Nostalgi hästböcker vi minns

Stallet brinner, som någon nämnde här ovan, var nog min första hästbok och gud som jag älskade den! Idag inser jag ju att den säkert var fullkomligt orealistisk, men, men... Den ligger onekligen som grund för mitt läsintresse. Måste nog upp på vinden och hämta den!

Vidare, om M-L Rudolfsson och Panaway samt rysshästen Nadir som hon köpte på auktion i dåvarande Ryssland. Det intressanta med den var att min ridklubb var med på samma resa/auktion och inhandlade fyra st ryssar som senare blev ridskolehästar. Den svenska delegationen som var iväg och köpte dessa ryska hästar inhandlade totalt 14 hästar (vill jag minnas att det var) och samtliga dessa stod i karantän på klubbens nybyggda anläggning. Detta var i början av 70-talet.

Sen har jag alltid undrat hur det gick för M-L och dottern Marias stora dansk Great Dane som de köpte och som var med i hennes sista böcker. M-L avled ju tyvärr i sjukdom och jag brukar emellanåt fundera om Maria fortsätt med hästar. Någon som vet?
 
Ökenstormen! Har förgäves försökt få tag i Ökenstormens son - finns det någon som har den och vill bli av med den? Hör av dig så!
Jag köper fortfarande regelbundet gamla hästböcker, bara för att det är kul.

Det var tre till böcker i samma serie har jag för mig, Mountain Stallion (om hur de fångar och tämjer Victorio) Hingsten från Vilda bergen, men den har jag aldrig fått tag på. Timurlenk och Hämnden om Ökenstormens och Victorios föl, den ene som är född med klumpfot och Hämnden om Ökenstormens dotter som inte är född rätt. Den sista är också en kärlekshistoria mellan Ponce och, jag tror hon heter Vida som till slut når fram till Hämnden. Det finns en fristående bok också, Det Hårda Loppet.

Ökenstormen är relativt lätt att få tag på men de tre andra är mycket svårare. Jag har som sagt, alla utom Hingsten från Vilda Bergen.

Men nej, de säljer jag aldrig! :p Läser fortfarande om dem ibland. Jag tycker det är synd att Ökenstormen böckerna hamnat i skymundan, eftersom de enligt mig är bättre än Svarta Hingsten.
 
Kom på att jag glömt några. Dels Sadelklubben som nämndes av @Crossline men framförallt en serie som jag tror heter Stallkompisar. Den handlar iaf om fyra tjejer på internatskolan Foxhall i Maryland. Som jag önskade att internatskolor var vanligare i Sverige! ;)

Åh, den med internatskolan kommer jag ihåg! Visst fanns det en bok i serien som hette typ "Ta tyglarna Liza"? Jag drömde också om att gå på internatskola efter de böckerna.

Annars läste jag mycket pollyxböcker, främst kommer jag ihåg Tillbaka i sadeln som var min favoritbok i flera år. Den handlade om några tjejer som var på ridläger och en av dem hade förlorat sin höst i en olycka och dessutom skadat sig själv väldigt illa. Vill minnas att hösten som dog hette Cassidy. Det var väldigt sorgligt men slutade hoppfullt!
 
Annars läste jag mycket pollyxböcker, främst kommer jag ihåg Tillbaka i sadeln som var min favoritbok i flera år. Den handlade om några tjejer som var på ridläger och en av dem hade förlorat sin höst i en olycka och dessutom skadat sig själv väldigt illa. Vill minnas att hösten som dog hette Cassidy. Det var väldigt sorgligt men slutade hoppfullt!

Den minns jag! Hästen hette Cassidy och tjejen hette Sharon (tror jag). Hennes kompisar på ridlägret hette Jenna, Katie och Melissa och det fanns en uppföljande bok som hette Romans i Stallet :D
 
Stallet brinner, som någon nämnde här ovan, var nog min första hästbok och gud som jag älskade den! Idag inser jag ju att den säkert var fullkomligt orealistisk, men, men... Den ligger onekligen som grund för mitt läsintresse. Måste nog upp på vinden och hämta den!
vad roligt att någon annan oxå älskade Stallet Brinner - jag trodde nästan jag var den enda som kom ihåg den. Jag har faktiskt tagit fram den för att läsa igen :o
 
När jag blev lite äldre (tonåren) läste jag en som hette Darkling. Handlade om en tjej som inte hade så mycket pengar (tror jag) och så köper/får hon en häst som heter Darkling och så är det en kille (rik?) med så den är både hästbok och romance på en gång. Kan ha varit en galopphäst. Har nån annan läst den?

Den står här i min bokhylla. :)

Jag kom på en bok som kanske inte handlade om hästar egentligen men utspelade sig till stora delar i stallet. Strawberry betyder smultron av Marie Louise Wallin, en otroligt sorglig historia.

Kommer inte ihåg den, bara att jag har läst den!
Ridsommar på Västanås kommer jag ihåg, och den andra boken om tjejen som hade med en egen häst till lägret och hur hon blivit rädd för den.

Patricia skrev böcker om Linda och Shanti kommer jag ihåg

Linda och Shanti!

Jag läste allt som fanns på biblioteket!
Windy - älskade den serien
Svarta Hingsten-serien
Black Beauty lånade jag många gånger

Kommer ihåg en bok i samma förlag som Linda och Shanti, om en tjej som var förlamad i benen efter en olycka och körde sin ponny istället. Träffade en man som arbetade med en utgrävning av nån mur. Han visade sig senare vara kirurg och opererade henne efter att hon delvis fått känseln tillbaka efter en skentur på skumpig väg med vagnen. Nån som kommer ihåg?

Har svaga minnen från en svensk hästbok om nån tjej som köper en egen sadel till sin sköthäst och går och bär den fram och tillbaka till stallet.

Britta och Silver fastnade jag aldrig för (de fanns nog inte på biblioteket heller). Klara-böckerna kom nog senare.

Vitnos och Vips! Har även skrivit nån egen historia med den som utgångspunkt.
 
Jag både har läst (måååånga gånger) och har fortfarande kvar nästan alla de böckerna och bokserierna som ni nämnt hittills :o Jag är född boknörd... ;):D
Men har ni glömt Jenny och Pinto? Lottie? Pirkko? Pia och islandshästarna? För att nämna några till :p

Nädå, Jenny och Pinto har jag inte glömt! :) Har du lyckats få den serien komplett? De här har jag, vet inte om det är nån till?

jennypinto_zpsz3ddrhk3.jpg
 
Jag minns att jag och min kompis lånade en specifik hästbok från skolans bibliotek och läste den flera gånger. Jag är lite lite osäker på titeln men TROR (efter visst grävande i minnets arkiv) att den hette "Tjurskallen - en hästs äventyr". I alla fall är jag ganska säker på att hästen hette Tjurskallen.

Som jag minns det så var det en svart häst på omslaget. Vad de eventuella äventyren gick ut på är däremot höljt i dunkel (det är nog sådär 35 år sedan jag läste boken). Jag hittar inget som passar in på beskrivningen genom googlande, men kanske kan någon i denna tråd bekräfta att denna bok funnits/finns?

Jodå, jag kan bekräfta att Tjurskallen finns :)
 
Åh! Den hade jag inte sett! Jag tror den sista jag såg var den med haflingerhästarna, vad hette den? Vet du hur många såna här böcker som gavs ut?

Den med Haflingerhästarna måste vara Ponnyklubben och borgens hemlighet, den första i färg.

Pytteliten var i alla fall med fram till Ponnyklubben och det trettonde hindret, tror inte ha var med i Överfallet på ranchen och sedan var hans era defintivt över. Fia var nog bara med till och med Äventyret på den gröna ön?

Kom det någon efter Det försvunna testamentet?

ponnyklubben_zpsyhc0ppjk.jpg
 
Den med Haflingerhästarna måste vara Ponnyklubben och borgens hemlighet, den första i färg.

Pytteliten var i alla fall med fram till Ponnyklubben och det trettonde hindret, tror inte ha var med i Överfallet på ranchen och sedan var hans era defintivt över. Fia var nog bara med till och med Äventyret på den gröna ön?

Kom det någon efter Det försvunna testamentet?

ponnyklubben_zpsyhc0ppjk.jpg
Sen dog väl Fia väldigt ung....? Pytteliten hette egentligen Hero och stod på Huvudsta ponnyklubb då.
 
Åh, den med internatskolan kommer jag ihåg! Visst fanns det en bok i serien som hette typ "Ta tyglarna Liza"? Jag drömde också om att gå på internatskola efter de böckerna.

Annars läste jag mycket pollyxböcker, främst kommer jag ihåg Tillbaka i sadeln som var min favoritbok i flera år. Den handlade om några tjejer som var på ridläger och en av dem hade förlorat sin höst i en olycka och dessutom skadat sig själv väldigt illa. Vill minnas att hösten som dog hette Cassidy. Det var väldigt sorgligt men slutade hoppfullt!

Det stämmer bra. Serien om Foxhall innehöll tolv böcker och Ta tyglarna, Liza! var den första.
 
Stallet brinner, som någon nämnde här ovan, var nog min första hästbok och gud som jag älskade den! Idag inser jag ju att den säkert var fullkomligt orealistisk, men, men... Den ligger onekligen som grund för mitt läsintresse. Måste nog upp på vinden och hämta den!

Vidare, om M-L Rudolfsson och Panaway samt rysshästen Nadir som hon köpte på auktion i dåvarande Ryssland. Det intressanta med den var att min ridklubb var med på samma resa/auktion och inhandlade fyra st ryssar som senare blev ridskolehästar. Den svenska delegationen som var iväg och köpte dessa ryska hästar inhandlade totalt 14 hästar (vill jag minnas att det var) och samtliga dessa stod i karantän på klubbens nybyggda anläggning. Detta var i början av 70-talet.

Sen har jag alltid undrat hur det gick för M-L och dottern Marias stora dansk Great Dane som de köpte och som var med i hennes sista böcker. M-L avled ju tyvärr i sjukdom och jag brukar emellanåt fundera om Maria fortsätt med hästar. Någon som vet?
Nadir hette han ju!! Tack!! Men Great Dane minns jag inte? Vilken bok var det?? Maria finns på fb i alla fall...!
 
Nädå, Jenny och Pinto har jag inte glömt! :) Har du lyckats få den serien komplett? De här har jag, vet inte om det är nån till?

jennypinto_zpsz3ddrhk3.jpg
Åååå, den som heter Fräkniga Jenny har jag inte (bara lånat på bibblan) men de andra har jag. Jag har inte sett fler än dessa heller.
Dina är också vällästa exemplar ser jag :up:
 
Den med Haflingerhästarna måste vara Ponnyklubben och borgens hemlighet, den första i färg.

Pytteliten var i alla fall med fram till Ponnyklubben och det trettonde hindret, tror inte ha var med i Överfallet på ranchen och sedan var hans era defintivt över. Fia var nog bara med till och med Äventyret på den gröna ön?

Kom det någon efter Det försvunna testamentet?

ponnyklubben_zpsyhc0ppjk.jpg
Nej men är det inte Fia som har huvudrollen i de böcker som utspelar sig i Vilda Västern? Och jag tror att hon är med men inte som huvudfigur i den boken som kom efter "Ponnyklubben och fölet"? Har ett minne av att det är hon som sitter på kuskbocken.
 
Nej men är det inte Fia som har huvudrollen i de böcker som utspelar sig i Vilda Västern? Och jag tror att hon är med men inte som huvudfigur i den boken som kom efter "Ponnyklubben och fölet"? Har ett minne av att det är hon som sitter på kuskbocken.

Det har du kanske rätt i! Jag har inte alla efter den gröna ön.
 
Kommer ihåg en bok i samma förlag som Linda och Shanti, om en tjej som var förlamad i benen efter en olycka och körde sin ponny istället. Träffade en man som arbetade med en utgrävning av nån mur. Han visade sig senare vara kirurg och opererade henne efter att hon delvis fått känseln tillbaka efter en skentur på skumpig väg med vagnen. Nån som kommer ihåg?
Den boken fick jag från bokklubben Silverhingsten. Jag har boken på vinden, men minns inte vad den heter :)
 
Jag tycks vara den enda som verkligen inte gillade Ridsommar på Västanås. :o Det enda jag minns av den är att det var ganska otrevliga beskrivningar av en tjock tjej som är med på lägret och att jag tyckte huvudpersonen var rätt störig. (Har överlag svårt för Nan Inger Östmans mänskliga karaktärer...)

Boken om hon som doppar bettet i sylt heter "Tänk om jag hade en ponny!" (orginaltitel "Fly-by-night") och är skriven av KM Peyton. Den fanns i två olika översättningar, kanske därför några minns olika namn på huvudpersonen. I orginalet heter hon iaf Ruth Hollis och ponnyn Fly-by-night. En av mina absoluta favoritböcker som barn! :)

I en kartong i källaren ligger hela Svarta Hingsten-serien och Britta och Silver-serien plus alla böckerna om Windy och serien om Mimmi och Pysen och väntar på bättre tider. Samtliga grundligt nötta av flitig läsning.

Flicka till häst har jag nog faktiskt framme i bokhyllan. (Minns att jag härmade Velvet och klippte ut pappershästar och skötte om dem. :o)

Och jag älskade Wahlströms ponnyklubb! Åh, vilken nostalgitripp den här tråden är! :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp