Bukefalos 28 år!

Nu är det ju mörkt...

HerrKantarell

Trådstartare
när man ska köra efter jobbet. Skulle behöva lite tips på lampor till sulkyn, så man ser lite bättre i skogen?
 
Sv: Nu är det ju mörkt...

Jag har använt cykelbelysning, en på varje sida som jag fäste på skalmen med silvertejp... Det blir inte jätteljust men funkar för mig, jag kör intervaller så. Hästarna vänjer sig fort, bara någon som reagerat på skuggorna precis i början.

Om jag bara skrittar gör jag det i mörkret, efter en stund ser man lite och hästarna hittar :D
 
Sv: Nu är det ju mörkt...

kl
Måste bara berätta ang när vi hade ljus på våran vagn. En i stallet körde på kvällarna o hade full belysning framåt. Gubben som harvar banorna försökte jaga denne personen men varje gång han kom ned till banan så var ljusen borta. Tills en dag då han fick se vart ljusen kom ifrån, att det var våran vagn. Han hade trott hela tiden att det avr en bil som han hade jagat :D
 
Sv: Nu är det ju mörkt...

Har också kikat på cykellampor men ljuskällan ser så liten ut? Har också kollat på en kraftigare ficklampa modell stoor och funderar på att tejpa fast en sån, men den lär börja glappa... Hur långt ser du med cykelbelysningen?
 
Sv: Nu är det ju mörkt...

Har också kikat på cykellampor men ljuskällan ser så liten ut? Har också kollat på en kraftigare ficklampa modell stoor och funderar på att tejpa fast en sån, men den lär börja glappa... Hur långt ser du med cykelbelysningen?

Ljuskäglorna (har ju 2) är inte för små, men jag ser inte jättelångt, kanske ca 50 meter. Jag sätter lampan på skalmen strax bakom hästen, jag vill ju inte bara se var jag kör utan hur hästen springer också.

Har kört idag, höstens första i mörker. Det var första gången för denna hästen och det fungerade fint med henne. Jag tyckte dock att jag såg rätt dåligt. Nu var det lite dimmigt också men det var helt annant förra vintern när det var snö... Då tyckte jag det fungerade riktigt bra.

Funderar på om jag ska sätta dem längst fram på skalmen och ha en pannlampa också...
 
Sv: Nu är det ju mörkt...

Har också kikat på cykellampor men ljuskällan ser så liten ut? Har också kollat på en kraftigare ficklampa modell stoor och funderar på att tejpa fast en sån, men den lär börja glappa... Hur långt ser du med cykelbelysningen?

Ljuskäglorna (har ju 2) är inte för små, men jag ser inte jättelångt, kanske ca 50 meter. Jag sätter lampan på skalmen strax bakom hästen, jag vill ju inte bara se var jag kör utan hur hästen springer också.

Har kört idag, höstens första i mörker. Det var första gången för denna hästen och det fungerade fint med henne. Jag tyckte dock att jag såg rätt dåligt. Nu var det lite dimmigt också men det var helt annant förra vintern när det var snö... Då tyckte jag det fungerade riktigt bra.

Funderar på om jag ska sätta dem längst fram på skalmen och ha en pannlampa också...
 
Sv: Nu är det ju mörkt...

Pannlampa är ok, när man rider, men i den prisklassen jag har använt så är det mer som ledljus och för att synas, sitta bakom en travare med syfte att se när det går lite snabbare hade inte funkat, med den kvaliten jag hade iaf.

Kikade på fjärrljus till bil, 2 för 149:-. Fast då måste man ju koppla till ström...på nåe vis.
 
Sv: Nu är det ju mörkt...

Det har jag på rockarden. MC-batteri fungerar bra. Går nog att fixa till en batterihållare till speedcar åxå. Finns ju batterilådor av plast på den stora bildelsfirman.
 
Sv: Nu är det ju mörkt...

Då får du köpa bättre pannlampa. Mitt problem med pannlampa är att hästen skuggar, jag vill ha ljus där hästen springer också.
 
Sv: Nu är det ju mörkt...

Använder 12V LED belysning till min speedcart och har även sidomarkeringar på sidan (rött bak, vit fram).
LED lampan sitter på högersida bredvid min fot så ja ser fullt framåt och även hästen.
De hela drivs med ett bilbatteri som satt på en plåt "hylla" som skruvats fast mitt på vagnen (typ framför min mage).
Detta är jag supernöjd med, för att inte tala om alla bilar jag möter som tycker de är toppen. Dom ser mig på flera hundra meters avstånd.
Eftersom de är LED så drar de nästan inget batteri.
Vi laddade batteriet i höstas, har vagnen ute dygnet runt. Använder den varje dag och flera dagar haft -35 och kallare.
Hittills har jag inte laddat batteriet och behövs de göras nu får man ändå tycka de har fungerat ypperligt.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Sist jag köpte lampa till jacka så köpte jag på stadium dessa var jätte bra. Köpte fyra nya i år. Har en oanvänd kvar. Den jag bytte...
Svar
2
· Visningar
329
Hemmet Behöver hjälp med tips hur jag ska göra eller vem ska kontakta för byta till ny sockel (och sladd), på denna lampa. Hade hoppats skulle...
Svar
4
· Visningar
406
Hemmet Såg att det har kommit lite mörk choklad från chokladkaka på dynan på en antik stol. Har ni något bra tips om hur jag tar bort det? Har...
Svar
5
· Visningar
349
Senast: manda
·
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 142
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp