Nu är det nog klippt igen... *orolig*

SaraMara

Trådstartare
Battis var stel och dan igår när jag red - lite ovillig att länga steget och gick och spände sig i nacken, bet fast i bettet och var trögriden. När jag longerade honom för att se hur han rörde sig såg jag ingen hälta, men tyckte mig ana att han tar kortare steg med vänster fram. Han ville absolut inte galoppera, utan flängde in i fattningen och jobbade inte på alls i galoppen.

Eftersom han vilat i två dagar, och blivit klippt på bogen och halsen (och givetvis stått i ösregn dagen därpå) grunnade jag lite över om det kunde vara en stelhet bara. Han är alltså inte varm eller svullen i benet (inte mer än i något av de andra iaf - han har ju kotledsgallor på alla fyra som dock är ganska små och mjuka) och reagerar inte då jag klämmer och känner och böjer.

Men så idag, så red en stallkompis honom. Och hon reagerade över samma sak (hade inte berättat något för henne innan, eftersom det är lätt att man tycker sig känna saker då). Han var ovillig, hade inte samma "kraft" i steget som i vanliga fall och hon tyckte sig också känna att det var vänster fram.

Skall låta tränaren känna på honom imorgon och titta - anser han mig ha rätt ringer jag givetvis kliniken "first thing". Igen. Jag klurar dock över vad sjutton det kan vara - har ni några förslag.

Kotledsinflammation var ju senaste diagnosen, och det känns ju onekligen som det är det igen. Kan spänningar i bog/hals ge dessa symptom (jag spekulerar vilt eftersom det här kändes första ridpasset efter klippning)? :confused:

/Orolig Sara
 
Tog du erlichiaprov eller inte förra gången?

Annars tror jag starkt på det.. speciellt som att han haft återkommande problem som lika gärna kan vara tecken på erlichia.

Men just detta med seghet/trötthet, konstiga hältor, kotledsinflammationer, stelhet etc- allt det är ju klassiska tecken på erlichia.

Har du tempat honom? Gör det, tempen kan vara förhöjd vid erlichia.
 
Nej, prov togs aldrig då. Vet. tyckte inte det var någon anledning -men denna gången SKALL det tas. Så är det bara. :crazy:

Ingen feber dock. *orolig som sjutton - usch börjar snart gråta här på jobbet*
 
Kotledsinflammation borde ju ganska enkelt kunna verifieras genom böjprov vad jag förstått, så gör det om du misstänker att det är samma igen? Kräver ju heller ingen klinik för att böja, och kan väl vara bra att utesluta om det inte visar något.


Jättesvårt att generellt gissa diagnos efter beskrivning av symtom, och jag har ju heller inte varit med i debatten tidigare eller läst dina tidigare inlägg. Min erfarenhet är dock att om hästen som du beskriver är halt på vänster fram borde den linka mest i vänster varv om du longerar på liten volt, men en häst som motvilligt galopperar - kan det inte ha med en hälta bak att göra då??? (Bara gissar nu!!!) Kan ju vara bra att hitta det verkliga problemområdet iallfall, tänker jag?

Åtminstone så har kotledsinflammation här i trakten varit något av en modediagnos i mina ögon, man har satt den diagnosen när man inte hittat något annat därför att hästen reagerat något på böjprov. Ofta har det i slutändan visat sig vara något annat ( i de mest aktuella fallen hovbroskförbening och utläkt hovböld bla), så jag tar faktiskt den diagnosen med en nypa salt, om jag ska vara ärlig, och vill se klar reaktion i själva böjningen för att tro på det och inte bara linkande efter själva böjprovet i något enstaka steg. Men det är min högst personliga åsikt!

Hoppas det löser sig för er!!
 
*gulp* jag tror inte jag kan böja korrekt... :o :crazy:
Longerade ju honom igår på ganska liten volt i trav - och då såg jag ingen hälta - dock såg han stel ut högt uppe på vänster fram, som om steget hindrades av något? :confused:

Usch, jag vet inte riktigt. :cry:
 
Böja korrekt? Be en vet göra böjprov, sånt ska inte vi vanliga dödliga syssla med, då kan man slita sönder något om man gör på fel sätt! :D
 
Tror inte heller jag kan böja korrekt, men om man tittar på veterinärena så böjer de ju ihop den aktueller leden maximalt, och gör det ont så reagerar ju hästen med att spänna sig eller rycka till och försöka få loss benet eftersom det gör ont när leden komprimeras, vad jag förstår. Ok - kanske inget man gör själv bara sådär, men provböja lite kan man ju, det gör man ju automatiskt när man lyfter på benet och kratsar hoven, det var mest så jag tänkte, eller om veterinären skall komma ut och titta så kan han ju böja den på plats, men inte så mycket mer egentligen.

Ok - den ser stel ut högre upp alltså, det tycker jag är ännu svårare, för ju längre ner det sitter desto lättare är det att hitta med visitertänger och bedövningar och böjnigar och annat, tycker jag. Men det kan ju vara så det ser ut, och i slutändan kan det vara något helt annat.

Vill ju inte ge dig fel råd, så tag mina inlägg som åsikter bara, och om problemet fortsätter och inte blir bättre kanske du ska satsa på en ny utredning?
 
Jo, ny utredning kommer det ju helt klart bli om inte tränaren imorgon säger att det solklart är något annat (eller ingenting alls) - vilket känns ganska långsökt. :cry: :(
 
Tänkte bara säga att det inte var något... :o :bump: :bump: :bump:

Tränaren ruskade bara på huvudet när jag kom och sade att jag trodde min häst var halt. :D "Ja, jag kan tänka mig att du tycker det" var hans svar... "Men det ÄR han inte".

Fick ett superbt tips av en söt liten fågel här på Buke (tack! :love: Du vet vem du är :bow:) att massera halsen på framför allt vänster sida. Och - se på f-n - det hjälpte. Hästen min var hur smidig och mjuk som helst när jag kom till träningen i torsdags... :banana: :banana: :banana:

Tänkte bara säga det. ;) :D
/Återigen lycklig Sara :love: (och oändligt TACKSAM - tack igen)
 
Psst...*viskar*...det går inte att PM:a (min dators fel :crazy:), men jodå, det går bra med arnika...:D
HÄRLIGT att han mår bra igen!! :bump: :bump:

Kram till dig och Battis :)
 
Okej! :)

Ja, idag har vi haft en underbar dag kusen och jag - han var fräschare, smidigare och mer arbetsvillig än på MYCKET länge. :banana: :love:

Du är en PÄRLA! TUSEN tack! :bow: :bow: :bow:
 
Vad roligt..!

Men du vet att erlichiasymptom går i dalar och berg.. bra ena dagen, dålig nästa osv... Så varför inte kolla för säkerhets skull...? :crazy:
 
Jo, visst kan det vara värt att kolla. Stallkompisen hörde med veterinären på klinik i fredags när hon var där - och de tyckte inte heller det lät som Erlichia. Vet inte hur "påstridig" jag skall vara då - när anställda på två kliniker säger att det inte alls låter som Erlichia? :crazy:

Klurigt det där. Får väl helt enkelt låta bli att fråga - och bara BEGÄRA nästa gång! :)
 
Ja men även om det inte låter som det, kan de inte säga helt säkert att det inte skulle kunna vara det.. Om min häst hade haft såna problem som din, och det gått så pass mkt upp o ner som det gjort, och nu hade känts ofräsch igen(och ja det skulle jag ta på allvar, även om tränaren sa att han inte alls var det- DU känner din häst bäst), så skulle jag absolut gjort det. Alltid bäst att vara säker..
 
Ja, det får bli ett prov till nästa klinikbesök. Har ju tänkt fara och kolla honom i december någon gång, för att eventuellt få klartecken att börja rida "på allvar" igen. *nervös* :crazy: :)
 
Ang. erlichia.....
Två av varandra oberoende veterinärer ville heller inte ta blodprov på min häst,trots ett år av vandrande hältor,muskelömhet osv. Toppfräsch ena dagen,kratta nästa dag. De tyckte inte att det lät som erlichia.Hur som helst,jag TJATADE till mig ett blodprov och visst var det positivt!!!1:160. Jag fick även trixa och känna mig tjatig för att få in henne för behandling(fick gå bakom ryggen på "min" vet.,en kollega till henne tog emot oss).
Det är det bästa jag har gjort,trots att jag kände mig SKITJOBBIG rent ut sagt.Idag ser det ljust ut för min totta ,sedan behandlingen för 2 månader sen vågar jag nu ÄNTLIGEN fatta att hon faktiskt ÄR bra igen,hon är superfräsch och ej längre halt! *peppar peppar,livrädd för återfall*
Så - ta ett prov för säkerhets skull, oavsett vad vet. säger. Det är DU som bestämmer :cool:
 
VAR är det du masserar?

V får en spänd muskel ganska precis framför bogbladet. Är den spänd så kan man glömma rida utan att massera den, då känns hela hästen slaktfärdig ;)
 
Jag masserar liksom längs hela halsen, på den stora muskeln som går upp mot nacken... :o Jag är HOPPLÖS på att förklara. :crazy: :o Sedan brukar jag massera precis framför bogbladet också - för där har han också en förmåga att spänna till.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 509
Senast: Snö
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 889
Senast: pews1972
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 151
Senast: Liten
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 250
Senast: Rebeckafalk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp