Bukefalos 28 år!

Nu är hon billig!!

Pinkilly

Trådstartare
Min lilla donna har idag gjort matte så förbannad att hon inte vet vart hon ska ta vägen...:devil:

Tänkte tömköra lite, förra gånger gick det super bra,då tömkörde vi uppe i skogen. Jag var nu ensam och tänkte tömköra lite längs åkern bredvid stallet. Vi tömkörde dit, lugn och fin på vägen och ena långsidan längs åkern. Sen bröt helvetet lös kan jag säga!

I en timme ungefär fick jag hålla på och försöka hålla henne och få henne att lugna sig, hon bockade, hon sparkade bakut, hon stagrade och hon gjorde alla möjliga blandningar av allt man kan göra. Om och om igen i en rasande fart. Och hon var inte busig och glad över att få komma ut, hon var ARG! Jag kunde endå hålla henne och ville kämpa på så att hon skulle lugna sig och lyssna på mig men jag fick ge upp! Hon ramlade till och med en gång för att hon drog en sån j*vel. Jag hade inte en chans att få henne till att lugna sig.

Sen när jag går fram till henne när hon väl har stannat, då tittar hon på mig med sina snälla ögon och säger typ " är du oxå här matte!" Sen går hon som en liten hund bredvid mig och då tänker jag att gud va snäll hon är nu då, jag provar och tar bort tömkörnings spänningen och longerar får se om hon kan springa av sig lite energi utan att toka. Jo visst, så fort jag drev på henne ut på en volt började det igen och jag började bli rädd att hon skulle göra illa sig då underlaget gör att hon kan halka så jag stannade henne och gick hem och igen då självklart snäll och behändlig som en ängel.

??? Så förbannad att jag gärna hade gjort mig av med henne:devil:

Vad tror ni? Hon har varit lite så här nu sen typ snön kom, är det överskotts energi som hon inte kan hantera(kylan+att det är så dåligt i hagen att de inte springer där nå mer.)

Funderar lite på pälssättning oxå så jag har börjat gett henne shy feeder. Underlaget gör det ju så svårt att motionera henne riktigt nu oxå för hon har inga skor på sig, ska nog ta på det tror jag. Jag funderar på om jag ska göra så att hon får en viloperiod nu och sen tar jag upp träningen från början...

Nån som har nå tips och råd??

Behöver lite pepp!!!
 
Sv: Nu är hon billig!!

Mamma o hennes häst har sina svagheter i ridhus. Där går all överskottsenergi åt till att vara fruktansvärt istadig. Det går ibland inte ens att galoppera, bara ursinnigt bockandes och sparkandes i väggar o efter skänkeln.

Och det är just i den perioden som du beskriver. Kallt o friskt men hårt/dåligt underlag i hagen så de inte kan springa lika mkt som vanligt. Så tyvärr så misstänker jag det och det är ju inte mkt o göra åt...
 
Sv: Nu är hon billig!!

Min hingst har pysslat med såna utbrott under hösten då och då. Ganska jobbigt. Jag har själv inga tips eller råd men tar gärna emot.
 
Sv: Nu är hon billig!!

Oj vad jag känner igen detta! Min unghäst blir i stort sett oridbar på vinter halvåret. Så länge vi befinner på asfalt brukar han kunna hålla sig i skinnet för det vet han att det betyder skritt. Men så fort jag svänger av börjas det med bockar, stegringar och krumelurer. Oj vad många gånger jag gått en runda med en galen häst i tyglen för att jag inte vågar sitta på men vägrar ge upp o gå hem. Blod svett och tårar.

Jag är tuff och har suttit på det mest konstigaste hästar men han skrämmer mig ibland. Han liksom blockerar sig och går inte få kontakt med. Plus att han är vig som en katt så när jag parerar bocken har han redan hunnit sno runt ett varv, varit uppe på bakbenen en runda och trillat ner i diket. :rofl:

Det jag gör är att rida så lite som möjligt i skogen på vinter halvåret (för vår egen säkehet). Om jag gör det joggar jag han i djup snö en bra stund innan om jag har möjlighet så han förhoppningsvis blir lite go i benen.
Annars rider jag i ridhuset och longerar han tills dom värsta bockarna kommit ut. Sen har jag inget val utan direkt börja jobba han i trav så får vi ta skrittarbetet senare.

Byte även till ett mindre energirikt muslifoder utan havre.

Detta funkar hyfsat. Jag förstår dig, inte så kul när ens lilla bambi blir till en varulv :crazy: Förhoppningsvis blir allt lugnt igen när hon kan börja röra sig mer i hagen igen. Min sitter det tyvärr i ända fram till våren :)
 
Sv: Nu är hon billig!!

Hur gammal är hon?

Nervsammanbrott brukar de inte få för att det är måndag, om det är en unghäst så skulle jag också luta åt vilohållet.
 
Sv: Nu är hon billig!!

Mitt sto blir sådär när det är kallt ute.
Spec om det blåser också. Extremt överpigg och bara far runt överallt.:D

Eller om hon tycker att jag är för krävande, då blir hon skitförbannad och står på bakbenen och har sig.

Dock är hon ganska lätt och lugna
 
Sv: Nu är hon billig!!

Hej!

Okej, jag förstår precis hur du har det. 2,5 år och vintern är i antågande = kyla (pigga som tusan) och ny päls (kanske lite grinig p.g.a. det?) och ovanpå det UNGhäst.

Mitt råd till dig är att vara två personer vid hanteringen/övningarna. Alltså, när du tömkör så går en och håller hästen i lång lina framme vid huvudet. När det går bra kan den personen backa och gå bredvid dig. Utan att koppla loss sin lina. För när det sedan behövs så kan hon omedelbart gå upp vid hästens huvud och hjälpa dig med styrning och korrigeringen.

Visst kan lite vila vara på sin plats också, men inte hela vintern. Varför inte jobba hästen 2-3 dagar i veckan, eller då du kan få hjälp? Och i övrigt låta hästen gå ute med kompisar så mycket som möjligt. Kanske kan du jobba med lite NH-övningar eller bara göra sådant som du säkert vet fungerar. T.e.x. ledövningar.

Ja, unghästar är sällan roliga. Det är tyvärr mest bara hårt slit. Men tänk vad kul när man ser resultaten! För att inte tala om första gången man sitter upp. Det är då man ser hur väl grunden är lagd;)

Lycka till med din häst och kämpa på! Det är hon troligen värd, för visst har du väl valt just henne? För den hon är.
 
Sv: Nu är hon billig!!

Jag kan bara säga att denna tråd kom som en skänk från ovan!!! ;)

Mitt lilla oväder har precis samma symptom... Jag tänkte redan kasta in handduken, men tydligen så är detta helt normalt unghäst beteende!! *andas ut*

Av allt som fungerade i somras fungerar endast en bråkdel idag, utan att jag blir stressad och hästen tvärt emot.... kanske dags att trappa ner och endast köra med sådant som fungerar för att undvika onödiga strider?! :confused:

Som sagt, bra tråd! Vi är fler som behöver lite råd och uppmuntran!!!:banana:
 
Sv: Nu är hon billig!!

Ja visst är det skönt att höra att andra har samma problem när man känner såhär.

Jag tror nog att jag ska ge Saga en liten viloperiod och sen börjar jag några steg tillbaka igen som jag vet att hon klarar av utan att bli arg. Får ge hennes "arg-period" ett tag att komma över...(förhoppningsvis är det en period :crazy: )

Hur gör du med din lilla då?
 
Sv: Nu är hon billig!!

Ja visst är det skönt att höra att andra har samma problem när man känner såhär.

Jag tror nog att jag ska ge Saga en liten viloperiod och sen börjar jag några steg tillbaka igen som jag vet att hon klarar av utan att bli arg. Får ge hennes "arg-period" ett tag att komma över...(förhoppningsvis är det en period :crazy: )

Hur gör du med din lilla då?

Jag tror jag komme att göra som du. Ge henne lite tid och inte kräva en massa saker. Känns inte som att det går framåt när man mest kommer på kant... Men hel vila får hon nog inte. Vi fortsätter med daglig borstning, promenader ett antal gånger i veckan och kanske lite tömkörning. Gäller väl bara att ha tålamod och inte tappa modet (skall jag säga *harkel*)....!;)

Hur är din häst annars att hantera? Surar hon vid borstning etc???

Min håller dessutom på att fälla päls, fick veta att av vet. att hon har hårsäcksinflammation (hoppas jag återger rätt diagnos nu då!) så det gör väl att min dam är ännu mer frustrerad och irriterad.

Men denna förändring kan säkert till viss del skyllas på höst/vintervädret som resulterar i en massa överskottsenergi, för så här hade vi det senaste höst också, *suckar djuuupt* Får trösta mig själv och andra med att det borde bli bätter till våren/sommaren! :crazy:
 
Sv: Nu är hon billig!!

Saga är jätte snäll att hantera annars. Är aldrig sur eller arg på en. Det var ju som när jag tömkörde och hon var så förbannad, men när jag lyckades komma fram till henne så hon så glad ut att se mig och som en liten vovve igen...:confused:
 
Sv: Nu är hon billig!!

Är hon så ung så skulle jag absolut ställa av. Dessutom är det ingen rolig årstid just nu, som gjort för vila.
 
Sv: Nu är hon billig!!

åh! exakt så höll (håller) min pojke på också. och särskilt när han var 2,5 (han är 4,5 nu). det som hjälpte för mig var att byta foder, han klarar verkligen inte av havre, och sen att göra något med honom 4-5 dagar i veckan under en period. inte långa stunder, men bara så att han får tänka. sen så fick han vila när det var som värst väder, och då fick han vila helt. borstade och pysslade bara med honom.

men ibland när vi var ute så blev han nästan exakt som din häst! han var hur snäll att hantera som helst, men sen så kunde han "glömma bort" att jag var med när vi var ute och trissa upp sig själv. så man fick påminna honom att jag faktiskt fortfarande var kvar där någonstans.
ja det här hjälpte väl inte så mycket, men som sagt så känns det skönt att veta att man inte är den enda som har gått igenom det här.
 
Sv: Nu är hon billig!!

I en timme ungefär fick jag hålla på och försöka hålla henne och få henne att lugna sig, hon bockade, hon sparkade bakut, hon stagrade och hon gjorde alla möjliga blandningar av allt man kan göra. Om och om igen i en rasande fart. Och hon var inte busig och glad över att få komma ut, hon var ARG! Jag kunde endå hålla henne och ville kämpa på så att hon skulle lugna sig och lyssna på mig men jag fick ge upp! Hon ramlade till och med en gång för att hon drog en sån j*vel. Jag hade inte en chans att få henne till att lugna sig.

Hur agerade du själv under den där timmen? Var du själv lugn och saklig, eller blev du arg?

Immer
 
Sv: Nu är hon billig!!

Nä, jag gjorde bara allt för att lugna ner henne, fast samtidigt så var jag ju tvungen att gå på henne för att hon iaf skulle röra sig framåt istället för bakåt eller åt sidan mot vägen. Det var först när jag kände att jag var tvungen att ge upp och gick hem som jag blev jätte arg, jag trodde hela tiden att jag skulle vinn och det skulle lösa sig så det var jätte tungt att ge upp men som sagt så var jag rädd att hon skulle ramla igen och göra illa sig och jag kände inget slut på det hela så det var lika bra att sluta...
 
Sv: Nu är hon billig!!

Det är ett STO vi snackar om här! Dom behöver inte ha någon anledning till att flippa loss fullständigt.:)

Jah var själv riktigt frustrerad i när jag började hantera min häst. Hon hade olika humör varje dag och jag har aldrig lyckats lista ut när hon är galen/lat/pigg/spänd m.m. Brunst? Väder? ont? Har hört att en del ston kan ha ont i äggstockarna vid ägglossning till exempel, men jag hittar inget mönster för hennes tokiga dagar.

Hoppas du kommer vidare!
 
Sv: Nu är hon billig!!

Min häst som iofs inte är en unghäst (9år) har senaste veckan varit:devil: själv.... har haft hästen i 5 år och aldrig varit med om något liknande... jämfotahopp på stället, spöken i skogen utanför ridbanan, vägrar gå framåt för att i nästa stund bara ha 6:ans växel i, och dessutom knappt styrbar svängbar eller för den delen stanningsbar....:)
jag tog bort ALLT kraftfoder( får inte så mkt då hon är extremt lättfödd) och nu har jag fått tillbaka min gamla pålla igen...:love:
 
Sv: Nu är hon billig!!

Har liknande problem med min unghäst , han är 3 år och står still och vägrar röra sig och ena sekunden är han helt crazy.Jag har låtit han vilat nu (bara ridit han någon gång i veckan).:d
 
Sv: Nu är hon billig!!

Hahaha...........får gamla tanter också vara med i den här tråden?

Mitt 17 åriga sto har blivit lite jobbig att rida då hon helt plötsligt blivit väldigt, väldigt pigg att rida.
Men nu vet jag ju varför......har inte haft en tanke på detta.

Tack för upplysningen :rofl:
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 135
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 232
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 505
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp