Vi som letar hus

1,1 miljoner för ett hus utan badrum? Jag hade inte köpt det. Men jag är kanske skadad av att bo på ett ställe med generellt billiga hus.
Jag har sett att ämnet diskuterats men för att ge lite perspektiv på länet: Tomter utan hus på går loss på 2-3 miljoner, ca 2-3 mil från stan. Om man är på landet långt ifrån kollektivtrafiken och i "mellanmjölksområden". Ska du ha kollektivtrafik får du skicka på ett par millar till. Norrtälje är fint, om än långt från stan. Dock hanterbara pendelmöjligheter till stan (bussen är rätt sjysst där).

Men ja, priserna är helt galna. Ibland undrar jag om jag kommer hinna bli skuldfri till pensionen.
 
Du får uppdatera sen! Folk har svårt att sälja just nu. Se till att kolla fukt i fundamentet ordentligt, en kollega åkte precis på det fast dom hade besiktat med Anticimex. Dom försökte hävda dold fel, men skulle kosta dom massor pengar i tingsrätten. Anticimex har ljugit i besiktningen, men verkar ha noll ansvar. Kostade min kollega typ 400 k att åtgärda.
 
Du får uppdatera sen! Folk har svårt att sälja just nu. Se till att kolla fukt i fundamentet ordentligt, en kollega åkte precis på det fast dom hade besiktat med Anticimex. Dom försökte hävda dold fel, men skulle kosta dom massor pengar i tingsrätten. Anticimex har ljugit i besiktningen, men verkar ha noll ansvar. Kostade min kollega typ 400 k att åtgärda.
Anticimex gör värdelösa besiktningar, har varit med på några och är inte förvånad att så mycket blir fel. När jag köpte hus valde jag ett annat företag och fick en mycket grundlig genomgång av hela huset + el och VVS. Sen kom Anticimex och gled runt, öppnade nån dörr och var i stort sett sedan nöjda med försäkringsbesiktningen. :cautious:
 
Anticimex gör värdelösa besiktningar, har varit med på några och är inte förvånad att så mycket blir fel. När jag köpte hus valde jag ett annat företag och fick en mycket grundlig genomgång av hela huset + el och VVS. Sen kom Anticimex och gled runt, öppnade nån dörr och var i stort sett sedan nöjda med försäkringsbesiktningen. :cautious:
Så himla tråkigt. Jag tycker det är helt sjukt att dom inte har något ansvar. Blev ju väldigt dyra lärpengar för min kära kollega :( men då vet man iaf att inte anlita dom!
 
Anticimex gör värdelösa besiktningar, har varit med på några och är inte förvånad att så mycket blir fel. När jag köpte hus valde jag ett annat företag och fick en mycket grundlig genomgång av hela huset + el och VVS. Sen kom Anticimex och gled runt, öppnade nån dörr och var i stort sett sedan nöjda med försäkringsbesiktningen. :cautious:
Gillar för att detta är helt ovärderlig kunskap att ha i framtida husköp. Anticimex blir det inte.
 
Du får uppdatera sen! Folk har svårt att sälja just nu. Se till att kolla fukt i fundamentet ordentligt, en kollega åkte precis på det fast dom hade besiktat med Anticimex. Dom försökte hävda dold fel, men skulle kosta dom massor pengar i tingsrätten. Anticimex har ljugit i besiktningen, men verkar ha noll ansvar. Kostade min kollega typ 400 k att åtgärda.
Luktar det inte i huset när det är mycket fukt i? Några hus vi tittade på hade enligt besiktningen 15-20 % fukt och det stank i husen. Luktade verkligen blött fuktigt och murrigt typ.
 
Det var visning i söndags, jag kunde inte gå. Men pratade med mäklaren igår, 3 var där. Hittills inga bud. Ska förhoppningsvis dit på en till visning nästa vecka med han som ska fixa huset i så fall. Han vill se det, jag vill att han ska se det. Så jäkla glad över att jag har honom 😍 Så tycker han att det verkar bra, kommer jag lägga bud.
 
Luktar det inte i huset när det är mycket fukt i? Några hus vi tittade på hade enligt besiktningen 15-20 % fukt och det stank i husen. Luktade verkligen blött fuktigt och murrigt typ.
Tror inte det, har inte frågat noggrant i detalj. Men besiktningsmannen tyckte det va så fint och fräscht. Vilket ju är en lögn.
 
Vad tråkigt :/ vi avstod från att köpa de husen där det verkligen luktade, vågade helt enkelt inte chansa. Dyra var de också, ett var ett radhus för 6 miljoner rätt slitet 😂
En sak jag har lärt mig är att man verkligen inte vill chansa med sånt. Hade aldrig köpt ett hus som luktade. Kommer ihåg den stackarns familjen på buke som hade köpt ett hus och det hade svart mögel och barnen blev sjuka etc :( så hemsk!
 
Här är huset, ni får lova att inte bli intresserade 😅
Det blå sovrummet blir badrum på sikt. Är tanken. Lite tråkigt att behöva ta ett rum, men ska kolla med "min" byggare om man kan bygga ut nån gång. Skulle gärna ha ett pysselrum. Utrymmet där separetten är, blir väl klädkammare eller nått då. Och dagens duschrum har en bastu bakom, så det får bli kvar.
Jag jobbar ihop med ägaren till marken bakom, han har sagt att jag får ta av den om jag vill odla :love:

https://www.svenskfast.se/fritidshu...lje/anderssvedja/anderssvedjavagen-101/392399
 
Här är huset, ni får lova att inte bli intresserade 😅
Det blå sovrummet blir badrum på sikt. Är tanken. Lite tråkigt att behöva ta ett rum, men ska kolla med "min" byggare om man kan bygga ut nån gång. Skulle gärna ha ett pysselrum. Utrymmet där separetten är, blir väl klädkammare eller nått då. Och dagens duschrum har en bastu bakom, så det får bli kvar.
Jag jobbar ihop med ägaren till marken bakom, han har sagt att jag får ta av den om jag vill odla :love:

https://www.svenskfast.se/fritidshu...lje/anderssvedja/anderssvedjavagen-101/392399
Så gulligt!
Vet inte varför jag hoppade in i denna tråden. Jag ska sälja mitt hus inte köpa :rofl:
 
Nu kan jag verkligen inte bestämma mig! Hittade endel saker igår som behöver fixas till inom snar framtid. Han som ska hjälpa mig, har sagt ett pris och det funkar om jag får huset aningen billigare. Men det blir ju en del jobb. Plus att det skaver att jag inte hinner spara ihop till hela kontantinsatsen eller betala ner ett tidigare lån. Banken har sagt okej trots detta, så det är mest hos mig det ligger. Men om jag avstår nu, tänk om jag inte hittar nått annat sen? Till det priset alltså?
Jag gillar huset, det som är mest jobbigt är avståndet till mina föräldrar (9 mil mot nuvarande 5) och att det har en granne väldigt tätt inpå. Grannen är tydligen ytterst sällan där, så hinner väl bygga ihop nått för att slippa insynen. Men ändå...

Samtidigt vet jag att jag aldrig kommer hitta ett hus som kryssar i alla rutor på min husdrömslista.
 
Nu kan jag verkligen inte bestämma mig! Hittade endel saker igår som behöver fixas till inom snar framtid. Han som ska hjälpa mig, har sagt ett pris och det funkar om jag får huset aningen billigare. Men det blir ju en del jobb. Plus att det skaver att jag inte hinner spara ihop till hela kontantinsatsen eller betala ner ett tidigare lån. Banken har sagt okej trots detta, så det är mest hos mig det ligger. Men om jag avstår nu, tänk om jag inte hittar nått annat sen? Till det priset alltså?
Jag gillar huset, det som är mest jobbigt är avståndet till mina föräldrar (9 mil mot nuvarande 5) och att det har en granne väldigt tätt inpå. Grannen är tydligen ytterst sällan där, så hinner väl bygga ihop nått för att slippa insynen. Men ändå...

Samtidigt vet jag att jag aldrig kommer hitta ett hus som kryssar i alla rutor på min husdrömslista.
Jag tänker såhär.

Köper man så slutar man titta. Det är enda sättet.

Likadant när jag skulle intresseanmäla lägenheter och slösa bort alla års kötid - man slutar titta. Strängt förbjudet att gå in på hemnet i minst ett år efter. Annars kan man alltid hitta något som man trodde skulle.... Osv.
 
Nu kan jag verkligen inte bestämma mig! Hittade endel saker igår som behöver fixas till inom snar framtid. Han som ska hjälpa mig, har sagt ett pris och det funkar om jag får huset aningen billigare. Men det blir ju en del jobb. Plus att det skaver att jag inte hinner spara ihop till hela kontantinsatsen eller betala ner ett tidigare lån. Banken har sagt okej trots detta, så det är mest hos mig det ligger. Men om jag avstår nu, tänk om jag inte hittar nått annat sen? Till det priset alltså?
Jag gillar huset, det som är mest jobbigt är avståndet till mina föräldrar (9 mil mot nuvarande 5) och att det har en granne väldigt tätt inpå. Grannen är tydligen ytterst sällan där, så hinner väl bygga ihop nått för att slippa insynen. Men ändå...

Samtidigt vet jag att jag aldrig kommer hitta ett hus som kryssar i alla rutor på min husdrömslista.
Helt spontant skulle jag vilja kolla upp fukt och mögel mer grundligt än att bara titta? Men det gjordes kanske? För där skulle det ju verkligen kunna dra iväg om det visar sig att problemen är större än vad man trott!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 262
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 161
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp