Erfarenheter av kollektiv

De krav vi har på boendet är att det inte skjuts så ofta i området och inte så ofta bilbränder (min bil vill leva). Men också att det ligger i utkanten av staden så jag har lätt att ta mig ut från stan till hästen.

De flesta områden är ändå rätt fria från skjutande ;). Vill ni bo i öster så blir det lite billigare, jämfört om nu ska ut emot havet på västsidan. Hisingen har många jättefina områden också, där du får både stall och fina ridvägar, men samtidigt nära till centrum. Särskilt om du har bil.

Jag kan tänka mig vissa ställen på Hisingen, men min kompis som bott där är mer skeptisk.
Jag bor i Frölunda och bor 50 meter från där skjutningar skett, har också sett en REJÄL bilbrand från mitt fönster. Så jag vill helst inte bo kvar där.
Jag skulle helst bo i Mölnlycke då jag bott där och gillar det, men gillar Lindome mycket också. Men Olskroken har jag flera vänner i som trivs där, så är där en hel del och kan tänka mig det.
Men vi får se hur det blir, håller på att kolla runt en massa nu.
 
Tänkte först att jag har aldrig bott i kollektiv men inser att jag under ett års tid faktiskt gjorde det, även om jag såg det som att bo ihop med bästa kompisen och några påtvingade. Vi jobbade i ett stall och blev tilldelade en lägenhet, i helt kaos och jobbade 14-16 h/dag med två lediga helger i månaden. Hux flux flyttade det in en till tjej som hade blivit lovad boende och strax därefter en ung praktikant. Praktikanten blev bara kvar ett par veckor dock.
Men vi tre levde ihop, en del bråk men vi sov i stort sett bara där, lagade kvällsmat någon gång ibland. Arbetsplatsen stod för frukost och lunch och relativt ofta kvällsmat.
Det var inte mitt drömboende, men det funkade för ett år. Sen gick jag i väggen men det hade med arbetet att göra, inte boendet. ;)
Det är inget som lockar mig i dagsläget, däremot skulle jag kunna tänka mig att ha alla vänner samlade i närheten av där jag bor. ;)
 
Jag har aldrig bott i "riktigt" kollektiv. Men jag bodde ihop med flera andra på mitt sommarjobb i sju år, delade rum med en kompis när jag bodde i London, bodde sex år i två olika studentkorridorer och så bor jag ungefär en gång om året i korridor på ett forskningsinstitut och har gjort det i femton år. Nu, vid 50+ och singel sedan många år känner jag att jag gärna skulle vilja bo i kollektiv. Naturligtvis med eget rum och badrum. Min dröm är kulturtantskollektiv (biologiskt kön spelar ingen roll) där de boende delar intresse för kultur och humaniora.

Om vi hade råd skulle jag nog föreslå att vi köper in städning av kök och allmänna utrymmen varje vecka.

Jag skulle absolut inte vilja ha några obligatoriska matlag, men gärna laga mat tillsammans spontant. Det är en av de saker jag gillar bäst när jag bor på institut. Aldrig blir diskussionerna så bra som när vi lagar mat tillsammans. Med rätt kollektiv skulle jag kunna tänka mig att gå över till vegetarisk matlagning på hemmaplan, men inte vegansk. Det skulle vara för stor uppoffring för mig.
 
Jag har aldrig bott i "riktigt" kollektiv. Men jag bodde ihop med flera andra på mitt sommarjobb i sju år, delade rum med en kompis när jag bodde i London, bodde sex år i två olika studentkorridorer och så bor jag ungefär en gång om året i korridor på ett forskningsinstitut och har gjort det i femton år. Nu, vid 50+ och singel sedan många år känner jag att jag gärna skulle vilja bo i kollektiv. Naturligtvis med eget rum och badrum. Min dröm är kulturtantskollektiv (biologiskt kön spelar ingen roll) där de boende delar intresse för kultur och humaniora.

Om vi hade råd skulle jag nog föreslå att vi köper in städning av kök och allmänna utrymmen varje vecka.

Jag skulle absolut inte vilja ha några obligatoriska matlag, men gärna laga mat tillsammans spontant. Det är en av de saker jag gillar bäst när jag bor på institut. Aldrig blir diskussionerna så bra som när vi lagar mat tillsammans. Med rätt kollektiv skulle jag kunna tänka mig att gå över till vegetarisk matlagning på hemmaplan, men inte vegansk. Det skulle vara för stor uppoffring för mig.
Är ett sånt kollektiv vi vill ha. Kulturfolk, humanister och bra samtal. Inga krav på gemenskap, utan snarare att man trivs så bra med varandra att det blir gemenskap ändå.

Jag och min vän är i mitten på 30 och singlar, så känns som att kollektiv är rätt för oss nu. (Är och sover mestadels hos honom ändå numera, så skillnaden skulle väl mest bli att vi blev flef).
 
Det här med att hyra in städning tror jag faktiskt är en jättebra idé så länge alla i kollektivet fixar the basics som att plocka undan efter sig. Det skulle nog spara många konflikter.
Vi är studenter och kulturarbetare, så det är inte rimligt för oss. 😉
I övrigt en bra idé, även om jag etiskt ställer mig skeptisk till det.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag trivs bra med kollektivt boende och hade absolut kunnat tänka mig att bo så igen. Men jag tycker nog att krav på kost och politik är lite väl hardcore kontroll. Steget därifrån till allmän åsiktskontroll är inte långt. Om det formuleras så att ni beskriver er som vänsterorienterade veganer så är det en sak men när det blir ett krav så hade jag sagt tack och adjö innan jag satt foten innanför dörren.

Min personliga erfarenhet av kollektiv är att det funkar bäst om de ingående är ganska easy going och har överseende med det mesta. Men de få regler som ska finnas måste följas utan undantag. Då är det viktigt att reglerna inte är för många och att de är väldefinierade, särskilt om det är pengar inblandade.
Politisk åskådning kan ju vara en livsstil, så jag tycker det verkar rimligt att ha det som kriterium om man vet med sig att det är det för en själv. Jag en vän som är väldigt involverad i meditation, mindfulness etc, och han bor i ett kollektiv där det är ett krav att man är intresserad av de frågorna, vill äta ayur veda eller liknande, praktiserar meditation och är intresserad av andliga frågor. Det är väl inte märkligare än att vilja dela boende med någon som har samma politiska åskådning som en själv?
 
Vi är studenter och kulturarbetare, så det är inte rimligt för oss. 😉
I övrigt en bra idé, även om jag etiskt ställer mig skeptisk till det.
Jag har inte bott i kollektiv, men väl i studentkorridor, som ju är en typ av kollektiv. Jag skulle nog prioritera ungefär liknande livsstil. Dvs, om man själv har tidiga mornar, inte dela hem med någon som gillar spontana efterfester. Att man har på ett ungefär liknande idéer om hur man vill ha det hemma - bara härligt om hemmet är fullt av vänner, t ex, eller en plåga eftersom man vill kunna koppla av ifred hemma?
 
Förlåt för OT, men:
Ingen hade velat ha mig i kollektiv heller.
Städ-Hitler som skulle få vredesutbrott om någon jävel lämnat ett odiskat glas i köket, grus i hallen eller någon annan oförlåtlig synd 😑

Påminn mig att aldrig nånsin bjuda hem dig om jag flyttar till Sverige! 🙈😂


On topic, @parellikusken:
Jag tror inte jag skulle försöka göra en kollektiv med enbart vänner och bekanta, faktiskt. Känns som en mycket större risk för friktion om man är vänner sedan innan, då vågar man t.ex. kanske inte säga ifrån lika hårdt om man är missnöjd med något, som om det vore en person man är mera neutralt inställd till.

Och det där med att inte enbart vara kvinnor men även ha män i kollektivet är viktigt, tycker jag iaf. 🙂
 
Förlåt för OT, men:


Påminn mig att aldrig nånsin bjuda hem dig om jag flyttar till Sverige! 🙈😂


On topic, @parellikusken:
Jag tror inte jag skulle försöka göra en kollektiv med enbart vänner och bekanta, faktiskt. Känns som en mycket större risk för friktion om man är vänner sedan innan, då vågar man t.ex. kanske inte säga ifrån lika hårdt om man är missnöjd med något, som om det vore en person man är mera neutralt inställd till.

Och det där med att inte enbart vara kvinnor men även ha män i kollektivet är viktigt, tycker jag iaf. 🙂
Det är iofs sant det där med vänner och bekanta. Men nu är vi redan två nära vänner och kanske en till nära vän.. Men vet att det skulle fungera med dom två. Den eventuella fjärde får vi fundera över.

Jag och min vän som planerar det är en kvinna och en man, och den tredje är en man. Tänker att den fjärde gärna får vara en kvinna. Jag har mest manliga vänner och trivs så, men jag vill gärna ha en kvinna till i kollektivet för att det ska ha större möjlighet att bli helt jämställt.
 
Jag kan tänka mig vissa ställen på Hisingen, men min kompis som bott där är mer skeptisk.
Jag bor i Frölunda och bor 50 meter från där skjutningar skett, har också sett en REJÄL bilbrand från mitt fönster. Så jag vill helst inte bo kvar där.
Jag skulle helst bo i Mölnlycke då jag bott där och gillar det, men gillar Lindome mycket också. Men Olskroken har jag flera vänner i som trivs där, så är där en hel del och kan tänka mig det.
Men vi får se hur det blir, håller på att kolla runt en massa nu.


Kärra/Gerrebacka är fint ur ridsynpunkt, likaså Gunnesby.. Många stall och fina anlagda ridvägar.

Lindome är en bit bort från stan kanske, men fint absolut, likaså Mölnlycke och ute vid Gunnebo slott är det ju jättehärligt. Titta mot Gunnilse och Olofstorp också om ni vill bo lantligt.

Vet inte hur mycket villor det finns i Olskroken, men mot Härlanda och upp i Sävedalen finns det en del.

Vilken skoj uppgift att snoka reda på ett gemensamt hus att dela med sin vän! Det blir säkert jättefint till slut! :heart
 
Kärra/Gerrebacka är fint ur ridsynpunkt, likaså Gunnesby.. Många stall och fina anlagda ridvägar.

Lindome är en bit bort från stan kanske, men fint absolut, likaså Mölnlycke och ute vid Gunnebo slott är det ju jättehärligt. Titta mot Gunnilse och Olofstorp också om ni vill bo lantligt.

Vet inte hur mycket villor det finns i Olskroken, men mot Härlanda och upp i Sävedalen finns det en del.

Vilken skoj uppgift att snoka reda på ett gemensamt hus att dela med sin vän! Det blir säkert jättefint till slut! :heart
Har både jobbat och haft hästen i Lindome och älskar området. Nu står hästen hos fodervärdar i Anneberg, och bor jag i Lindome kan han stå kvar där när jag tar tillbaka honom igen. De vill gärna att han gör det.

Det som är viktigt är att det lätt går att ta sig till stan, jag pluggar vid Valand och min kompis är sjukskriven nu med lär jobba i stan sedan. Så även om jag skulle vilja bo lantligt är det inte läge för det nu.
Vi tittar både på hus och stora lägenheter. Tror det blir kanon!
 
Vi är studenter och kulturarbetare, så det är inte rimligt för oss. 😉
I övrigt en bra idé, även om jag etiskt ställer mig skeptisk till det.
När jag var liten och mamma var sjuk fick vi hjälp med städning. Mamma stackarn städade flera dagar för att det skulle vara tillräckligt fint hemma för att släppa in folk.

Ni kanske kan hyra in en "städhjälp" som kommer regelbundet och dricker kaffe så att alla plockar undan sina grejor?
 
När jag var liten och mamma var sjuk fick vi hjälp med städning. Mamma stackarn städade flera dagar för att det skulle vara tillräckligt fint hemma för att släppa in folk.

Ni kanske kan hyra in en "städhjälp" som kommer regelbundet och dricker kaffe så att alla plockar undan sina grejor?
Är rätt så säker på att städning inte kommer vara ett problem. Vi är alla över 30 år liksom. 🙂
 
När jag var liten och mamma var sjuk fick vi hjälp med städning. Mamma stackarn städade flera dagar för att det skulle vara tillräckligt fint hemma för att släppa in folk.

Ni kanske kan hyra in en "städhjälp" som kommer regelbundet och dricker kaffe så att alla plockar undan sina grejor?
Mormor var också sådan, städade innan hemtjänsten skulle komma och städa åt henne.
 
Har både jobbat och haft hästen i Lindome och älskar området. Nu står hästen hos fodervärdar i Anneberg, och bor jag i Lindome kan han stå kvar där när jag tar tillbaka honom igen. De vill gärna att han gör det.

Det som är viktigt är att det lätt går att ta sig till stan, jag pluggar vid Valand och min kompis är sjukskriven nu med lär jobba i stan sedan. Så även om jag skulle vilja bo lantligt är det inte läge för det nu.
Vi tittar både på hus och stora lägenheter. Tror det blir kanon!
Jag antar ni letar efter att hyra hus eller lägenhet, eller har ni tänkt köpa?

Om ni hyr, har ni funderat på vem som ska stå på hyresavtalet? Generellt skulle jag säga att hyresvärdar endast accepterar att en hyresgäst står som part till hyresavtalet (frånsett par men det uppfattar jag inte att någon av er är?). Övriga personer skulle då hyra i andra hand av förstahandshyresgästen, vilket ju ger en viss annan ställning.

Bara några frågor att fundera över :)
 
Jag antar ni letar efter att hyra hus eller lägenhet, eller har ni tänkt köpa?

Om ni hyr, har ni funderat på vem som ska stå på hyresavtalet? Generellt skulle jag säga att hyresvärdar endast accepterar att en hyresgäst står som part till hyresavtalet (frånsett par men det uppfattar jag inte att någon av er är?). Övriga personer skulle då hyra i andra hand av förstahandshyresgästen, vilket ju ger en viss annan ställning.

Bara några frågor att fundera över :)
Hyra, definitivt. Hade en plan med en annan vän för ett par år sedan att starta ett konstnärskollektiv mitt i skogen, hade hittat ett hus att köpa, men var för mögligt..
Men nu är det hyra som gäller.

Har tänkt på det med kontraktet och både jag och min vän borde väl kunna stå på det, sambos kan väl det?
Hyresvärden vet ju inte att vi bara är vänner liksom.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 075
Senast: Wille
·
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 179
Senast: Lillefrun
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 101
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp