Nova pessoabett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare noris96
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 5 950
Sv: Nova pessoabett

Men det jag vill ha reda på är om Nova pessoabett,inte ett vanligt pessoa.Men jag får leta lite på buke och se om jag hittar ngt om novabett..

Om det är likvärdigt med ett vanligt bett varför reagerar då hästen annorlunda?

Kanske för att bettet inte ser helt likadant ut i munnen, eller för att ryttaren tror att hästen ska reaggera annorlunda och därför ger annorlunda hjälper.

Jag har provat på mig själv nu och även om jag använder ett resorband som "tygel" (mindre friktion jämfört med en lädertygel) så får jag en viss hissverkan i bettet.

Det kan du omöjligt få. Däremot är det högst troligt att du får en resande effekt, vilket du får i alla tränsbett.

Anser du att ett D-ringsbett är ett hävstångsbett också? Ren nyfikenhet.. :)

Du bor ju i Malmö. Kom hit så kan du stoppa det i munnen på dig själv och se och känna efter :)

Ett D-rings bett har en aning hävstångseffekt, beror på friktionen från tygeln.

Kan tänka mig att det blir mer häv med de nya "moderna" tyglarna där man drar tygeln genom en ögla för att fästa i bettringarna.

Det blir ju inte häv i egentlig mening eftersom det inte finns nån hävstång.
På ett vanligt bett med lösa ringar snurrar ju ringen med i tygelns friktion men med pessoat tar den övre ringen emot lite.

Hästen visade iallafall att han tyckte det var skillnad på vanligt tvådelat och tvådelat pessoa.

Det blir inget pessoa,för det första så var bettet något litet,och så tänkte vi till lite.Pessoa är nog inget för pållen.Det blir ett rakt Nova bett istället.Hon trivs ju med vanligt rakt bett,och då är det här mjuka bettet ännu mildare.Vi provade att rida med ett vanligt 3 delat i går,gick inget vidare...... hon riktigt tar tag i bettet och visar sitt missnöje.Vi har ett sweetiron 3 delat med kopparrullar det är det bett hon trivs näst bäst på.Herregud vilket jobb med att hitta ett bra bett... Lika svårt när man ska hitta en häst(vid Köp),sen kommer nästa problem Sadel,ha,ha,ha men till slut ordnar sig ju allt.Vi har ju bara bett problemet kvar.

vi provade på lördan det raka bettet med fasta ringar och då gick det mkt bättre.Det blir nog att köpa ett rakt bett med rörliga ringar.Är det stor skillnad för hästen att ha rörliga ringar istället för fasta ? Men det är nog dax att ändra TR för vad vi har har hört så är det många som användet det raka bettet med fasta ringar... Men jag är så löjlig för jag är en som tycker att regler är till för att hållas,och det skulle inte vara kul ifall man blev kollad på tävlingsplatsen:::::::: då kanske man blir avstängd från tävlandet

Tigertofflan skrev:
Det gör ingen skilnad. Eftersom tygeln inte har ett fast läge kommer det inte bli någon hävstångseffekt, i synnerhet inte på ett pessoa.
Jag måste hålla med HannaZ. Sätter du tygeln i stora ringen och sidostycket i lilla ringen så får du inte ett "vanligt" bett. Eftersom den lilla ringen sitter fast så snurrar inte den stora ringen som det gör på ett vanligt bett.
// Linda

Men ringen behöver väl inte snurra för att det ska bli en tränsbettseffekt?
Äh, jag vet inte, jag ska ut i stallet och undersöka idag ;)

på ett tränsbett med fasta ringar snurrar ringarna inte heller, men det blir likt förbannat ingen hävstångseffekt :devil:

Nu har jag varit ute i stallet och provat och fotat.
Ett pessoabett. Med tygeln i en av de små ringarna blir det en hisseffekt. Mundelen vandrar uppåt längs med bettringen - ju mer man tar desto högre upp.
Sätter du tygeln i den stora ringen blir det en tränsbettseffekt. Tygeln lägger sig, precis som PrinceFair har sagt innan, i linje med mundelen. Det BLIR en resande effekt, eftersom bettet hamnar högre upp i munnen, MEN, det blir det med ett vanligt tränsbett också.
Jämförsbilder: Hängande tygel - när man tar i tygeln flyttar mundelen sig uppåt.

Synd att du inte tog en bild på hängande tygel på pessoa och vad som händer när man tar ett tygeltag. Precis i ögonblicket du tar i tygeln. Detta tygeltag blir annorlunda än mot ex ett bett med fasta ringar pga att sidostycket sitter fast i lilla ringen.
// Linda

Jag har tagit en bild på pessoat utan tygelverkan.
Vadå precis i ögonblicket då jag tar i tygeln? Det blir samma som om jag skulle dra till kiruna, fast mindre.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Nevermind
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 552
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
2 030
Senast: Aconite
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 864
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka