Nostalgi hästböcker vi minns

MJLee

Trådstartare
Apropå Britta och Silver tråden vilka andra hästböcker älskade ni?

Jag tyckte om Nan Ingers böcker om Piglet och Dunet, Att vara flicka och ha egen häst, sedan red jag Dunet och Var god rid! Gillade också hennes andra böcker ffa Ridsommar på Västanås och Ponnyallsvenskan (fortfarande en av de mer realistiska skildringarna av ponnyhoppning). Böcker om Melka det arabiska fullblodet som kommer till England, Pullein-Thomson böckerna naturligtvis, hmm, Svarta Hingsten även om jag personligen tyckte bättre om Logan Forsters böcker om Ökenstormen.

Oj, hur kunde jag glömma Marguerite Henry?!? Sham, vindens konung, Misty, Mustang, Gyllene Svarten - svårt att hålla tillbaka tårarna med det slutet. :( Sedan kommer jag ihåg en bok, Vildrussen om russen på Lojsta hed som utspelade sig på 1940-talet tror jag. Som stor russälskare vet jag att jag sträckläste och läste om den ett antal gånger. :love:

Eh, lärde mig läsa genom böckerna om Vitnos och hans kompis som jag nu har glömt namnet på. Låg och ljudade högt för mig själv i sängen :D
 
Gunilla Woldes Twiggy-böcker

De var mina absoluta favoriter. Läste och läste om dem många gånger, och älskade teckningarna som fanns i vissa av dem.

Sedan en som jag särskilt minns, om en brittisk tjej som sliter för att få ihop pengar till en ponny, och tillslut åker till en gård där alla är jättedyra. Till slut får hon tag på en billig ponny och rider in den. Hästen är jättekrånglig, rymmer och äter giftiga växter en gång, och hon blir retad av rika ponnyungar i grannskapet. Kanske hette hon Ruth..? Vet någon vilken bok jag menar? Den är gammal, ingen "modern" hästbok.
Edit: hon kletar in bettet i sylt och socker för att hästen vägrar låta sig betslas :D
 
Apropå Britta och Silver tråden vilka andra hästböcker älskade ni?

Jag tyckte om Nan Ingers böcker om Piglet och Dunet, Att vara flicka och ha egen häst, sedan red jag Dunet och Var god rid! Gillade också hennes andra böcker ffa Ridsommar på Västanås och Ponnyallsvenskan (fortfarande en av de mer realistiska skildringarna av ponnyhoppning). Böcker om Melka det arabiska fullblodet som kommer till England, Pullein-Thomson böckerna naturligtvis, hmm, Svarta Hingsten även om jag personligen tyckte bättre om Logan Forsters böcker om Ökenstormen.

Oj, hur kunde jag glömma Marguerite Henry?!? Sham, vindens konung, Misty, Mustang, Gyllene Svarten - svårt att hålla tillbaka tårarna med det slutet. :( Sedan kommer jag ihåg en bok, Vildrussen om russen på Lojsta hed som utspelade sig på 1940-talet tror jag. Som stor russälskare vet jag att jag sträckläste och läste om den ett antal gånger. :love:

Eh, lärde mig läsa genom böckerna om Vitnos och hans kompis som jag nu har glömt namnet på. Låg och ljudade högt för mig själv i sängen :D
Vildrussen är ju underbar!
Britta och silver
Böckerna om Petra
 
Jill-böckerna läste jag hur många gånger som helst. De står fortfarande kvar i min hylla, tillsammans med Britta och Silver-böckerna och Gunilla Woldes böcker om Putte. Relaterade så mycket till tjejen i Putte-böckerna, som levde för sina hårt intjänade ridlektioner och inte hade råd med riktiga ridstövlar...

Nan Inger Östmans bok Drömmen om en ponny läste jag också tills den nästan trillade isär. Även där kunde jag relatera till huvudpersonen, som får låna en ponny över sommaren men ingenting är som i dagdrömmarna.

Minns också en annan bok om en sommarhäst, men har ingen aning om vad den hette eller vem som skrev den. Tror att hästen var en skäck, och när sommaren var slut och hästen skulle lämnas tillbaka blev tjejen så förtvivlad att hon gav sig ut på en galen ritt och trillade av och fick hjärnskakning, och därefter beslutades det att hästen skulle stanna... någon som känner igen?
 
Läste nog varenda hästbok jag kom över :o men några favoriter var
Nan Inger Östmans böcker, både serien om Pigglet och Dunet men även Rosettjakten och Ponnyallsvenskan mfl
Petra av Tulla Hagström
Windy ledarhingsten av Elyne Mitchell
Jill av Ruby Ferguson
 
De var mina absoluta favoriter. Läste och läste om dem många gånger, och älskade teckningarna som fanns i vissa av dem.

