Bukefalos 28 år!

Nu är det dags, dagiskläder?

Sandra78

Trådstartare
Efter påsk börjar vår "bebis" som snart är en stor tjej (16 mån) skolas in på dagis (för er som läste min förra tråd så var "höghusförskolan" jättefin så det blir där) och som av en händelse är det barnklädesmarknad nästa helg.
Dags att ladda upp med det som kan behövas alltså!
Hon kommer att gå 3-4 timmar per dag, varav åtminstone 1 timme kommer att spenderas på utegården om det inte är extremt dåligt väder.
Så, lite tips på vad jag ska hålla utkik efter i klädväg, vi bor i södra norrland så april kan vara kall och blöt... Just idag har det snöat men är strax över nollan.

Det som finns i uteklädes-väg:

- skaljacka och skalbyxa
- tunt fleeceställ
- windstopper-jacka
- galonställ och ett par extra galonbyxor
- fodrade gummistövlar
- gympaskor
- mössor och handskar från tunn till tjock, inkl vattentäta handskar

Vi lär ju få mer information från förskolan om vad de anser behövs, men jag tänkte ju fynda lite nästa helg :D
Ofodrade gummistövlar ska jag kika efter, och så misstänker jag att det kan vara bra med ett par gympaskor till.
Hur mycket extra "innekläder" behöver man?
 
Sv: Nu är det dags, dagiskläder?

Vi har följande till vårt ungefär jämngamla barn:

*Fodrat regnställ (byxor och jacka)
*Gummistövlar (ofodrade)
*Lite varmare kängor som tål vatten
*Skaljacka
*Fleecejacka (att ha under skaljackan)
*Överdragsbyxor
*två-tre mössor och två-tre par vantar

I vintras hade vi också en overall, och ett par fleecebyxor att ha över innebyxorna.

Så i min värld behöver du inte köpa något alls, det skulle vara ifall du vill köpa något till nästa år när nuvarande kläder är urvuxna, eller kanske en sommarjacka? Innekläder har vi inga speciella, det är samma kläder som vi har hemma. Vi har ett extra ombyte liggandes på dagis ifall det skulle behövas, men det är också vanliga kläder som vi hade redan.

Den enda skulle kanske vara ett par innetofflor, de har de på vårt dagis iaf.
 
Sv: Nu är det dags, dagiskläder?

Då låter det som att hon är ganska väl förberedd ändå :) Jo, nån "lättare" jacka har jag tänkt titta efter, det går i och för sig säkert lika bra med en collegetröja men jag tänker mig att en jacka blir lite mindre smutsig :D

Det var inte så många barn där som hade inneskor, golvet kändes väldigt varmt också. Men ett par mockasiner ska jag nog titta efter ändå, kan ju vara skönt om hon blir blöt och kall om fötterna nån dag.
 
Sv: Nu är det dags, dagiskläder?

Vårat dagis är väldigt tacksamma över de fleecefodrade galonbyxor vi har till dottern, det blir ju lätt kallt att sitta på marken och leka ute nu.
Att då ha fodrade regn/galonbyxor spar ett moment i påklädningen för personalen och det är mycket tacksamt här iaf :)
 
Sv: Nu är det dags, dagiskläder?

Ja, fodrade regnställ är jättebra - påklädningen är ju sällan ett favoritmoment, åtminstone inte härhemma, så det är väldigt bra om man kan skippa ett lager!
 
Sv: Nu är det dags, dagiskläder?

Glöm inte heller att skriva barnets namn på allt. Det är mycket tacksamt för personalen!
 
Sv: Nu är det dags, dagiskläder?

Dotterns skalbyxor har foder, så jag räknar med att hon bör kunna ha dem över innebyxorna bara i slutet av april. Det blir ju inga halvdagar ute för de små.

Ska absolut tänka på att märka allt! Tycker ni att det räcker att skriva namn i eller bör man köpa etiketter?
 
Sv: Nu är det dags, dagiskläder?

Vi har bara skrivit förnamnet på den befintliga lappen i kläderna, men visst, vill man kanske kunna sälja till ett högre pris efter det blivit urväxt kanske en isydd etikett är bättre, tror det är en smaksak faktiskt :)

Bara skalbyxorna är relativt vattentäta så ska det nog funka bra med dem :) kan ju vara lite fuktigt om de leker i sand och så :)
 
Sv: Nu är det dags, dagiskläder?

De uppges vara helt vattentäta och har tejpade sömmar, så jag hoppas verkligen att det stämmer!

Jag hoppas kunna skicka kläderna vidare till en kusin om något år, så jag kanske ska märka dem med efternamnet då :idea:
 
Sv: Nu är det dags, dagiskläder?

Vi har märkt alla kläder inkl. strumpor med efternamn, de är bara 3 bokstäver o sen lättare vid ett ev. syskon.

Rekommenderar inte att köpa namnetiketter, vi gjore de o dom är aldrig använda. Där vi inte kan skriva tex i strumpor har vi sytt in ett kantband med namnet på :)
 
Sv: Nu är det dags, dagiskläder?

Vi använder namnetiketter som man stryker på - tycker att det fungerar ganska bra på kläder som används inomhus. De trillar ibland av i tvätten men då kan man stryka på dem igen. Det går ju även att sy fast dessa i tex stickade vantar. I ytterkläder och skor skriver jag namnet. Strumpor märker jag inte alls.
 
Sv: Nu är det dags, dagiskläder?

En skaljacka är en relativt tunn jacka som är vind- och vattentålig, som man kan ha ovanpå en fleece eller annan varm tröja. Eller bara som den är ifall det är en varm dag.

En skalbyxa är en vind- och vattentålig ofodrad överdragsbyxa.

Skalplagg generellt är tunna plagg som ska skydda mot regn och blåst, men inte vara så varma. Värmen får man till genom att ha varma, men inte vind- och vattentåliga, plagg under.
 
Sv: Nu är det dags, dagiskläder?

7310019355873.jpg


Skaljacka från PoP exempelvis.
 

Liknande trådar

T
Anläggning Som rubriken säger, hur går det med rutinerna kring era hästar när det är helg? Är det samma tider för ut- och insläpp som på...
2
Svar
25
· Visningar
2 778
Senast: startpompe
·
Övr. Hund Åkte ju upp till Göteborg i måndags em/kväll och fick med oss hem en supermysig greyhoundtik med kapplöpningsstam. Både fin stam och fin...
Svar
5
· Visningar
1 676
Senast: Alexandra_W
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst med eksem
  • Födda 2022
  • Böjprovsreaktion vid hovböld?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp