Nova bett, vilken storlek?

silversvart

Trådstartare
Hejsan!

Läste en artikel om tandproblem och bett i senaste numret av islandshästen och blev lite uppskrämd.

Men så tänkte jag att det måste ju vara mkt skönare för hästen med ett mjukt novabett.

Så jag tänkte byta ut till detta om hästen funkar på det förstås.

Men vilken storlek ska man ha? ska man ha samma mindre eller större storlek än vad hästen har i ett 3 delat?

Mvh Elinor

Sv: Nova bett, vilken storlek?

Mitt, numera stulna, Nova-bett var i strl 10,5 det var för kort till min stora som har 11,5 i 3-delade bett, så jag jag skulle ha köpt samma storlek om jag var du.

Jag tycker Novabetten är små så ta en storlek större. Annars brukar jag tvärsom ta en storlek mindre på raka bett.

Mät betten!

Ibland är de inte uppmätta mellan ringarna, utan mellan kanterna på hålen som ringarna löper genom. Det gör att många bett som är märkta 11,5 cm i själva verket är närmare 12 cm.

Jag vet hur bred mun min häst har, så jag köper bett som jag själv mätt upp till den bredden, oavsett vad som står på lappen. :laugh:

det jag köpte var litet i storleken så jag fick sälja det vidare det stod att det skulle vara 10.5 men var 10 o så klart hade jag inte sparat kvittot.

mät bettet i affären.

håller med, jag har 12,5, samma som hästen har på delade bett. passar fint, men hästen är faktisk inte så förtjust i det...

oki får se om hon trivs på det gör hon inte det är det inte mer med det då får hon fortsätta med det hon har nu.

Hon trivs väldigt bra på det och är väldigt mjuk och fin i munnen, men jag tyckte novabettet verkade så bekvämt så jag vill testa.

tar med mig måttbandet till hööks :p

jag tyckte novabettet verkade så bekvämt så jag vill testa.

Tänk dock på att bettet är ganska tjockt mellan lanerna, och att syntetmaterial ger viss friktion mot slemhinnorna som inte slät metall ger.

Även om det låter snällare än hård metall, är det inte alla hästar som uppskattar det. :)

*psst* Hööks är ganska dyra, finns ställen som har dem runt 100 kr billigare!

Då kanske mitt var 11 då?:confused: Hur som helst var det lite för litet och hästen gillade inte bettet alls, han trivs bäst med sina 3-delade i rostfritt stål.

Till TS: Ta med ditt bett som passar till affären och jämför, precis som många skriver så varierar det från märke till märke hur det mätt och märkt.

tar tillbaka det där, dressyrade med det i dag och nu gick han jättefint på det. kanske hade en dålig dag sist jag provade. :p har annars mest haft det när jag ridit ut.

vad bra :laugh: jag köpte ett till min och red ett dressyrpass igår. hon har vart lite tjafsig i vänstersidan i galoppen men nu var hon hur mjuk och fin som helst och gick stadigt i form så på henne funkade de bra :laugh:

Jag hittade ett Novabett i sadel kammaren som min syster hade för minst 10 år sen. Kan ett sånt bett bli för gammalt och torka sönder eller vågar man testa det?

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i... 2
Svar
27
· Visningar
2 852
Senast: villhöver
·
Utrustning Hej! Blev till slut tvungen att skaffa mig ett användarkonto efter att ha läst på forumet i det dolda i en halv evighet 🙄 Det som... 2
Svar
20
· Visningar
2 486
Senast: blayenka
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 274
Senast: __sofia__
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 999
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka