Nötknäppar effekt me pessoa?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare colorado
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 209
C

colorado

Hur är det dära igentligen med nötknäppar effekten på ett pessoa? VAD ska jag ha för ett bett när jag rider min ponny i hoppningen? Jag har provat jaktkandar(som han faktiskt går jättebra på..MEN han slänger över tungan å då går e det alternativet borta) och samma gäller pelham då slänger han också över tungan. Så han kan inte ridas på rakt bett då han slänger över tungan..även om jag försökt vänja osv. men så tänkte jag på ett pessoa men så har man jue hört alla dåliga komentarer om ett pessoa med det dära nätknäppareffekt... :confused: Men blir det lika mycket nötknäppar effekt om man rider på ett tredelat? Han är lydig och så i dressyren å jag vet att det är många som säger "rid mer dressyr exp.".. men nu e det så att han är jättelydig i dressyren men blir dock het och stark i hoppningen och jag skulle villja ha ett någ. starkare bett... Jag har låtigt en vuxen dressyr ryttare som rider på mycket hög nivå provat ridigt å hon var helt slut efter- "han är så stark å man får verkligen rida!". Han går på ett tredelat Bridgonbett i dressyren och det funkar bra. Så nu undrar jag: "Är ett tredelat pessoa ett alternativ elr är det lika "hämskt" som det sägs?" :cry:

Sv: Nötknäppar effekt me pessoa?

Ja det är lika hemskt som det sägs.
Sen är det nog så att om du sätter i ett ännu skarpare bett i mun på honom finns risken att du får motsatt effekt, han blir bara ännu starkare och hetare.

Har du inte möjlighet att prova ett bettlöst alternativ istället?

Har du låtit kolla munnen på honom?

Har du olika bett vid hoppning och dressyr?

Vad säger din tränare?

Det kan vara så många faktorer som gör att han inte trivs på vissa bett.

Senast ändrad:

Han är bra i munnen, han går på vanligt tredelat i både dressyr och hoppning. Men är det inte lite svårt att ta ledande tygeltag med hackamore? Min tränare säger att jag ska prova pelham-> å det har jag gjort men då la han över tungan. Å då visste hon inte vad man skulle göra- :mad:

han går bra men lägger över tungan? om du tar bort "lägger över tungan" vad har du kvar då?

jo en häst som går bra...

min mamma red fälttävlans sm på en ponny som alltid hade tungan över bettet.. och?

Om jag verkar okunnig om varför man inte ska ha sin tunga över ett bett så är det för att jag är det :)

förklara gärna!

En häst ska absolut inte gå med tungan över bettet! det är en olat elr tecken på att något är fel. Om en häst har tungan över bettet har man inte någon kontroll och bettet har ingen inverkan- Så om hästen har tungan under elr över bettet spelar stor roll! :crazy:

Japp, han la över tungan med- han kan inte gå på raka bett...

Ett ledat pelham då? Då slipper du både den raka mundelen och pessoat.

vad är det för skillnad på ett ledat pelham då? :bump: jag har bara provat pelham som e svagt böjtrakt och med tungfrihet och vanligt rakt :crazy:

ledat pelham har en ledad mundel, (på samma sätt som ett vanligt tvådelat tränsbett)

okej ska köpa sånt i globen i morgon då. Vet ni om det finns pelham bett i messing? :bump:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
813
Senast: tinjan
·
Utrustning Japp. Bettet jag har på fröken nu är inte rikigt optimalt så nu beger jag mig ut i bettdjungeln för att hitta något som passar oss båda...
Svar
4
· Visningar
808
Utrustning Denna bettdjungel. Har nu rensat bland mina bett och provat vad min dam trivs bäst med. Sparade ett tvådelat baucher, tredelat tränsbett...
Svar
2
· Visningar
564
Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt... 2
Svar
38
· Visningar
4 191
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Senast tagna bilden XVI