Sedan en som jag särskilt minns, om en brittisk tjej som sliter för att få ihop pengar till en ponny, och tillslut åker till en gård där alla är jättedyra. Till slut får hon tag på en billig ponny och rider in den. Hästen är jättekrånglig, rymmer och äter giftiga växter en gång, och hon blir retad av rika ponnyungar i grannskapet. Kanske hette hon Ruth..? Vet någon vilken bok jag menar? Den är gammal, ingen "modern" hästbok.
Edit: hon kletar in bettet i sylt och socker för att hästen vägrar låta sig betslas :D

KM Peyton gissar jag. Fantastiska böcker. Peyton är väl mest känd för sina Flambards böcker som också var hästböcker. Bästa boken var nog den andra med Ruth och Peter som huvudpersoner - Peter var ju hästhandlarens son vars pappa sålde alla han ponnyer och han startar i hemlighet i en lagfälttävlan med en ponny som hans pappa dömt ut för lynnesfel. Älskade verkligen den boken, kommer inte ihåg titeln. Tänker lite på Alexander Zetterström när man minns handlingen ;)

Peyton skrev fö fler böcker med samma personer men som inte handlade om hästar, bl.a en där en av killarna blir kidnappad och några om Ruth. Hon skrev några hysteriskt roliga böcker om en fattig skola som utmanar en rik skola på femkamp där även terrängritt ingår.
 
Windy-serien var jättebra också!

Och en finsk bok, som också handlade om två tjejer som konkurrerade om samma ponny, den ena tjejen hette Heli. Den var riktigt hemsk och sorglig minns jag.
 
När jag var liten så läste jag Pia Hagmars Klara-böcker. :love: Som jag älskade dessa böcker! Väntar fortfarande på att det ska komma ut en ny, men eftersom det var 8 år sedan den sista kom ut så kanske jag borde börja ge upp på den biten.

Annars var det Pollux-böckerna om Hästarnas ängel som var bland favoriterna. Läste också en och annan bok om Britta och Silver. Och Vitnos såklart!
 
När jag var liten så läste jag Pia Hagmars Klara-böcker. :love: Som jag älskade dessa böcker! Väntar fortfarande på att det ska komma ut en ny, men eftersom det var 8 år sedan den sista kom ut så kanske jag borde börja ge upp på den biten.

Annars var det Pollux-böckerna om Hästarnas ängel som var bland favoriterna. Läste också en och annan bok om Britta och Silver. Och Vitnos såklart!
Åh ja klara böckerna! Jag var helt kär i ponnyn Olle, han var (och är, om än lite liten nu) min drömhäst!:love:
 
Windy- och Svarta Hingsten-serierna var nog de äldre jag gillade bäst, hade ju tur att mamma också var häst- och boknörd som ung så har läst alla hennes gamla böcker från Wahlströms... Minns även Jill, Annika, Britta och Silver...

Ab Polluxböckerna såklart fullbodsserien (Gick med runt böckerna om Champion men har köpt så jag har hela serien fram till runt 40), sedan gillade jag böckerna med lite spöktema, tror det var samma författare till många men minns inte riktigt vad hon hette... Men dels serien om tjejen som bodde granne med de som hade filmhästar, de som hade något pensionat, "Freedom" mm.
 
Tack vare den här tråden har jag nu klickat hem nästan alla Britta och Silver-böckerna från ett antikvariat online till en förskräckande stor summa pengar :o Nu hoppas jag att de kommer snabbt så att jag får börja återuppleva mina barndomsminnen. De två böckerna jag inte fick tag på får jag väl försöka låna på bibblan istället.
 
Jag läste både Windy- och Svarta Hingsten-böckerna flera gånger. Sedan var det ett gäng Wahlströms-serier som jag sträckläste allt eftersom de kom ut: Maria-, Pirkko- och Anna-böckerna. Av dem var Maria (och Blå Prinsen!) stor favorit. Har kvar de flesta i en gammal liten resväska. Har försökt få igång min dotter på dem, men det går lite trögt tyvärr..
 
En bok som jag tror kom från Wahlströms om en häst som hette La Bruja.
Sorglig och fin på samma gång.
 
Kommer också ihåg en bok jag fick av pollux, som handlade om en tjej som fastnade i ett stall och fick uppleva något som hade hänt förr när alla djur i stallet brann inne, någon som vet vilken bok jag pratar om?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp