• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare loveooka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 24 232
Sv: Nova bett

Jag har som alla andra gått vägen upp genom skarpbettslandet (det skarpaste har väl varit jaktkandar)men bara fått en olycklig häst som inte velat gå fram och/eller ta stöd så det övergav jag snabbt. Tredelat blir han bara stum med så det går också bort/.../
Nu är min stora sorg att han inte får tävla dressyr på det. Han funkar iofs bra på tränsbett också men jag är rätt säker på att han skulle välja nova om han hade någon talan!

det kunde varit jag som skrivit det där, jag har också varit uppe i jaktkandar, men det resulterade bara att han lättade fram och inte sökte sig mot bettet, så jag fick en häst som stod på två ben... hade en veterinär som kollade munnen på pållen och fick då veta att han inte alls kan gå på delade bett så han "suger" upp dem och tuggar på dem = de främsta kindtänderna var nerslitna till tandköttet! dessutom hade jag ridit med alldeles för stora bett... jag visste inte bättre och som jag skämdes:o... stackars pållen min! efter det bytade jag till enbart raka bett och vilken förändring:laugh:! det var som natt och dag! men jaktkandaret fungerade som sagt inte alls, så det fick snällt bli lite bråk ute innan han fattade att det var jag som var bossen! jag har funderat länge och väl på ett novabett men är lite osäker på storlekarna, min pålle har 10,5 i vanligt rakt bett, men jag tycker novabetten ser så små ut...:bump:

Har du 10.5 i vanliga bett måste du mäta ordentligt, för oftast är 10.5 inte 10.5 utan kan variera mellan 10.1-10.4....
Mitt "10.5" är köpt som 11.5, fast det är 10.8 i verkligt mått.....

Vad lustigt egentligen att du dragit igång denna tråd igen.... Jag har precis ringt till "min" ridsportaffär och bett dom lägga undan ett i 12.5 till stallets nya häst. Det fungerar tyvärr inte optimalt när jag rider på någon av dom 3delade betten som hans andra ryttare rider med... Fast det beror nog mest på att JAG inte har någon armstyrka,> 10%, och jag har redan testat jaktstång och då blev det lite väl omedelbar kontakt även för min smak....

Jag hade novabett till mitt förra halvblod som gärna bet tag i vanliga bett och blev framtung!
Provade då novabettet, hon ÄLSKADE det!!
Jättefin och mjuk kontakt med munnen!

Jag har märkt ute att storlekarna är väldigt olika, trots att det står bestämt vilken det är, därför tar jag alltid med mig hans vanliga bett som passar för att jämföra. 10,5 i novabettet fungerar inte alls, det är en hel cm för litet när jag jämförde på hööks.

Hämtade ut det Novabett jaghade beställt till en av stallets andra hästar...

Gissa om jag höll på och sätta mej när det stod 14 cm på lappen ! ! !

Men när vi mätte det var det verkliga måttet 12.8 cm ! ! !
Vilket kommer passa perfekt då 12.5 cm är i minsta laget och 13 cm är i största laget.

önskar min kunde funka på Nova. Köpte ett för några veckor sedan, det funkar absolut INTE att rida ut på det, hon blir stark och lyssnar inte alls på mina halvhalter, tar bettet och drar liksom. :confused:
Funkar något sådär på banan, men inte helt hundra, ska tjafsa med tungan. gapa, och vill inte ta stöd. Hon har blivit kollad av duktig tandis och han såg ingenting. Vet inte alls hur jag ska göra. :crazy: Hon blir väldigt lätt framtung, och hänger i handen, jag gör övergångar, igångsättningar, halvhalter, men det verkar inte funka så värst, känner mig lite uppgiven....:( Tips?

Bytte från tvådelat till novabett på min varmblodiga travare och han går utmärkt på det. Upplevde att han var väldigt känslig i munnen och bara man tog i tyglarna så kom huvudet upp och blev sne i halsen som en kamel. Först kom tandis ut och tittade tänderna och när hon gav grönt ljus så köpte jag ett novabett. Han har helt annorlunda att rida på det och nu kan jag faktiskt ta tag i tygeln utan att huvudet kommer farandes.

Har nu testat bettet, dock inte på den häst jag tänkte rida idag utan det blev en annan i stället.

Hästens ägare har betslat upp och betslat upp men ändå så kör han upp huvudet och sticker...

Gissa om jag först tänkte NEJ jag måste byta träns när jag såg att han var betslad med Novabettet, men så tänkte jag att okejdå jag får väl ta det som en lååångt skrittur i stället...

HA vad jag bedrog mej... Det gick SUPER ! ! ! T.o.m. i galoppen ! ! !

Visst han slog lite med huvudet och försökte dra tyglarna ur händerna men vart efter tiden gick så blev det mindre mindre ryck från hans sida och i sista galoppen väntade han tills JAG "sa" galopp och jag kunde kontrollera galoppen hela tiden och avsaktningen blev mjuk och bekväm....

Suuuck nu blir jag väl tvungen att köpa ett likadant Novabett till honom också, för det lär aldrig hans ägare göra.......

önskar min kunde funka på Nova. Köpte ett för några veckor sedan, det funkar absolut INTE att rida ut på det, hon blir stark och lyssnar inte alls på mina halvhalter, tar bettet och drar liksom. :confused:
Funkar något sådär på banan, men inte helt hundra, ska tjafsa med tungan. gapa, och vill inte ta stöd. Hon har blivit kollad av duktig tandis och han såg ingenting. Vet inte alls hur jag ska göra. :crazy: Hon blir väldigt lätt framtung, och hänger i handen, jag gör övergångar, igångsättningar, halvhalter, men det verkar inte funka så värst, känner mig lite uppgiven....:( Tips?

Hmmm... kolla så at inte bettet sitter för högt lr lågt... Min tandis sa till mig att man ska känna sig fram till främsta kindtanden och två fingrars bredd nedanför ska bettet ligga, gå inte efter "rynkor i mungipan". Med en tjafsig häst brukar jag leka med innertygeln, dvs krama fingrarna hela, hela tiden, lite "lös" tygel, men inte så den hänger. Yttertygeln ska vara fast utan att vara hård och så gör jag halvhalter, med fingrarna bara. Kramar handen lite, det räcker. Så fort jag känner att hästen blir tjafsig så "leker" jag mer med innertygeln - utan att vara störig i hästens mun! Det ska inte vara hårdare och inte heller fortare, bara mer tydligt och så brukar jag lätta lite på yttertygeln med och så fort hästen lugnar sig, gör jag en liten, liten halvhalt med ytter och kramar innertygeln.

Detta fungerar för mig, på alla (vad jag minns, men minnet är lite sådär :angel:) hästar jag ridit som är tjafsiga. Om de hänger i handen på mig brukar jag använda samma sak, men lägger till mycket skänkel också, jobbar med ytterskänkeln utan att vara ettrig =D

Hoppas det funkar för dig =)

Jag vart väldigt intresserad av nova bett och skulle gärna vilja testa. Vart ifrån har ni köp era?
Min pålle är fin i munnen och är kollad. Han rids på 10,5.
Tandis menar dock att det funkar bra med 10,5 men även att jag kan ha ett ngt mindre.
Har provat alla möjliga, fullcheck, muff, kimb, träns, två delat, tre delat rakt etc. Men skulle som sagt gärna prova ett nova då jag enligt era beskrivningar tror att detta kanske skulle kunna vara "grejjen" för oss.

Om jag har ca 10,5 i vanliga bett, ska jag isf beställa ett 11,5? På hippsson läste jag att nova betten mäts ifrån centrat av ringen?:confused:

Dom mäts från ytterkanten då det skiljer runt 1-1.5 storlek om man jämför med hur bett vanligtvis mäts.....

Det bästa är om du kan gå in i en butik och mäta själv....

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i... 2
Svar
27
· Visningar
2 802
Senast: villhöver
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 036
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 353
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 662
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka