar. Den svenska delegationen som var iväg och köpte dessa ryska hästar inhandlade totalt 14 hästar (vill jag minnas att det var) och samtliga dessa stod i karantän på klubbens nybyggda anläggning. Detta var i början av 70-talet.

Sen har jag alltid undrat hur det gick för M-L och dottern Marias stora dansk Great Dane som de köpte och som var med i hennes sista böcker. M-L avled ju tyvärr i sjukdom och jag brukar emellanåt fundera om Maria fortsätt med hästar. Någon som vet?
Jag känner igen "stallet brinner"men vad handlade den om?
 
Jag känner igen "stallet brinner"men vad handlade den om?
Den handlade om en engelsk familj med en massa barn och ponnyer. Huvudpersonen i boken, vill minnas att hon hette Joland, var till skillnad mot sina duktiga syskon rädd för att rida. Sen började stallet att brinna och hon räddade den farligaste/värsta hästen och blev väl sen kompis med den, eller något sånt. Måste nog läsa den igen om jag skall komma ihåg vad som sen skedde!
 
Den handlade om en engelsk familj med en massa barn och ponnyer. Huvudpersonen i boken, vill minnas att hon hette Joland, var till skillnad mot sina duktiga syskon rädd för att rida. Sen började stallet att brinna och hon räddade den farligaste/värsta hästen och blev väl sen kompis med den, eller något sånt. Måste nog läsa den igen om jag skall komma ihåg vad som sen skedde!
Ja nu ringer det någon klocka
 
  • Gilla
Reactions: loy
Mina gamla hästböcker är sålda/bortskänkta de allra flesta. De stod hos mina föräldrar och en del sorterades iväg när jag flyttade hemifrån, de resterande när vi sorterade ut saker efter att pappa gått bort.
Börjar nästan ångra mig efter den här tråden :p men jag tyckte det var bättre de kom till nytta hos nån yngre istället för att stå undangömda.
 
Alla som har nämnt Windy, ett tips är att de svenska böckerna är förkortade versioner. Om man får tag på dem på engelska får man hela storyn, som är ännu bättre :heart. Dessutom gjorde översättarna ett awesome jobb med språket, men det slår ändå inte språket i originalet som är något av det vackraste jag läst även i vuxen ålder.
 
FEL!!!!
Pytteliten stod på Baståsen, hade honom på ett ridläger. Var lite starstracked, tänk att få rida Fias häst!!
Häpp! Han kanske flyttade nån gång...? På Wahlströms Ponnykarta :love: fanns han nämligen med ett år, och då stod det att han bodde hos Huvudsta Ponnystall.
Men så coolt att du fick honom som lägerhäst!! Var han ett Russ?
 
Häpp! Han kanske flyttade nån gång...? På Wahlströms Ponnykarta :love: fanns han nämligen med ett år, och då stod det att han bodde hos Huvudsta Ponnystall.
Men så coolt att du fick honom som lägerhäst!! Var han ett Russ?
Om du påminner mig ikväll så kan jag kolla alla mina böcker ikväll :) Har för mig att det står något om Pytteliten i någon av dem.
 
Jag tycker nog att engelska hästböcker, tex pullein-thompson ska läsas på engelska. Fick tag på en del i orginal - jobbigt när boken kostar fem kronor och frakten 75! Älskar Show jumping secret om en kille som fått polio och sedan köper ett grått sto (vars förebild var ett grått sto systrarna ägde som unga) som han tävlar med. Han har en del odrägliga kusiner om jag minns rätt.

En jag glömt var Haki om en kille som föder upp en shetlandsponny och sedan hamnar de på en cirkus. Noel Stratfield är mest känd för Balettskorna men skrev även Circus is Coming där en av huvudfigurerna är en kille som lär sig rida och börjar uppträda med högre dressyr. Öht verkar engelska hästböcker ha fler killar som huvudfigur, kanske en reflektion av att i England och andra länder är inte hästar och ridning en sån utpräglad kvinnosport?

SE Hinton (The Outsiders) skrev en fantastisk bok om en ung pojke, Tex, hans häst, hans storebror som han har ett mycket taggigt förhållande till och hans frånvarande pappa. Liksom Hintons andra bok, Taming the Star-Runner slutar de sorligt. Texs bror tvingas sälja deras hästar för att få mat över vintern och Star-Runner dör i slutet av boken.
 
Jag är ju född 91 så mina favoriter är ju av något nyare snitt. Som barn plöjde jag igenom hela hästboksavdelningen på biblioteket, därifrån minns jag främst Britta och Silver, Sandra och Vildros, Pysen, Racka-stallet, och så en serie om en rödhårig flicka och en vit ridskoleponny som hette Pontus. Även böckerna om Tess och Majsan tyckte jag mycket om. Min absoluta favorit var ju Klara, jag har kvar hela serien och läser dom fortfarande ibland. Pollux hade ju också många bra serier, som fullblodsserien, Half Moon Ranch, Hästarnas ängel. En av mina favoriter där var annars Jessa(?) som hade en foderponny som hette Rebel i Dark Creek-stallet, och Hotell gröna hästen. Även serien stallkompisar om tjejerna på Foxhall och en serie om en tjej som rider fälttävlan på sin ponny Barney minns jag med värme. Jag har inte slängt en enda hästbok men det var länge sedan jag hade tid att botanisera. Det känns som en liten skatt att ha de där böckerna faktiskt :)
 
Den står här i min bokhylla. :)



Kommer inte ihåg den, bara att jag har läst den!
Ridsommar på Västanås kommer jag ihåg, och den andra boken om tjejen som hade med en egen häst till lägret och hur hon blivit rädd för den.



Linda och Shanti!

Jag läste allt som fanns på biblioteket!
Windy - älskade den serien
Svarta Hingsten-serien
Black Beauty lånade jag många gånger

Kommer ihåg en bok i samma förlag som Linda och Shanti, om en tjej som var förlamad i benen efter en olycka och körde sin ponny istället. Träffade en man som arbetade med en utgrävning av nån mur. Han visade sig senare vara kirurg och opererade henne efter att hon delvis fått känseln tillbaka efter en skentur på skumpig väg med vagnen. Nån som kommer ihåg?

Har svaga minnen från en svensk hästbok om nån tjej som köper en egen sadel till sin sköthäst och går och bär den fram och tillbaka till stallet.

Britta och Silver fastnade jag aldrig för (de fanns nog inte på biblioteket heller). Klara-böckerna kom nog senare.

Vitnos och Vips! Har även skrivit nån egen historia med den som utgångspunkt.
Nu har jag den! Sandra lär sig köra.
 
Någon som har alla Sadelklubben-böckerna på svenska? Jag försöker hitta vilka böcker som saknas bland mina, men jag hittar ingen komplett lista över titlarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp