Sv: Nova bett
det kunde varit jag som skrivit det där, jag har också varit uppe i jaktkandar, men det resulterade bara att han lättade fram och inte sökte sig mot bettet, så jag fick en häst som stod på två ben... hade en veterinär som kollade munnen på pållen och fick då veta att han inte alls kan gå på delade bett så han "suger" upp dem och tuggar på dem = de främsta kindtänderna var nerslitna till tandköttet! dessutom hade jag ridit med alldeles för stora bett... jag visste inte bättre och som jag skämdes
... stackars pållen min! efter det bytade jag till enbart raka bett och vilken förändring
! det var som natt och dag! men jaktkandaret fungerade som sagt inte alls, så det fick snällt bli lite bråk ute innan han fattade att det var jag som var bossen! jag har funderat länge och väl på ett novabett men är lite osäker på storlekarna, min pålle har 10,5 i vanligt rakt bett, men jag tycker novabetten ser så små ut...
Jag har som alla andra gått vägen upp genom skarpbettslandet (det skarpaste har väl varit jaktkandar)men bara fått en olycklig häst som inte velat gå fram och/eller ta stöd så det övergav jag snabbt. Tredelat blir han bara stum med så det går också bort/.../
Nu är min stora sorg att han inte får tävla dressyr på det. Han funkar iofs bra på tränsbett också men jag är rätt säker på att han skulle välja nova om han hade någon talan!
det kunde varit jag som skrivit det där, jag har också varit uppe i jaktkandar, men det resulterade bara att han lättade fram och inte sökte sig mot bettet, så jag fick en häst som stod på två ben... hade en veterinär som kollade munnen på pållen och fick då veta att han inte alls kan gå på delade bett så han "suger" upp dem och tuggar på dem = de främsta kindtänderna var nerslitna till tandköttet! dessutom hade jag ridit med alldeles för stora bett... jag visste inte bättre och som jag skämdes