Bukefalos 28 år!

Nostalgi hästböcker vi minns

Jag gillade Lotte-böckerna. Hon var rullstolsburen men hade en häst som hette Tanja och en som hette Sultan(?) som hon red dressyr med.
Windyböckerna älskade jag.
Jag hade inte så många egna böcker men lånade alla hästböcker som fanns på skolbiblioteket, bibliotekarien hade lite problem att hitta nya böcker åt mig :angel: och lånade även av släktingar.

Minns att det fanns några böcker om en häst som hette Blue Eye. De verkade handla om samma häst men hade olika författare. :confused: Om jag minns rätt.
Lotte hade en skimmel som hette Florian :-)

Blue eye böckerna gillade jag!

Och någon författare som heter Alm? Hemliga ponnyklubben typ. Hon skrev om någon annan också.
 
Lotte hade en skimmel som hette Florian :-)

Blue eye böckerna gillade jag!

Och någon författare som heter Alm? Hemliga ponnyklubben typ. Hon skrev om någon annan också.
Monica Alm - Här kommer ponnygänget;) Författaren skrev dock under pseudonym och hette egentligen Rune Olausson....
Förresten alla Ponnyklubbsböckerna som man fick genom Wahlströms Ponnyklubb (som man bara MÅSTE vara med i!!). Om Fia och Pytteliten:love: Minns mitt ridläger 1977 då vi fick åka till grannklubben och träffa Pytteliten, hur stort var inte det???:o
 
Ha! Kom på att boken jag sökte hette snarare "Tjurskallen - en hästs öden" och då dök den upp både i bokbörsen och någon bokblogg. Heinz von der Aachen hette författaren. Dock var det en brun häst på omslaget i den utgåva jag såg bild på.
 
Jag har fortfarande en dröm om att åka till Irland och semestra med häst o vagn. Detta efter att ha läst en bok i serien Wahlströms minipocket. En svensk mamma med son och dotter som genomför detta. Sonen var långhårig och hette Lasse och kunde inte begripa hur irländarna visste vad han hette - dom kallade honom "Lass" hela tiden. Dom kuskade runt Irland med en draghäst och en ridhäst och galopperade på stranden.
Den var skriven av Marie-Louise Rudolfsson.
Hon skrev även några minipocket om när hon och dottern Maria köpte en gammal galoppör, Panaway. Och sen fick man följa dem genom alla sorger, bedrövelser och framgångar.
 
OJ vilken lång tråd!! Har inte läst igenom den, men här är mina favoriter:

Allt av Nan Inger!! Jag minns julaftonen när jag fick "Sedan red jag Dunet" och var helt golvad av hänförelse. Hela den bokserien om Piglet och Dunet är oförglömliga. Och sen kom den bästa hästbok som nånsin skrivits, i min värld: Ridsommar på Västanås. Jag läser den fortfarande då och då, av djupt nostalgiska skäl.

(För att inte tala om chocken när jag fick veta att Lotta Gyllensten är Nan Ingers dotter! WOW!)

Innan de böckerna läste jag i stort sett allt som handlade om hästar - Britta och Silver-böckerna stod i särklass. De påverkade mig jättemycket i mitt eget serie-skrivande senare.

De engelska Jill-böckerna tyckte jag också om.
Liksom allt av Marie-Louise Rudolfsson! Maria och Blå Prinsen! Och de små pyttepocketböckerna om henne och dottern Marias hästar; Panaway och Go xx (som jag fick äran att rida en gång!) och den där fuxhingsten från Ryssland, vad hette han?

Överhuvudtaget älskade jag de där små pocketböckerna från Wahlströms; Ponnyklubben och Svarta Damen och de som kom efter den, älskade jag eftersom jag var djupt imponerad av illustrationerna (böckerna både skrevs och illustrerades av Annelie Berg) och hon var lite av min förebild!

Hade jag varit tonåring eller barn idag hade definitivt Pia Hagmars böcker varit 10/10 och det säger jag INTE för att smöra för dig @Miran utan för att de ÄR så himla BRA, allihopa!!!

Kom precis ihåg en bokserie till som stod i särklass: Wahlströms Ponnyklubbs Årsböcker!! De med fotografier i. Det stora Ponnyloppet var den första och ÅH vad jag älskade den!
 
Den var skriven av Marie-Louise Rudolfsson.
Hon skrev även några minipocket om när hon och dottern Maria köpte en gammal galoppör, Panaway. Och sen fick man följa dem genom alla sorger, bedrövelser och framgångar.
Jaa, Panaway, Dom hade jag också. Eller jag har dom fortfarande på vinden.
 
Kom precis ihåg en bokserie till som stod i särklass: Wahlströms Ponnyklubbs Årsböcker!! De med fotografier i. Det stora Ponnyloppet var den första och ÅH vad jag älskade den!
Jag hade ju äran att jobba med ena bokens tre huvudrollsinnehavare under deras seniorår.
Pluto, Abby och Zita.
Jag tror den hette Mysteriet med den vita hingsten, den utspelade sig på Gysinge där Nils-Erik Sundblad hade lipizzanershow och bilmuseum som sen flyttade och blev Silver Hill.
 
Jag hade fel på titeln, Jakten på kungens ring hette den. Pluto på framsidan.
235173989_7c0f9a41-56b7-4fc8-8a6f-65ebc3d4a04a.jpg




Jag hade ju äran att jobba med ena bokens tre huvudrollsinnehavare under deras seniorår.
Pluto, Abby och Zita.
Jag tror den hette Mysteriet med den vita hingsten, den utspelade sig på Gysinge där Nils-Erik Sundblad hade lipizzanershow och bilmuseum som sen flyttade och blev Silver Hill.[/QUOTE
 
Jag hade fel på titeln, Jakten på kungens ring hette den. Pluto på framsidan.
235173989_7c0f9a41-56b7-4fc8-8a6f-65ebc3d4a04a.jpg
Åh! Den hade jag inte sett! Jag tror den sista jag såg var den med haflingerhästarna, vad hette den? Vet du hur många såna här böcker som gavs ut?

På den tiden fanns knappt några hästtidningar, annat än Hästen, som mest handlade om typ Ardenneravel och listor, så när PonnyExpressen kom i brevlådan, i det vita kuvertet med hästskon på, var det nästan så att jag svimmade av lycka. Samma sak med Ponnykartan! Idag är utbudet så gigantiskt att jag inte tror något barn eller någon tonåring kan ana hur det kändes när PonnyExpressen kom.... Julafton x 100, ungefär. Jag funderar över det ibland, om det är "bra" eller "dåligt" med det nästan gränslösa utbudet. Hur inget är riktigt speciellt längre. Allt bara finns, i överflöd...

Men, det är ett ämne för en annan tråd, kanske...?
 
Vet inte vad den första boken hette, men nummer två hette "Nuja kommer tillbaka" och handlar om hur Martina åker till sydfrankrike där hon hittar hästen och hur den sedan kommer tillbaks dräktig till henne i Tyskland :)

Tror första hette Fölet Nuja, eller möjligen Ett föl som heter Nuja, (@Ullmerkott ) men vad säger du, finns det en fortsättning! :-o Jag som grät och grät och tyckte att den slutade så fel. (Ändå läste jag den naturligtvis om och om igen. :D )
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp