Bukefalos 28 år!

Nu är det nog!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nu är det nog!

Blixtra skrev:
Blir de inte väldigt svåra att avvänja när de fått amma så länge?

Nej, det är inte speciellt svårt.
Mina slutade när de var färdiga, vid två - två och ett halvt års ålder ungefär.
 
Sv: Nu är det nog!

knapplån (tog den sista)

jag ammade Robin i 2 år och 3 månader och då plötsligt en dag så kände jag att jag ville sluta (då hade han varit sjuk och morgonammningen innan jobbet hade utökats till 2 st morgonammningar och allt blev kaosartat)... vi pratade om att det var slut med mjölk i tutten och han accepterade det direkt, inga problem alls vi sov tillsammans på nätterna utan att han försökte amma. Innan jag slutade, ammade jag på morgonen, när vi kom hem från dagis, på kvällen när han skulle somna (och det gick jättebra för andra att söva honom när jag inte var hemma) och kanske ngn gång på natten... på helgerna ammade jag oxå vid middagsluren.

jag hade lite ångest för det här med tänderna, men tandläkaren tyckte han hade förvånandsvärt fina tänder (han var inte så förtjust i att borsta tänderna direkt) - antagligen för att han inte äter godis och dricker läsk.

Fick mycket positiva kommenter från "gamla tanter" när jag ammade offentligt och jag hoppas faktiskt att jag har bidragit till att fler "vågar" amma längre.

Varför ammade jag så länge? Robin är mjölkproteinallergiker, men han fick ingen diagnos förren han var 18 månader. Han gillade inte pureer, han fixade inte att dricka ur flaska och han gillade inte gröt och hans läkare pushade hela tiden på att vi skulle ge MER mjölkprodukter... han blev med jämna mellanrum såpass förstoppad att han bara kräktes och vägrade äta något annat än bröstmjölk och han vaknade en gång i timmen dygnet runt och bara skrek av smärta och det ända som hjälpte då var tutten (och nej vi blev enbart nochalerade av läkaren)... och även sen när allt lugnade ner sig så tyckte jag det var synd att sluta med något som fungerade så bra och eftersom han inte åt ersättning eller kalktabletter eller särskilt mycket mat så kändes det tryggt att veta att han fick i sig något...

det jag har svårt att förstå är att många tror att man inte kan kombinera ammning OCH mat det ena behöver ju inte utesluta det andra...


nåja nog svammlat från mig :-)
 
Sv: Nu är det nog!

älgen skrev:
Jag har inte ammat lika länge som du...

Anledningen är att det tog slut och att bebisarna inte har hållt sig mätta,enbart på min mjölk.

Har idogt försökt snutta dygnet runt för att få igång mer mjölk, men det var bara att ge upp.

De verkar överleva ändå på smakisar och välling ;)

Men det är ju en annan sak, alltså det är ju inte för MATENS skull vi ammar nu (även om det är smidigt att kunna amma som mellanmål om det blir körigt). Och självklart överlever de! Det är ju inte det som är saken. Var och en väljer ju hur länge de vill amma, men att bli dömd som "äcklig" för att man väljer det ena eller andra accepterar jag inte.
 
Sv: Nu är det nog!

Jag tycker att du skall göra som DU vill med ammningen! Jag är av en liten annan åsikt men jag respekterar din ståndpunkt. Jag tycker att ammningen fyller en funktion initialt med avsikt på att överföra antikroppar mm och att det är naturligtvis mysigt. Jag tycker att det är märkligt att du tar så illa vid dig av att höra min åsikt, det är naturligtvis upp till var och en att bedöma vad som är det rätta för dem och deras barn...Jag tycker dock att det är äckligt när barn står och suger på mammas bröst i sandlådan tex!
 
Sv: Nu är det nog!

summer san skrev:
Jag tycker dock att det är äckligt när barn står och suger på mammas bröst i sandlådan tex!

Jag tar inte illa vid mig av din åsikt, utan försöker (på ett kanske knorvigt sätt) argumentera mot faktafel. Och sen att du indirekt kallar mig för äcklig för att jag ammar ett barn som går kan du väl förstå att jag reagerar på?

Men citatet ovan håller jag HELT med om! Men det har knappast med att man ammar länge att göra, utan har precis samma äckelfaktor som de som inte kan "sköta" amningen diskret offentligt när barnen är små bebisar.

Jag måste ju tillägga att jag innan jag fick barn tyckte det var konstigt att amma större barn. Lucas slutade själv vid 10 mån och jag tycket nog det kändes lite underligt när kompisen ammade sin jämnåriga när han var över året. Men när man är där själv så ÄR det liksom inte konstigt. Jag slutar inte för att hon känns för stor, utan att för att jag inte längre vill ha det som vi har det.
 
Sv: Nu är det nog!

Prosit skrev:
Ursäkta en barnlös..... :o Men vad är smakis??? :crazy:

Någon eller några teskedar av något "riktigt" att äta, t.ex ärtpuré, potatis- och morotspuré osv.
 
Sv: Nu är det nog!

Magdalena skrev:
Någon eller några teskedar av något "riktigt" att äta, t.ex ärtpuré, potatis- och morotspuré osv.
Aha!!! Då förstår jag bättre!! Trodde det var nån ny typ av napp eller nåt :o :crazy: :angel:
 
Sv: Nu är det nog!

Hur går det nu då med avvänjningen?
Själv vill jag också amma länge. Känner att det är mitt sista barn och bara njuter av min lilla bebis och tycker att amningen är en mysig stund som jag gärna vill ge min bebis länge. Det blir dock en hel del nattmål med snutterier. Vissa nätter är jag rätt trött. Men jag vet att den här småbarnstiden går fort och då bryr jag mig inte om att jag blir väckt stup i kvarten av snuttande. Snart är den tiden över.
Har också hört kommentarer om att det är äckligt att amma stora barn. Personligen skulle jag inte ens bry mig om att lägga mig i en sådan sak. Jag tycker inte de är äckligt. Man måste ju inte titta!
Har aldrig sett någon som ammat offentligt på ett odiskret sätt. Jag ammar när bebisen vill ha mat och det blir ofta offentligt. Hur kan man tycka att amning kan vara äckligt? Vad är det man syftar på då???
 
Sv: Nu är det nog!

Det går inte alls. Det förutsätter liksom att sambon tar sin del (dvs natten) och han har inte brytt sig om att komma och lägga sig normal tid på kvällen (hmm, natten). Men det funkar så pass att jag KAN vara borta hela natten utan att hon bryr sig, och även stå på mig dagtid så hon bara får morgon och kväll (och så natten då), så bättre är det.
 
Sv: Nu är det nog!

Det var lite detta jag motsade...

De som slutar amma tidigt gör det knappast för barnets skull.


Jag kunde inte producera, därför slutade jag amma inom halvåret.
 
Sv: Nu är det nog!

Idag på banken när vi skrev allt om lån och hus och så var ju barnen med. Nathalie var trött, det var mitt i hennes sovtid. Det enda som fick tyst på henne var ju bröstet. När vi skrev på lånet satt vi ju vid en banktjänstemans bås, så det var bara hon som märkte att jag ammade. Sen inne på rummet med säljare och mäklare så såg de lite småchockade ut och frågade "Men, ammar du? Hur gammal är den där då?" Fast inte på ett negativt sätt, utan mer överraskat.
 
Sv: Nu är det nog!

Det är inte ås vanligt att man ammars så länge som du gjort och jag tror att det är därför som dom reagerar när dom ser dig amma Nathalie.

Jag tycker det är bra gjort att amma barnen så länge som du gör med henne och jag kan säga personligen att jag inte hade klarat av att göra det.

Men min tid med Pontus när han var runt 2 månader och fram tills det han var 7 mån bestod av att rida 6 timmar per dag och amma där emmelan så jag förstår att han tillslut valde att ta vällingen istället för bröstet för flaskan fanns ju där hela tiden vilket inte jag gjorde. Jag har ju inget som rä bra att jämföra med om man säger så pga att jag jobbade under tiden han var liten och hans pappa var hemma med honom.
 
Sv: Nu är det nog!

Jag tror faktiskt att fler än man kan tro ammar länge. Igår "hittade" jag en till långammare, dessutom värre än jag, hennes barn var 2år. Det är nog inget man pratar högt om, eller som tidigare nämnts, visar öppet. Allt ska ju vara efter "normen", dvs inte för kort eller för länge...
 
Sv: Nu är det nog!

Till och med BVC började se besvärade ut när jag fortfarande ammade efter dryga två år :)
 
Sv: Nu är det nog!

CillaW skrev:
Till och med BVC började se besvärade ut när jag fortfarande ammade efter dryga två år :)
Jag måste ha den mest nonchalanta BVC-sköterskan nånsin. Ingen har frågat huruvida jag ammar eller inte! Och inte har jag tänkt på att säga nåt om det heller.
 
Sv: Nu är det nog!

Jag helammade Vidar i 7½ månad, sedan delvis tills han var 1½.

Då blev jag BRÄDAD av glass :mad: Han vills helt enkelt inte ha mer tutte, och han har en mycket bestämd vilja :angel:

Annars hade jag gärna hållt på något år till. Det är ju extremt praktiskt att ha bröstmjölk igång vid resor och när barnet blir sjukt tex.

Men man vill ju på sikt gärna ha det lite praktiskt med amning morgon och kväll och inte vara slav under barnets tuttesug.


Nu har jag helammat Eskil fem månader, planen är sju månader fullt och sedan delvis. Får se hur länge jag duger där :crazy: Fast han tar inte flaskan (det gjorde Vidar så jag kunde pumpa och någon annan ge) så det binder upp rätt mycket nu när jag börjat jobba.

Fast det är det värt, det är så kort tid man får mysa med bebin så det får prioriteras och allt annat schemaläggas efter det.
 
Sv: Nu är det nog!

*lånar knapp*

På mitt bvc frågade de sista gången när min son var 1½ år om jag ammade och det var ju bra. Men jag slutade inte förrän jag blev gravid nu när bröstvårtorna började bli rejält ömma! och då var Dominic 26 mån, min mamma ammade oss alla barn till över 2 år och vi slutade själva. Kan oxå tillägga att min son bara haft en enda lätt förkylning i sitt liv, så jag ser bara positiva saker med det. OCH sedan efter baranet blivit 1 år ngnting ammar man ju oftas hemma, det blir ju inte så ofta så man måste amma ute liksom?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 156
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 285
Senast: Elendil
·
  • Artikel
Dagbok Förra helgen drog ner mig i en rejäl grop som jag inte trodde var möjlig. Jag hade ingen aning om att en marknad kunde dränera en på så...
Svar
1
· Visningar
802
Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp