Chokladfläck på stolsdyna - hur få bort?

Rie

Trådstartare
Såg att det har kommit lite mörk choklad från chokladkaka på dynan på en antik stol. Har ni något bra tips om hur jag tar bort det?
Har googlat lite, men det mesta jag hittar där ska man ju kasta tyget i tvättmaskinen efter att ha gnuggat på fläcken och det fungerar inte med stolsdynan.
 
Såg att det har kommit lite mörk choklad från chokladkaka på dynan på en antik stol. Har ni något bra tips om hur jag tar bort det?
Har googlat lite, men det mesta jag hittar där ska man ju kasta tyget i tvättmaskinen efter att ha gnuggat på fläcken och det fungerar inte med stolsdynan.
Dammsug med röret på fläcken först. Ta sedan kallt bubbelvatten på och torka av (ej gnugga), upprepa flera gånger.
 
  • Gilla
Reactions: Rie
Min tanke också. Eventuellt gnugga upp ett lödder med tandborste och suga upp skummet/den upplösta fläcken med trasa pö om pö för att minimera hur mycket väta som går in i dynan.
Jag har gjort omgång 1; försökte peta upp chokladen (85%ig)med en knivsudd och det gick förvånansvärt bra med dammsugaren bredvid. Fick bort en hel del på det sättet, jag hade nog inte lyckats sitta och gnugga/värma fast det. Dammsög så mycket som det gick att få bort. Där ena chokladstrecket var syns nu bara ett ljust, smalt streck och det andra är också ljust.
Får tag nya tag i morgon med ....galltvålen...?
 
Jag har gjort omgång 1; försökte peta upp chokladen (85%ig)med en knivsudd och det gick förvånansvärt bra med dammsugaren bredvid. Fick bort en hel del på det sättet, jag hade nog inte lyckats sitta och gnugga/värma fast det. Dammsög så mycket som det gick att få bort. Där ena chokladstrecket var syns nu bara ett ljust, smalt streck och det andra är också ljust.
Får tag nya tag i morgon med ....galltvålen...?
Ja, det låter ju toppen att ta bort ev kvarvarande choklad innan fläckbehandling! Vad bra att steg ett gjorde så stor skillnad. :)
 

Liknande trådar

Kultur Jag är mitt inne i den värsta perioden på året för mig. Allt är grått, trist, kallt och deppigt. Det hela kulminerar runt 10 december...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
4 577
Senast: Habina
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
619
IT & mobiler Ja, som rubriken. Google är inte min vän. Var kan jag hitta hörlurar med sladd och heöst någon form av brusreducering Sist jag flög...
2
Svar
30
· Visningar
1 179
Senast: Cattis_E
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 131
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp