Nostalgi hästböcker vi minns

Känner igen boken med tjejen som tränsar med socker och sylt. Men i min bok heter tjejen Helen och ponnyn Fly. Hästsäljarens som heter dock Peter även i min bok. Titeln är Tänk om jag hade en ponny! Av Peyton. Blandar jag ihop något nu?

Det kanske finns fler översättningar? Låter ju som exakt samma i övrigt, men olika titel och huvudpersonnamn.
 
Svarta hingsten böckerna och Eldfuxen böckerna av Walter Farley
Har läst i princip allting här och några ;) till jag försöker komma på.
Fury

Mitt bibliotek var otroligt, hade mängder med hästböcker för utlåning
 
De var mina absoluta favoriter. Läste och läste om dem många gånger, och älskade teckningarna som fanns i vissa av dem.

Sedan en som jag särskilt minns, om en brittisk tjej som sliter för att få ihop pengar till en ponny, och tillslut åker till en gård där alla är jättedyra. Till slut får hon tag på en billig ponny och rider in den. Hästen är jättekrånglig, rymmer och äter giftiga växter en gång, och hon blir retad av rika ponnyungar i grannskapet. Kanske hette hon Ruth..? Vet någon vilken bok jag menar? Den är gammal, ingen "modern" hästbok.
Edit: hon kletar in bettet i sylt och socker för att hästen vägrar låta sig betslas :D
Jill?
 
Svarta hingsten
Fullblodsböckerna
Lotte
Sandra och Vildros
Klara
Pirkko
Maria
Pysen
Anna Sellbergs böcker
Har så många fler favoriter
 
Jag växte upp långt från ära och redlighet i Lappland, 27 mil till närmsta ridskola och den enda hästen inom mil av radie var en ouppfostrad hingst. Hästböckerna symboliserade min hästdröm. De skulle vara realistiska och de skulle handla om ridning, traditionella grenar, vildhästar gick definitivt bort.

De flesta har redan blivit nämnda i tråden.

Britta och Silver
Annika
Lotten hästskötare
Pirrko
Tänk om jag hade en ponny
Drömmen om en ponny
En underbar grå ponny
Etc
Ridskolan örnen

Gillade även böcker där huvudrollsinnehavaren fick kämpa för att hålla på med hästar.
 
Kom på att jag glömt några. Dels Sadelklubben som nämndes av @Crossline men framförallt en serie som jag tror heter Stallkompisar. Den handlar iaf om fyra tjejer på internatskolan Foxhall i Maryland. Som jag önskade att internatskolor var vanligare i Sverige! ;)
 
Ridklubben röda grimman av Bengt-Åke Cras, jag tror att det var en serie men jag har bara läst två, men jag tyckte om dem! :D Förutom alla andra som ni har nämnt, jag undrar om jag har missat någon häst serie? Carin och Friolina av Veronica Wäger var en serie jag tycker om också.
 
Bess och Botvid har jag stark minnen från. Handlar om en flicka som får ett russ från Gotland. Hon fick även en arabhäst? senare minns jag.
Ärvda böcker som redan var gamla när jag läste dom när jag var liten :)

PS. Sadelklubben?!

Oj hur kunde jag glömma Bess och hennes Botvid, världens bästa russ! :love: Hon fick tror jag en skimmel, Sultan, som ansågs som galen och som hon sedan skolade om. Kommer ihåg hur rolig hennes farfar var.
 
Åh jag älskar alla böcker som nämnts här nästan :) Speciellt Sandra och Vildros, Windy-böckerna och Silverörnens ridskola som också nämndes. Och Lin Hallbergs serie om Rackastallet :love::love:

Vi hade ett väldigt bra bibliotek där jag växte upp, de hade massa hästböcker. Hade en hel del hemma också, både från mamma och lite nyare från Pollux. Måste nog hälsa på mamma och plocka med mig alla böcker så jag kan läsa dem igen :o
 
Senast ändrad:
Ooooh Nan Inger hade jag glömt!
Det var bra böcker! " Önskas köpa, litet sto" "Var god rid" och den boken som jag verkligen kände var min, fast jag inte hade egen ponny " Buttan och Mankan" - Jag har kvar den, för den kan jag inte slänga.
 
När jag var liten så läste jag Pia Hagmars Klara-böcker. :love: Som jag älskade dessa böcker! Väntar fortfarande på att det ska komma ut en ny, men eftersom det var 8 år sedan den sista kom ut så kanske jag borde börja ge upp på den biten.

Hihi ... jag har faktiskt funderingar på att skriva en uppföljare som kanske utspelar sig en tio år senare för att alla som vill ska kunna få veta vad som hände Klara, Lisa, Jonte och alla de andra. En tjockare bok för en äldre publik, alltså en vuxenroman om Klara. Men än har jag inte hunnit. :)
 
Hihi ... jag har faktiskt funderingar på att skriva en uppföljare som kanske utspelar sig en tio år senare för att alla som vill ska kunna få veta vad som hände Klara, Lisa, Jonte och alla de andra. En tjockare bok för en äldre publik, alltså en vuxenroman om Klara. Men än har jag inte hunnit. :)
OMG!!!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp