Bukefalos 28 år!

Nu är det nog!

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Magdalena

Jag hade ju tänkt amma Nathalie länge, ett par år kanske var tanken. Bara det att den här tuttfixerade busungen har inte samma uppfattning om NÄR man ska amma som jag. Jag hade tänkt sådär lagom morgon och kväll och så kanske nångång på em, lite lagom. Men hon ska ha JÄMT, särskillt på kvällen och natten så är hon som galen. Somnar inte för hon bara ska ligga och snutta.

Det har varit ok ändå har jag kännt, men igår bara orkade jag inte längre. Upplyste sambon om att i natt när han går och lägger sig (han sitter upp längre än jag gör) så kommer jag gå och lägga mig i ett annat rum.

Faktiskt så slapp jag göra det på en gång, för jag la mig på kanten och när sambon kom och la sig så tydde sig Nathalie mot honom och verkade inte märka att jag fanns. Hon vaknade och gnällde till några gånger, men då låg jag alldeles stilla så hon inte skulle märka att jag var där, och då somnade hon snabbt om nära sambon. Vid 05 gick jag ut och la mig i soffan, skulle ändå gå upp runt 06. När jag gick iväg till jobbet kikade jag in i sovrummet, och då hade lillfia klättrat ner till Lucas säng, och de låg tätt ihop skavfötters! Jättegulligt verkligen. Synd att kameran just gått sönder, för det hade jag velat ha bild på.

Alltså, ingen amning sen 22.30 igår, (shit, kom just på att jag glömde pumpen hemma...) så det är full packning i BH-n just nu så det inte ska läcka igenom.

Jag har bestämt att jag kommer fortsätta några dar och amma när jag kommer från jobbet (får lätt stockning) och innan hon går och lägger sig om hon är stökig, sen i helgen och början av nästa vecka så på morgonen också. Nästa helg ska hon vara 3 nätter (och Lucas förstås) hos mormor när vi börjar renovera huset, och då är det tänkt att avvänjningen ska vara färdig när hon kommer hem igen.

Pust. Bara jag kan hålla det här nu. Hon har sån pipa den lilla bruden så man ger rätt snabbt upp om hon börjar tjuta. Men nu har jag ju bestämt mig, så det ska nog gå bra.
 
Sv: Nu är det nog!

En fråga från en som inte har några barn :crazy: :

Varför ammar man ett par år? Är det bra för barnet eller är det bara närheten?
 
Sv: Nu är det nog!

WHOs rekommendation är helamning (alltså bara bröstmjölk eller mjölkersättning) i 6 mån, därefter delamning i 2 år.

Dels är ju bröstmjölken nyttig hela tiden, dels är det ett mysigt sätt att få exklusiv närhet och tröst. Hon har inte napp.
 
Sv: Nu är det nog!

Aha, jo dom flesta jag känner med barn ammar i 6 månader och sen inget mer...

Var mest nyfiken :smirk:
 
Sv: Nu är det nog!

Jag har svårt att tänka mig att ha slutat redan vid 6 mån. Då har ju allting äntligen börjat flyta, och så ska man sluta?

Man kan ju vända på det också; varför skulla man INTE amma länge?

Hur är det i Tyskland, "får" man amma offentligt?
 
Sv: Nu är det nog!

Jag ammar fortfarande - min son är född i november 2003 - alltså är han nu lite drygt ett och ett halvt :)
Han får tutte på morgonen innan jag åkler till jobbet, när jag kommer från jobbet och på kvällen när det ska sovas.
Speciellt den stunden efter jobbet verkligen bara MÅSTE han ha. Får han inte tutte direkt så blir han hur grinig som helst :smirk:

Jag tycker det är mysigt och fortsätter gärna med detta ett tag till :D
 
Sv: Nu är det nog!

Om Nathalie var lite mer "flexibel" och jag fick bestämma när vi skulle amma så skulle jag gärna fortsätta länge till. Men hon blir så jäkla DRYG om hon tycker att hon ska minsann kolla om tuttarna finns kvar, snutta några gånger för att sen leka vidare, och jag säger ifrån att det här gillar jag inte.
 
Sv: Nu är det nog!

Zoya skrev:
Jag ammar fortfarande - min son är född i november 2003 - alltså är han nu lite drygt ett och ett halvt :)
Han får tutte på morgonen innan jag åkler till jobbet, när jag kommer från jobbet och på kvällen när det ska sovas.
Speciellt den stunden efter jobbet verkligen bara MÅSTE han ha. Får han inte tutte direkt så blir han hur grinig som helst :smirk:

Jag tycker det är mysigt och fortsätter gärna med detta ett tag till :D
Blir de inte väldigt svåra att avvänja när de fått amma så länge?
 
Sv: Nu är det nog!

Magdalena skrev:
Jag har svårt att tänka mig att ha slutat redan vid 6 mån. Då har ju allting äntligen börjat flyta, och så ska man sluta?

Man kan ju vända på det också; varför skulla man INTE amma länge?

Hur är det i Tyskland, "får" man amma offentligt?

Jag tror man får det men man ser väldigt sällan kvinnor som ammar i offentligheten. Jag tror inte jag har sett en ända sen jag kom hit (8 månader) :smirk:
Jag tror inte att det finns en lag på det...

Jag har ju inga barn så jag ska väl egentligen inte svara på varför man inte borde det men jag har sett en del skräck exempel där 5-6 åringa springer fram och tar mamma på tutten offentligt och det skulle jag inte vilja.
 
Sv: Nu är det nog!

Magdalena skrev:
Jag har svårt att tänka mig att ha slutat redan vid 6 mån. Då har ju allting äntligen börjat flyta, och så ska man sluta?

Man kan ju vända på det också; varför skulla man INTE amma länge?

Hur är det i Tyskland, "får" man amma offentligt?

Haha börjar flyta vid sex månader? Vid 5,5 mån började elin tvärvägra att ligga vid bröstet... Men jag fick ju aldrig ammingen att fungera så vidare någon gång så det berode nog på det... Fast jag upplevde aldrig ammningen som något mysigt, visst det var smidigt när det fungerade, vi hade nog en månad eller två då mjölken faktiskt räckte till och hon blev mätt men något lyckorus som en del pratar om vid ammning kände jag aldrig...
För oss fungerade det bra med ersättning och amming som sagt nästan fem månader och sen blev det enbart ersättning och mat...
Magdalena; Gör som du känner är bäst för dig och Nathalie!
 
Sv: Nu är det nog!

Vilken tur jag hade ;) När mina barn föddes rekommenderades 6 månaders amning med smakisar från 4 månaders ålder. Mina barn är födda -97 och -00.
 
Sv: Nu är det nog!

Jag ammade mina barn i sex månader, alla tre. Jag tycker att det ser äckligt ut när barn kan gå och springer fram och skall suga på mammas bröst. Dessutom är det mycket socker i bröstmjölk så det är inte bra för tänderna och hålla på och smutta i tid och otid.
 
Sv: Nu är det nog!

Bröstmjölken skadar inte tänderna. Mycket info om detta finns att läsa på amningshjälpens hemsida.
 
Sv: Nu är det nog!

Det finns alltid en massa forskning om allt, sedan görs det ny forskning som motbevisar det som gällde tidigare. Bröstmjölk innehåller socker, vad tycker tandtrollen om det? :d
 
Sv: Nu är det nog!

Titta på den här länken: Karies

För de som inte orkar läsa sidan länken går till så tar jag mig friheten att ta ett citat:

It would be evolutionary suicide for breastmilk to cause decay. Fritt översatt: Det vore självmord för evolutionen om bröstmjölk orsakade tandröta. Om man jämför med djurriket kommer man fram till följande: Det finns 4640 arter av däggdjur som alla ger sina ungar di. Många av dessa har laktos, mjölksocker, i sin mjölk. Människan är bara en art av alla dessa däggdjur och hon är den enda som får stora angrepp på sina tänder.
 
Sv: Nu är det nog!

summer san skrev:
Jag tycker att det ser äckligt ut när barn kan gå och springer fram och skall suga på mammas bröst.

En liten fråga då. Ska ANDRAS amningsperiod begränsas av vad VISSA tycker är äckligt? Jag tycker det är äckligt när barn har napp. Och är det alltså ok att amma ett 16 månaders barn som inte lärt sig gå än?
 
Sv: Nu är det nog!

Som sagt det finns forskning som stöder det mesta! Har som sagt tre barn som är i yngre tonåren och det har varit olika bud om detta från och till sedan jag fick mina barn. Jag tror att vissa mammor har ett behov av att binda barnen till sig genom att amma länge och de skulle inte bry sig om barnen fick hål i tänderna eller inte. Jag tycker att det är lite konstigt att amma flera år, speciellt efter att barnen kan äta vanlig mat. Däremot tycker jag om att krama mina barn och de får gärna sova hos mig, men "stora" barn får inte suga på mina bröst :eek: !
 
Sv: Nu är det nog!

Ang, att vissa tycker att det är äckligt osv
Du får amma så länge du vill. Men gör du det för barnets skull eller din egen? Se det som en fråga jag vill inte provocera. Du skrev att barnet nöjde sig med närhet till sin far....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu är det nog!

Varför envisas med att de får hål i tänderna av amningen när det finns EN liten svensk undersökning (alltså av alla i världen) som kommit fram till en sån slutsats? Och återigen, varför får inte barnen i länder där det faktiskt fortfarande är normalt att amma barnen i 2-3-4 år hål i tänderna? Den delen av sockret i mjölken som är kariesfrämjande "utvecklas" inte förrän det kommer ner i tarmen, och där har vi ju inga tänder.

Amning är inte bara mat, så att amma fastän barnet äter annan mat har ju inget med varandra att göra.

"Men gör du det för barnets skull eller din egen?" Tja, för vems skull hade jag slutat när barnet inte visar några tendenser att vilja sluta, utan tydligt visar vad hon vill? Att hon nöjer sig med närhet till sin far är ju troligtvis för att han aldrig haft några bröst och ammat, han kan liksom inte erbjuda det hon vill ha från mig. Och han konstaterade själv att det inte var nån mening att han tog henne och försökte lägga henne igår när jag var hemma, för hon VET att jag finns hemma och då hjälper det inte att den närhet hon får av honom...

Hade jag varit egoistisk och gjort saker som var bekväma för min egen skull så hade jag slutat amma för länge sen. De som slutar amma tidigt gör det knappast för barnets skull.

Jag tror att om fler visade att de faktiskt ammar längre (dvs ammade större barn offentligt) så skulle den här äckelkänslan som vissa har försvinna, och fler nyblivna mammor skulle våga följa det de själv kände var bäst och strunta i att kompisarna slutar amma tidigt.

Ang. för min egen skull eller barnets så är det ju för MIN skull jag slutar. Hon hade gärna fortsatt tills hon valde att sluta själv, vilket kanske skulle bli om ett-två år.
 
Sv: Nu är det nog!

Jag har inte ammat lika länge som du...

Anledningen är att det tog slut och att bebisarna inte har hållt sig mätta,enbart på min mjölk.

Har idogt försökt snutta dygnet runt för att få igång mer mjölk, men det var bara att ge upp.

De verkar överleva ändå på smakisar och välling ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 157
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
592
Senast: Ramona
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 303
Senast: Elendil
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 811
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp