Bukefalos 28 år!

Nu är hon billig!!

Sv: Nu är hon billig!!

Hej!

Känner igen mig ganska väl... Min kille (som är jämn gammal med din) kan vara ett riktigt monster ibland :devil: För tillfället fungerar det dock ganska bra faktiskt :p

Vi har haft mkt problem med ledningen. När han var 6 månader opererade jag min hälsena. Rehabiliteringen tog ungerfär 8 månader och jag var ju tvungen att ta hand om lilla gangstern under tiden. En gång när jag ledde honom slet han sig och den enda gången räckte. Han kom på hur man gjorde och slet sig OFTA. Jag vågade inte sätta emot för mkt pga min hälsena och problemen fortsatte. Jag kastrerade honom då han var 1,5 år, men det hjälpte bara tillfälligt.

I våras var det riktigt ordentligt jobbigt, jag kunde inte göra mycket med honom. Då orkade jag inte mer, utan bad om hjälp. Jag fick hjälp av en jätteduktig kvinna som "håller på" med NH. En månad senare skickade jag honom på bete med en ranghög herre som tryckte ner honom ordentligt.

Nu fungerar det bra (för tillfället iaf :p). Men jag har lärt mig att VÅGA be om hjälp. Är det någon dag han är överdjävlig, går jag in i en hage och löslongerar. Då kan vi göra upp om vem som är ledaren, dvs jag, utan att vi behöver "slåss". Sen är jag konsekvent med honom och inför varje pass kollar jag av humöret för dagen. Gör lite NH-övningar och checkar av att han är med på noterna. Jag försöker även lägga in ledarskaps-övningar i all hantering, tex ska han vänta på sin tur att äta. Häller jag upp maten i krubban ska han stå snällt och vänta tills jag säger varsågod! Han får inte gå före mig då jag leder honom och då jag släpper honom i hagen ska han stå snällt och vänta tills jag stängt grinden och tagit av grimman. Sådana små saker.

Blev långt och svamligt det här ;) Men det jag vill säga är: våga be om hjälp, är det något som inte fungerar, backa lite och fundera. Du kanske måste ta ett steg tillbaka för att kunna hoppa fram två steg. Tex med tömkörningen, fungerar det inte, ta hjälp av en medjälpare som leder och håll till på ett inhängnat område ett par gånger. Fjärde gången kanske det fungerar så bra att du kan tömköra ute i skogen själv igen?! Be någon iakta dig och ditt kroppsspråk! Det är väldigt nyttigt, jag lovar! Jag har väldigt tur och har min pappa till hjälp. Han iaktar mig ibland och ger mig tips, "du ber hästen att göra ditt och datt, men med kroppen säger du si och så".

Lycka till! Å hoppas att det går bra nu i fortsättningen också!

//Jordgubba
 
Sv: Nu är hon billig!!

Ja... vad ska jag säga. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra nu. Hon är så himla pigg att hon håller på att explodera. Fortfarande snäll och duktig vid hantering men när vi promenerar så kan hon vara på väg att busa men slutar när jag säger till, vilket gör att jag alltid måste gå och kika på henne nu för att kunna läsa av henne. När jag skulle prova att longera härom dagen, visste egentligen vad som skulle hända men tänkte prova ändå så var det bara tok och bus hela tiden. Hon respekterar inte mig när jag hamnar i den positionen och fick då jobba jättemycket med att få henne att förstå att ok, busa du men inte PÅ MATTE!!! Hon gör alltså såna saker som jag inte sett förut... Låååångt upp i luften och åt alla håll och kanter, livsfarligt att komma nära henne för då skulle hon kunna sparka huvudet av en fast det inte var meningen för hon bara exploderar... Och jag kände att jag inte kunde sluta heller för hon måste ju veta att man absolut inte får göra så i närheten av mig... Tillslut efter mycket mycket bus så blev hon lite trött och det gick bättre...

Känns så jobbigt för jag känner mig inte säker att hålla på med henne då det är mörkt ute på vardagkvällar eftersom jag vill noga kunna se henne och vad som händer...

Hur ska jag tänka. Aktiver mera alltså typ se till att vi gör ngt varje dag så att hon inte exploderar när jag håller på med henne eller ta det lugnt????

Råd från andra med tokeri hästar tack :confused:
 
Sv: Nu är hon billig!!

Nu minns jag inte om du sagt något om det, men jag skulle se över foderstaten, och kolla om hästen har ont.
Ta bort allt med havre i.
För mig var den avgörande punkten att jag drog till fjälls en vecka, så stoet fick en vila från husse. Efter det var hon mycket lättare att hantera.
Före det hade jag arbetat mycket med att flytta hästen i alla riktningar (NH-övningar), och Pat Parellis "pre-flight check", som han skriver om i sin bok Natural Horsemanship. Finns nog på bibblan.
Lycka till!
 
Sv: Nu är hon billig!!

Sådan rajd gjorde min unghäst i måndags på åkern vid stallet, tänkte låta henne jogga av sig i trav o kanske lite galopp på en volt kring mej, men j***vlar vilken krutdurk hon blev, slog nästan knut på sig själv och linorna, fick halva tränset i käften och pös hem i väldans fart, lipande av ilska gick jag efter henne hemåt där hon stod utanför stallet och var hur söt o snäll som helst.... DÅ var hon billig!!!
Fast tur i allt elände var att hon tog ingen skada av äventyret. På fredag ska jag tömköra igen, fast i ridhus, denna gången.
 
Sv: Nu är hon billig!!

Jag har några frågor till dig! Hur är det i hagen, har hon sällskap o i så fall vad för sällskap? Hur ser foderstaten ut, är det något som behöver justeras där? Hur var hon efter vilan (för visst fick hon vila 2 veckor?)?

Bra sällskap i hagen är jättenyttigt för oss två beningar, har de små tossarna någon att leka med och helst någon som kan säga åt dem också blir det väldigt mkt enklare för oss att hantera dem :D

Ang. vilan. Om hon skötte sig bättre då hon fått vila kanske det kan vara idé att lägga in lite mer vila, en lite längre period? Hon kanske kan få vila 3 veckor till eller något sådant? Jag har planerat in vila för min kille hela december. Dels för att han ska få smälta allt nytt han lärt sig under hösten, men också för att jag behöver lite vila. Den här årstiden är inte rolig och en stressad och höst-deppig matte + en liten gangster är inte en bra ekvation ;) Det jag menar är att du kanske behöver lite vila? Samla lite nya krafter o få tillbaka lite motivation?

Sen tycker jag att du ska fundera på att be någon om hjälp. Är jag helt ute o cyklar om jag säger att din lilla donna inte respekterar dig? Jag fick jätte mycket hjälp av en nh-kvinna. Jag har varit lite skeptisk till just nh, men den här kvinnan var helt fantastisk. Jag insåg att jag inte skulle kunna vinna över mitt monster med styrka eller våld, så denna kvinna gav mig verktyg att vinna över min kille mentalt.

Skriv gärna en liten uppdatering hur det går för dig!

//Jordgubba
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu är hon billig!!

Pust ja det här med unghästar.... det är en hel vetenskap.
Haft 3 stycken som allihopa haft sådanahär perioder.
Det låter helt klart som att din lilla dam har mycket överskottsenergi.
Får hon gå o leka med andra hästar i stora hagar hela dagarn?
Mina unhästar har blivit helt knäppa om de för en tid gått själva (av olika anledningar). De behöver lek o stimulans av andra hästar. Det är även viktigt att se till att de har o äta hela tiden, även detta tar ju energi o ger stumulans. Jag ger bara mina hästar lusern och sen mineraler o tillskott. Havre, Krafft o dyl är helt tabu med sådana hästar. Mitt sto som jag har nu (4 åring) får även magnesium för att detta skall lugna deras nerver?!
Jag tror även att det är viktigt att ge hästen hjärngympa. Mycket stimulerande övningar. Flytta lite hit o dit, lyssna på matte helt enkelt.
Lycka till med pållen
/Anna
 
Sv: Nu är hon billig!!

Hon går ute i en stor hage från morgon mellan 6-7 till åtta nio på kvällen. Hon får ingen havre. Går däremot och äter massa höensilage för de står på fri tillgång, har ej analys än men det skall göras. Men jag funderar på att ta bort henne från den och ge hö istället.

Hon har fyra hagkompisar, både äldre och en lite yngre. Däremot så är ju hagen ganska dålig nu då det har varit så himla lerigt.

Angående ledarskapet. Å ,ja vi har problem just nu. Har funkat jättebra förut men i och med den här "perioden" så ifrågasätter hon mig. Igår fick jag kämpa uuuuurrrr länge för att lyckas få henne att backa, höll på att bli tokig. Hon är så oerhört hård, blir inte rädd för någonting. Man hoppar emot henne, kastar grimskaftet mot henne allt! och hon rör sig inte på fläcken. Hon är svår att tillrättavisa för att hon bryr sig praktiskt taget inte om nått som de flesta tycker är obehagligt.

Jo jag vet en som håller på med Nh och har lite funderingar på att höra mig för med henne...

Det med vilan, så var hon inte bättre efteråt. Jag tror helt enkelt att det är överskottsenergi som hon inte kan hantera och då får hon även fjong i huvudet och ifrågasätter mitt ledarskap...
 
Sv: Nu är hon billig!!

Ja då får hon ju stimulans i hagen o så i varje fall ;)
Visst det är typiskt unghäst fenomen som ni går igenom.
Jag som själv är inne på NH linjen fick faktiskt gå emot det för ett tag sen med min pålla när hon var inne i en testperiod.
Det fick faktiskt bli hingskedja över nosryggen, spö o hjälm i all hantering!!!
När jag tex skulle vända henne i den vanliga uppbindningsspiltan så kunde hon dra iväg ut ur stallet flera gånger, jag hade inte en chans att hålla henne o att lyssna på mig i det läget var inte i frökens smak. Då fick jag ta tag snabbt med hingskedjan eller peta till henne på bogen med spöt, då lyssnade hon . Likaså när vi skulle gå ifrån hagen o hon fick värsta spelen så var hingskedjan ett fantastiskt bra hjälpmedel.
Jag är inte för sådana här metoder i allmänhet men ibland kanske man måste för att bryta igenom de o få de att lyssna.
Numera går jag tillbaka till hingskedjan när jag vet att det är nåt speciellt som kan få henne att fjanta. I övrigt så var det bara ett hjälpmedel för att bryta igenom henne när hon blir blockerad i hjärnan. Självklart måste man vara mycket försiktig då det är starka saker så man inte gör illa lilla pållan:)
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 134
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 232
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 513
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp