Bukefalos 28 år!

Nu är det snart dags att utöka! Ras?

Lycanthrope

Trådstartare
Tanken har varit ett tag att skaffa ännu en hund och i vinter kommer vi vara lediga ett tag både jag och sambon, jag några veckor och sambon ett par månader. Då tänkte jag att det är bra tidpunkt så vi kan vara hemma mycket i början.

Frågan är vilken ras som passar oss och våran livsstil.
Jag har väl även funderat lite på att skaffa en omplacering, vad ska man tänka på då?

Vi har idag en schäfer/labrador hane på 3 år.
JÄTTEsnäll mot allt och alla, född lättlärd och lyssnar bra på mig.
Håller sig på gården och är helt enkelt det underbaraste jag kunde tänka mig! :love: Följer med ut när jag rider osv.

Det jag undrar också är väl om en ny hund i familjen kan "förstöra" honom på något vis? Tex.. lura i honom massa dumheter? :o:angel:

Vi bor på gård lantligt, vill ha en hund som håller sig på gården (vi ska sätta staket runt tomten) och nära sin familj, dock ingen med mycket vakt i. Får gärna skälla för att berätta att någon kommer som är ny osv men det ska inte vara för mycket.
Xerox som vi har nu skäller lite men tystnar snabbt.

Inte för krävande.
De får springa fritt alltid när vi är hemma (innanför staketet då) och får självklart några timmars promenad varje dag. Jag tränar även lite smått lydnad och gärna lite spår och aktiviteter, men är inget träningsfreak. :o

Enkel hund?
Även om jag haft ett par hundar och är uppvuxen med hund så kan jag inte kalla mig själv särskilt duktig när det gäller vissa saker, jag vill inte ha en hund med "avancerat" psyke.

Funkar med hästar. Det kan man väl få i stort sett alla hundar att göra men någon som har detta levandet i sig naturligt är ju alltid en fördel.
Får gärna följa med på ridturer!

Frisk! Det är väl mest ett önsketänkande men jag vill ju inte skaffa en hund med väldigt mycket sjukdomar i sig. Självklart ska det kollas ordentligt med uppfödare också.

Storlek vet jag inte riktigt.
Jag gillar ju stora hundar (dock inte size grand danois/sankt bernard även om de är mycket vackra!). Xerox är väl lite mindre än en schäfer, han känns väldigt lagom. Små hundar kan dock vara väldigt förtjusande också!
 
Sv: Nu är det snart dags att utöka! Ras?

Jag är ju inte direkt intresserad av att valla och de flesta vallhundar kräver väl väldigt mycket för att hålla sig coola?

Jag vill gärna ha en kopia av xerox nästan, som vissa dagar kan ligga i soffan HELA dagarna :crazy::angel: och vissa dagar vill på utflykt. (Givetvis från han promenader även på de lata dagarna men inte så långa och han verkar gilla att ta det lungt också)
 
Sv: Nu är det snart dags att utöka! Ras?

Det finns många vallhundar som inte behöver valla för att må bra :) Du är ju ute och promenerar och rider med din hund varje dag, det räcker för många raser! Min egen gör jag inte mycket mer än promenerar med. Ett par timmar i skogen om dagen är vad han tycker är allra roligast! Sedan kan man sålart kombinera med lite spår/lydnad/upplet om man vill ge honom ett himmelrike ;) När jag bodde på gård gick han lös hela dagarna och höll sig på gården. Han är en bearded collie.
 
Sv: Nu är det snart dags att utöka! Ras?

Eftersom du gillar den hund du har, varför inte söka nästa hund i en av de raserna? Labbe eller schäfer! Det finns ju faktiskt sådana blandningar att köpa också. Vill du ställa ut så ska du ju skaffa en renras men annars finns ju t ex hundstallet om du önskar en omplacering. Ibland har de unga individer som inte blivit knepiga av vad de varit med om.
 
Sv: Nu är det snart dags att utöka! Ras?

Finns det några raser du själv kikat på, och är mer intresserad av än andra?
 
Sv: Nu är det snart dags att utöka! Ras?

Haha, rätt svar *garv*

Jag tycker att dina önskemål stämmer in bra på rasen. Det är bara att fråga på ;)
 
Sv: Nu är det snart dags att utöka! Ras?

Berätta om dalmatinern :love:


Har själv kollat mycket på dalmantinen, känner dock bara en som har en sådan och hon har avrått oss från rasen, "varför" frågar jag, och hennes svar är "Dom är alldeles för jobbiga, och tröga", men detta är inte intrycket jag har fått när jag läst om rasen :confused: Hon har väl bara fått en jobbig individ hoppas jag.
 
Sv: Nu är det snart dags att utöka! Ras?

Vet inte om du tycker att de är för små, men min ras (japansk spets) passar in som handen i handsken på det du beskriver.

Faller LITE på vakt, då i grunden är varnande vakthundar, men de gör inte mer än skäller om det kommer någon för att sedan tystna när man ber dem (rätt uppfostrade):laugh:

Han lämnar mig aldrig utom synhåll, behöver inget staket men vill ändå ha pga av min egen noja;) Kräver inget mer än att få springa lite lös och lite tankearbete, men kan mer om man vill. Har aldrig varit med om en enklare hund. Han är nu snart 17 månader och det största problemet vi har haft är att han gillar andra hundar och ibland glömmer sig och vill fram och hälsa:D

Även en mycket frisk ras. Blir lätt uppemot 15 år, enda rasbundna är patellaluxation, som ändå är relativt ovanligt. Finns inga restriktioner men seriösa uppfödare kollar iaf att föräldradjuren har PL ua.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är det snart dags att utöka! Ras?

Jag slår väl ett slag för schapendoes här också, det är en halvstor vallhund (har för mig hannarna ligger strax över 50cm). De jag har träffat verkar bra i psyket även utan tillgång till djur att valla. Våran visar bara de positiva sidorna av vallningen, dvs håller sig nära familjen:D.

Min syster har kört lite lydnad, lite agility och spår med honom, han hänger med på allt (även om han inte alltid är lika kvicktänkt som schnauzern, dock inte alltid negativt). Han är med lös i stallet utan problem. Låt inte pälsen avskräcka dig, en vuxen hund skall kammas ca 1 gång i veckan med en bredtandad kam, de är strävhåriga och fäller inte så mycket, den päls de tappar ligger i tussar och lätta att städa upp. Fördelen med dem är också det att hanhundarna håller en ganska låg profil, inte så "macho" som t ex terrier kan vara.

En jättemysig hund, som passar ypperligt som gårdshund
 
Sv: Nu är det snart dags att utöka! Ras?

Så där som du skriver lever mina hundar, och de passar utmärkt till det.
Och rasen är schnauzer så klart :love:
 
Sv: Nu är det snart dags att utöka! Ras?

Jag ser framför mig hur den rullar sig i en lerpöl :angel:

Jättesöta och ser mysiga ut, men kanske lite väl mycket päls? :o
Jag gillar iofs hundar med sån päls, men den ska skötas och tvättas med. :p

Så där som du skriver lever mina hundar, och de passar utmärkt till det.
Och rasen är schnauzer så klart :love:
Schnauzers är ju jättefina!
Men är de inte ganska aktiva? Jag har inte så mycket erfarenhet av dem, gillar de stora dock! Väldigt vackra. En stallgranne hade 2 stycken men det tränades väldigt mycket med dom. Den ena har jag för mig var riktigt träningsnarkoman men det kanske berodde på individen.




Jag tillägger: Hyfsat lättskött päls! Inte massa dyra trimningar :)
 
Sv: Nu är det snart dags att utöka! Ras?

Jag tycker det låter som att schnauzer passar in på din lista. Det faller ju på pälsen förstås, men man kan ju lära sig trimma själv.

Jag har dvärg och valde ras bla efter att jag ville ha en hund som gärna hänger med och tränar, men som inte måste jobba hur mycket som helst för att må bra och kunna slappna av.
Vet inte om de stora (riesen) är aktivare dock, har för mig att de räknas som brukshund? Har ingen erfarenhet eller kunskap om dem.
 
Sv: Nu är det snart dags att utöka! Ras?

låter som min lancashire heeler! kan verkligen rekomendeeras! :D
 
Sv: Nu är det snart dags att utöka! Ras?

Nu ska jag vara petig så vi inte missuppfattar varandra :D
När jag säger schnauzer, så är det fd mellanschnauzer jag menar. Den heter sen flera år tillbaka endast schnauzer. De stora heter Riesenschnauzer och sen då de små som heter dvärg innan.
Så med schnauzer menar jag den fd mellanschnauzern :)

Och nej, de är inte så aktiva så man måste träna och aktivara hela tiden. Men visst gillar de att göra saker. men inte så du måste känna att du måste träna si och så mycket, för annars klättrar de på väggarna.
En bra medelhund tycker jag, som både kan jobba och ta det lugnt utan att bli "stressad, otålig" för det.
 
Sv: Nu är det snart dags att utöka! Ras?

låter som min lancashire heeler! kan verkligen rekomendeeras! :D
Den såg lite ut som en korv, fast en söt korv! Men lite väl liten kanske.



När det gäller små hundar är jag dock störtförälskad i welsh corgis (pembroke). :love:

Men Dalmatiner har alltid legat varmt om hjärtat.
Dock är det väl en del sjukdomar?
 
Sv: Nu är det snart dags att utöka! Ras?

En boxer kanske? :idea:
Jag har sjalv en boxer och hon ar otroligt lattlard. Har henne i stallet varje dag och hon ar bra runt hastar och andra hundar. Deras pals ar dessutom valdigt lattskotta, kort och faller inte alls mycket.
Boxrar ar aktiva men inte overaktiva, tar sig garna ett par tupplurara nar tillfalle bjuds pa det :p
 
Sv: Nu är det snart dags att utöka! Ras?

du borde skaffa västgötaspets:) friska hundar som alltid håller sig nära familjen, och har mycket bra psyke, ingen päls att sköta och även om hunden inte är så hög så tycker jag inte att det är en liten ras ändå trots allt, och lagom med energi! Det är den perfekta gårdshunden enligt mig :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 319
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 704
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 052
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 137
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp