Nu har vi lämnat tillbaka greyhoundtiken...

Lupin

Trådstartare
Åkte ju upp till Göteborg i måndags em/kväll och fick med oss hem en supermysig greyhoundtik med kapplöpningsstam. Både fin stam och fin hund, välanpassad och otrooligt kelen och vänlig. Vi fäste oss direkt vid henne och hon vid oss. Visst noterade jag att hon hade både tandsten, otroligt långa klor, taskig päls och bettfel (överbett). Men vilka ögon! Är inte så insatt i tandproblem, hade inte ens övervägt att köpa henne om vi fått veta innan vi körde 24 mil enkel resa.

Trodde jag hade frågat om allt! Krävde att få ordentliga foto på tiken, uppställd från sidorna och även rakt framifrån + bakifrån, men snäll som man är nöjde jag mig med ett par pyttesmå bilder tagna med mobilkamera. Men jag såg ju i alla fall att hon var korrekt i kroppen.

Tyvärr fick jag inte heller tag på uppfödaren under veckan som gick innan vi åkte upp. Hade velat fråga honom om varför han sålde tiken som tvååring mm för ca två år sen. Hade jag fått prata med honom innan så hade vi inte ens övervägt tiken!

Har försökt sätta mig in i nedärvningsgången etc av bettfel (överbett då då) under den här veckan och blivit mer och mer övertygad om att hon under alla omständigheter åtminstone inte skulle ha några valpar, trots stammen. Men visst, en sån underbar hund kan man ju alltid ha som hemma-hund och klappa på och mysa med!

Sen blev det då dags för veterinärbesöket igår, hade ringt försäkringsbolaget innan (i tisdags) och "skrivit in" tiken. Fick anmärkning direkt på pälsen och huden, vilket även skrevs in på intyget. Det gick inte att böja/töja tiken för hon spände sig så det var omöjligt, vilket också skrevs in. Sen kollade vet munnen och det var inga roliga saker h*n hade att säga! Överbettet var så kraftigt (drygt 1,5 cm) att det skulle bli reservation i försäkringen! Och tandstenen var så kraftig att det skulle behövas sövning och radikal behandling + risk för att dra ut lösa tänder! Kostnaden för tandstensbehandlingen skulle gå lös på ca 3000 kr + 500 kr/utdragen tand och extra lång sövning = ???!!!

Väl hemkommen igen hade jag äntligen fått svar från uppfödaren via mejl. Bättre sent än aldrig heter det ju. Han berättade att han skänkt bort tiken mot avels- och tävlingsförbud! Han ville inte ha kvar henne pga överbettet och för att hon jagade för dåligt efter haren på banan. Han ansåg att jag inte skulle ha betalt något öht eftersom han gett bort tiken gratis.

Vad jag inte kan förstå är varför man som uppfödare inte sätter avelsspärr på en sån tik/hund? Jag t.o.m. ringde SKK och kollade upp just den saken! Killen som fick vovven var bara typ 18 då och jag kan slå vad om att tiken inte hade någon tandsten vid den tidpunkten. Varför skänker man bort en hund? Folk sätter ju inget värde på djuret då! Hon har fått undermåligt foder (Pedigree duobitar) och ingen vettig omvårdnad, klorna var drygt 3 cm långa, vissa ännu längre. Ingen har brytt sig om att ta hand om tandstenen innan den gick för långt.

Nuvarande ägarna, dvs de som sålde tiken och som ägt henne senaste året, har inte heller brytt sig, uppenbarligen. De visste inte ens hur man kan se tandsten på hund! De ansåg att klorna var ok på tiken! Och de hade mage att ta betalt för en hund som även de fått gratis i sin tur!

Sen fulade de sig med återtagandet. Vi var först överens om att de skulle åka ner och hämta hunden hos oss. Inte mer än rätt egentligen. Sen gick helt plötsligt deras bil sönder knappt en timme senare! Och inte hade de någon att låna av heller... Jag erbjöd mig då att vi skulle köra halva vägen var och de gick med på detta. Någon timme senare hette det plötsligt att de saknade tiken sååå och ville ha hem henne redan i helgen och kunde inte vi åka upp med henne igen? För tikens bästa gick vi med på det, hellre det än att hon ska vara här en vecka till, eller ännu längre och fästa sig ännu mer vid oss och vårt hem. Så vi satte oss i bilen tidigt i morse och var i Göteborg kl 0930 i morse.

Inte ens ett tack fick vi för att vi körde hela vägen tillbaka med henne! De hade ju "hotat" med avlivning i annonsen om inte tiken fick ett nytt hem snarast och för tikens del hoppas jag verkligen att de gör slag i saken snarast. Jag märkte direkt att de *inte* kommer att behandla tikens omfattande tandsten ovh vad återstår då? Jo smärtsam tandavlossning (hon har redan rejäl tandköttsinfl i hela munnen) och troligtvis djupa bölder i tandkött/ben med oerhört lidande och svårigheter att äta.

Vet inte om någon orkar läsa allt, det blev nog rätt långt. Det är så himla sorgligt och orättvist att ett sånt här öde ska drabba en sån fin liten hund. Men som sambon sa mellan tårarna, man kan inte rädda alla. Nu ska vi försöka lägga det här bakom oss och kommer att vara desto mer kritiska och ifrågasättande nästa gång. För vi vet ju vilken ras vi vill ha och vad vi vill kunna använda hunden till!
 
Sv: Nu har vi lämnat tillbaka greyhoundtiken...

:eek: :eek: Vilka människor :mad:

Jag blir så arg när jag hör talas om sådana djurplågare så jag vet knappt vart jag ska "hä" mig :crazy: :eek: :mad:

Stackars hunden :( , men ändå helt rätt gjort av er att lämna igen tiken. Hoppas precis som du att de faktiskt avlivar stackarn..
 
Sv: Nu har vi lämnat tillbaka greyhoundtiken...

Blir så heligt föbanad :devil: och ledsen :cry: när jag läser om det hela men jag har mailat dig privat och hör av dig så kan vi ju hjälpa er om ni vill.

Det är sånt här som för en svart skugga över oss som är seriösa och håller på med kapp, men det som är bra är att det är välldigt få som behandlar sina greyisar så här illa och i det här fallet så var det ju en icke aktiv kappare som uppenbarligen inte ska ha hund alls.
 
Sv: Nu har vi lämnat tillbaka greyhoundtiken...

Jag har ju en herre med rejält bettfel jag, 2,5 cm överbett. Han hade RUSKIGT dålig tandstatus när han kom. Ingen tandsten, men massor med tänder som borde dras och ganska bra med gamla tandskador. Detta var dock inget som det 'mörkades' om.

Han gick på enligt mig 'fel' foder med, KLASS sådant där 'våtfoder i limpa' och så Blåvitts pellets :eek: No need to say att han fes som en atombomb och det första jag gjorde var att byta foder :Devil:

Han har dessutom (som ju är ärtt vanligt) kala områden under buk och baksida lår. Naturligtvis fick han försäkringsreservation för hud (som går att häva mot vetintyg, men tja, pälsen lär ju aldrig växa ut). Tänderna i sig ger INTE reservationer, försäkringsbolagen försäkrar inte mot annat än akuta tandskador (frakturer etc) och rotspetsabscesser. Så ingen reservation för tänderna.

Hans tänder är åtgärdade två ggr, första svängen i samband med kastreringen då två tänder drogs och omfattande munsanering gjordes. Skulle kostat ungefär 1500 kr inkl sövning med gas om man gjort det ensamt, men nu låg han ju sövd redan så blev inte så dyrt. Detta var på klinik.

De drog dock inte alla tänder som behövdes (de vågade inte ha honom sövd längre), så hemmavet fick ett halvår senare göra resten, på vanlig sprutnarkos. (Vilket greyisar kan vara sjukt känsliga för, men jag litar på min hemmavet och både hanen och tiken är sputsövda utan problem där, peppar peppar). Då drog vi fem tänder till och så tog vi tandsten igen. Kostade totalt 1100 kr.

Hanen blev en ny hund efter det, inte visat symptom från tänderna (mer än utseendemässigt) och ätit ben etc utan problem, men det märktes när de (tänderna) väl var borta att de faktiskt hade besvärat honom. Han fick en hästkur antibiotika mot den infektion i munhålan han hade med i samband med det, medicinen kostade några hundralappar.

Hans tandstatus kom sig av två saker - det kraftiga överbettet, samt att han stått och slitit hundgårdsnät (och fått rejäla tandskador pga det).

Skriver inte detta för att tycka att du överreagerade, mest bara för många läser tråden och kan vara bra att veta det här med munsanering etc.

Sen en annan sak.. Skänka bort hundar. Bägge mina är skänkta. Hanen var 6 år gammal när han kom, pensionerad pga muskelskada. Han skänktes bort eftersom de var mest intresserade av ett bra hem, och hunden saknade värde både som tävlingshund och avelsindivid. Tiken stod i 30 000 kr i livförsäkring när hon kom, hon skänktes också. Med ett villkor - att om jag inte ville/kunde ha henne mer någon gång ska jag låta henne somna in för gott, dvs jag har lovat att inte placera om henne. Tiken har en uppfödare som verkligen, verkligen bryr sig och han har återtagit och/eller återköpt henne många gånger, och hade innan hon kom hit gjort flera omplaceringsförsök där han fått återta henne. Och en tik på fyra år som haft fem hem förutom uppfödaren, hon ska inte behöva flytta igen resonerade han. Jag fick hela hennes historia och det är en sorglig en med en enda ljuspunkt - uppfödaren..

Så, jag anse rinte att om man skänker en hund så är det fel och att man då indikerar att den 'saknar värde'. Det beror så mycket på sakerna omkring, det är ju skillnad på att säga 'ta eländet så jag slipper det' och 'du får förtroendet att ta hand om min hund och ge den ett bra liv' liksom.. Bara min åsikt.

Sen, hanens uppfödare har knappt hört av sig sen provperioden var över, trots att jag skickat både mail/brev/julkort första åren, samt ringt ett par ggr. Men de visade aldrig ngt intresse tillbaka så jag gav upp. Tikens uppfödare har jag kontakt med än, både via mail och telefon och han hör av sig 'självmant' med, och ska antagligen komma förbi och hälsa på i sommar.

/Alexandra - som skulle ta den tiken på en kvart om hon bara kunde ha en grey till just nu.. Min tycka synd om-gen är ganska välutvecklad ;)
 
Sv: Nu har vi lämnat tillbaka greyhoundtiken...

Nej det är absolut inte aktiva kappare, bara helt vanliga människor utan känsla för hundar. Vågar knappt berätta om deras andra hund, golden hane på 7½ som är deras döv-hund och statusen på den.

Vi har varit väldigt ledsna över det här, det var verkligen en hund som lämnade starka avtryck. Svårt att tro kanske när vi bara hade henne 5 dagar, men jag (och sambon med!) kan fortfarande känna hennes närvaro och vi väntar oss hela tiden att hon ska resa sig och komma fram.

Jag har haft min beskärda del av "hopplösa fall" som jag tagit hand om och lagt rejält med pengar på. Både jag och sambon känner att vi inte vill göra om huset till ett räddningscenter. Och vi vill inte heller lägga våra intjänade slantar på att göra vid sånt som någon annan är ansvarig för och som någon annan bara skickar vidare istället för att ta sitt ansvar!

Cizzi: har fått ditt mejl och ska svara, ringer dig gärna!

Alexandra: det här med munsaninering och kostnad för detta beror säkerligen på var i landet man bor och vilka veterinärer etc man har att tillgå. Jag har inte bara skrivit en siffra vilken som, utan det ÄR vad det kostar enligt Djursjukhuset i Helsingborg. Inte heller har jag inbillat mig det där med reservation i försäkringen. Alla villkor hårdnar för varje år som går, jag kan faktiskt förstå varför de inte vill ta ansvar för något som kan ge uppenbara problem och kosta massor av pengar att åtgärda. Det är ju skilnad på om man har försäkrat in en valp och sen fortsatt hålla försäkringen vid liv. Men att nyteckna för så pass gammal hund som har uppenbara defekter är en annan sak. En valp vet man ju aldrig hur den utvecklas, men en vuxen hund ser du resultatet på.
 
Sv: Nu har vi lämnat tillbaka greyhoundtiken...

Lupin skrev:
Alexandra: det här med munsaninering och kostnad för detta beror säkerligen på var i landet man bor och vilka veterinärer etc man har att tillgå. Jag har inte bara skrivit en siffra vilken som, utan det ÄR vad det kostar enligt Djursjukhuset i Helsingborg. Inte heller har jag inbillat mig det där med reservation i försäkringen. Alla villkor hårdnar för varje år som går, jag kan faktiskt förstå varför de inte vill ta ansvar för något som kan ge uppenbara problem och kosta massor av pengar att åtgärda. Det är ju skilnad på om man har försäkrat in en valp och sen fortsatt hålla försäkringen vid liv. Men att nyteckna för så pass gammal hund som har uppenbara defekter är en annan sak. En valp vet man ju aldrig hur den utvecklas, men en vuxen hund ser du resultatet på.

Jag ifrågasatte inte din kostnadsuppgift för munsaneringen, ledsen om du tog det så. Jag ville mer belysa att om man sitter där med en hund med dålig munstatus så kan det vara bra att veta att det kan löna sig att jämföra priser (istället för att tycka 'hua, så dyrt det har jag inte råd med, det får vara som det är'). Priserna varierar kanske över landet, men ffa varierar de från ställe till ställe. Jag har två stora djurkliniker att vända mig till, och det är en EXTREM prisskillnad dem emellan. Ett akutbesök på jourtid med undersökning samt hopsyning av ett sår med de undersökningar och behandlingar som görs skiljer det över 2000 kr på mellan klinikerna.. Sjukt egentligen, jag har ju (tyvärr) 'provat båda' och för exakt jämförbar skada, och höll på att drabbas av en hjärtattack när jag fick räkningen från ställe 1, när jag insåg hur mkt den skilde sig från ställe 2.

Sen både instämmer och håller jag med i ditt resonemang om att varför man på en vuxen hund ska behöva lägga ner stora pengar på något som beror på tidigare ägares bristande omvårdnad.

Och f-bolagen har INTE gjort om villkoret för vad för tandåtgärder som täcks av försäkringen, så reservationen pga tänderna förstår jag inte. Sen är den ju ingen större skillnad iom att de alltid haft väldigt stora restriktioner på vad som ersätts ang tänder. Tiken med PERFEKT tandstatus och perfekt bett har ju samma skydd som hanen med sin munstatus och sitt bettfel. Just för att det (precis som med hästar) är så få tandrelaterade saker som ersätts. Däremot skärper de kraven hela tiden ja, och sätter lättare och lättare reservationer. Men jag kan inte se hur tänderna påverkar det. Men oavsett så innebär det ju en ökad kostnad för den som tar hunden, eftersom det behövs en munsanering modell större och det oavsett inte går att ta det på försäkringen. (Vilket gör det än värre, mot det du mer berättat, att ta betalt för den hunden i ditt fall).

Men ang reservationer så skulle det att hon inte gick att töja/böja oroa mig mer, där kan man ju åka på riktigt rejäla reservationer ja =/

Men jag hoppas att ni snart hittar en annan grey som är i bättre skick! :bump:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
657
Senast: Trassel12
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 330
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 895
Senast: Mkb
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 758
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp