Nostalgi hästböcker vi minns

Jag har också plöjt böckerna om Brotta och Silver, Jill, Dunet m.fl och fullblodsserien från Pollux.

Men jag minns en bok(eller en serie?) som handlade om en tjej som hade en skäck som jag tror att hon startade i ett travlopp med bland annat. Tror ponnyn stod hos någon släkting till tjejen. Kan den ha fastnat i en brunn också? Någon som känner igen? :D

Och "älskade Dunder" :love: Och böckerna om Twiggy, men får en klump i magen när jag tänker på dom - slutade de månne sorgligt?
 
Senast ändrad:
Mina favoriter var nog böckerna om Sandra och Vildros (:love:) samt Klara-böckerna. Men jag gillade också Svarta Hingsten, Britta och Silver, Follyfoot, en hel radda Polluxböcker (fullblod, Diabolo, Hästarnas ängel och Sara-böckerna är väl de jag främst tänker på) , Jill, Flicka, och en hel massa som jag glömt bort. Mamma var som liten minst lika hästtokig som jag, så jag har fått överta en hel del.

En bok jag inte hittar trots Google handlade om en flicka som fick sin häst stulen, men återfann den i Camargue. Jag tror att hästen hette Nuja men lyckas som sagt inte få fram vad böckerna hette.
 
Är det ingen mer än jag som kommer ihåg Marie-Louise Rudolfssons böcker? Maria och Pysen? De läste jag när jag var sådär 11 år och jag var helt uppslukad.
När jag var lite äldre så var det "Hingsten från Rosenhill" av Anna Rudberg.
--- Jag är ju 50 år så jag fattar om några ev er inte har läst dom-- :p
 
Sedan kommer jag ihåg en bok, Vildrussen om russen på Lojsta hed som utspelade sig på 1940-talet tror jag. Som stor russälskare vet jag att jag sträckläste och läste om den ett antal gånger. :love:

Vildrussen är skriven av Marie-Louise Rudolfsson och jag tror den huvudsakligen utspelar sig under första världskriget. Jag förstod aldrig som barn att boken baseras på verkliga hädelser, människor och hästar. Men de har ju funnits, de allra flesta.

En favorit hos mig är Primrose Cummings serie om Silverörnens ridskola.
 
Sedan är jag lite partisk när det gäller "realismböcker" .
Gunilla Woldes Twiggy-serie är bäst.
Speciellt sista boken som få har läst: " Björkkullasommar"
Där finns en liten loserbrud på typ snart 12 år som gör allt för att få vara med hästar och som beskrivs så att jag börjar gråta när jag läser idag.
-Det var jag-
 
Jag har också plöjt böckerna om Brotta och Silver, Jill, Dunet m.fl och fullblodsserien från Pollux.

Men jag minns en bok(eller en serie?) som handlade om en tjej som hade en skäck som jag tror att hon startade i ett travlopp med bland annat. Tror ponnyn stod hos någon släkting till tjejen. Kan den ha fastnat i en brunn också? Någon som känner igen? :D

Och "älskade Dunder" :love: Och böckerna om Twiggy, men får en klump i magen när jag tänker på dom - slutade de månne sorgligt?

Citerar mig själv - var böckerna om Pysen jag tänkte på! Efter lite googlade ser jag att han faktiskt startade travlopp (vilken ras var han egentligen?) och att Mimmi iaf bodde hos en släkting.

Är det någon som vill sammanfatta huvuddragen i serien om Silver och serien om Twiggy? Jag blir så frustrerad av att inte minnas hur det slutar och jag lyckas inte googla mig till det...
 
Är det ingen mer än jag som kommer ihåg Marie-Louise Rudolfssons böcker? Maria och Pysen? De läste jag när jag var sådär 11 år och jag var helt uppslukad.
När jag var lite äldre så var det "Hingsten från Rosenhill" av Anna Rudberg.
--- Jag är ju 50 år så jag fattar om några ev er inte har läst dom-- :p


Pratar vi om samma Pysen? Enligt mina googlingar hette ägaren Mimmi.
 
En bok jag inte hittar trots Google handlade om en flicka som fick sin häst stulen, men återfann den i Camargue. Jag tror att hästen hette Nuja men lyckas som sagt inte få fram vad böckerna hette.

Ja, ja, ja, jag minns den så väl! Gammal sliten kopia.

Edit: Hittade dem! Skrivna av en tysk författarinna, Ingeborg Heidrich, Nuja, berättelsen om ett föl och Nuja kommer tillbaka.

Båda kan tydligen lånas på bibliotek :up: http://libris.kb.se/hitlist?q=Heidr...ch+Ingeborg.)&p=1&f=&g=&s=r&t=v&m=10&d=libris

Alternativt kan du söka Nuja på http://www.antikvariat.net och klicka hem Nuja kommer tillbaka :angel:
 
Britta och Silver, Sandra och Vildros, Vitnos, Windy, Black Beauty, Nan Inger Östmans böcker, Svalan-böckerna, Twiggy-böckerna och Pysen-böckerna läste jag.
Favoriter var nog de böcker som handlade om tävlingar i olika former :)
 
Sedan är jag lite partisk när det gäller "realismböcker" .
Gunilla Woldes Twiggy-serie är bäst.
Speciellt sista boken som få har läst: " Björkkullasommar"
Där finns en liten loserbrud på typ snart 12 år som gör allt för att få vara med hästar och som beskrivs så att jag börjar gråta när jag läser idag.
-Det var jag-

Åh, den var fin:love:

Jag älskade hennes böcker, har alla kvar. De och Britta & Silver-serien.
 
Kommer också ihåg en bok jag fick av pollux, som handlade om en tjej som fastnade i ett stall och fick uppleva något som hade hänt förr när alla djur i stallet brann inne, någon som vet vilken bok jag pratar om?
Övergiven tror jag att den hette, står kvar i bokhyllan hemma! Med kattungarna, och mamman som var sjuk och låtsats dö?
 
Jag både har läst (måååånga gånger) och har fortfarande kvar nästan alla de böckerna och bokserierna som ni nämnt hittills :o Jag är född boknörd... ;):D
Men har ni glömt Jenny och Pinto? Lottie? Pirkko? Pia och islandshästarna? För att nämna några till :p
 
Bess och Botvid har jag stark minnen från. Handlar om en flicka som får ett russ från Gotland. Hon fick även en arabhäst? senare minns jag.

Känner igen boken med tjejen som tränsar med socker och sylt. Men i min bok heter tjejen Helen och ponnyn Fly. Hästsäljarens som heter dock Peter även i min bok. Titeln är Tänk om jag hade en ponny! Av Peyton. Blandar jag ihop något nu?

Kattys hemliga ponny av P Leitch. Om Katty och den svarta ponnyn Digory. Katty går om kull med en häst i början och blir rädd. Hittar sen Digory som går ensam i en hage.

Varsågod och rid Chris! om Chris och Kleo, som jag tror var galen och värdelös men sen blev tävlingshäst och såldes för mycket pengar.

Sommar med Prince. Lisa flyttar och blir ensam men får en häst i granngården att ta hand om, Prince. Damen som äger honom är gammal och lär upp Lisa, tanten dör(?) senare.

Ärvda böcker som redan var gamla när jag läste dom när jag var liten :)

PS. Sadelklubben?!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp