Nu är det inte långt kvar..

Novelette

Trådstartare
..tills jag ska para Nikita(taxtik):bump:
Fast svårt att säga exakt när eftersom lilla fröken sköt upp sitt vårlöp(normalt april) ända till juli i år.
Så hennes vinterlöp(normalt november) lär väl komma senare.
Nåja, om hon håller sina 6 månader så bör hon gå in i löp i februari och det skulle ju vara helt okej.

Hursom så skulle jag vilja ha alla tips ni kan komma på.

Jag har pratat med veterinär och ska boka in ögonlysning till januari.
Jag har hälsat på den blivande pappan och vi har träffat honom ett gäng gånger på spårtävlingar.
De bor tack o lov ganska nära så jag behöver inte planera särskilt mkt med den biten.
Jag har kollat så att det är ok att para dessa två färg- och inavelsmässigt. Nikita är ju en blåtiger och får ej paras med annan tigrerad eller röd tax.
Jag har dessa kostnader klara för mig:

Ögonlysning 480kr
Parning 1000kr plus 500kr per valp
Paketpris på -besiktning, id-märkning, vaccination - 520kr per valp
Registrering hos SKK om under 5mån och meriterade föräldrar - 355kr per valp

Så anledningen till tråden är ju - ge mig alla tips gällande precis vad som helst som har med detta att göra, vad innebär meriterade föräldrar? Nikita är viltspårchampion och hanen är viltspår- och utställningschampion - räcker det?
Är det något jag missat i min "att betala/göra" lista?
Funderar på att ta ett kennelnamn...hur ska man tänka? Jag vet att det inte behövs till första kullen men jag ska iaf tänka på saken.

TUSEN TACK!

Sv: Nu är det inte långt kvar..

Du har säkert redan tänkt på det, men det första jag kom att tänka på är om du har kollat vad hennes resp hanens syskon är fysiskt och psykiskt.
Resp hennes+hanens föräldrars syskon och gärna mor och farföräldrar.

Oj vad billigt det var med språng samt valpavgift! :laugh: Minst det dubbla brukar det kosta för min ras, ofta upp till 4ggr så mycket.
Ngt som du ska räkna med är dolda fel försäkringen som du tecknar för valparna. Sen tillkommer ju foder och sådant men det har du säkert klart för dir redan. Jag brukar även skicka med en mapp med: skötselråd, trimråd, matlista, apotekets broshyr "hälsoråd för hund". Är ju inge jätte summor man kommer upp i på det men lite kostar det.

Lycka till!

Nu har jag pratat med Nikitas uppfödare och vi diskuterade Nikitas föräldrar.

Jag har ju träffat hanen och han är riktigt trevlig.
Bakåt vet jag inte direkt men pappan till hanen ägs av en flitig utställare så hunden kan ju iaf uppföra sig där.

Nikitas mamma och mormor är supertrevliga hundar, likaså Nikitas kullsyster.

Det finns inga typiska taxsjukdomar i "närheten" av dessa hundar och de har ingen tax gemensamt så det blir inte nån procent inavel.

falukorw: Ja, min uppfödare sa också att det var billigt...bra för mig :) han är ganska ny i "branschen":p
Vilken bra idé att skicka med apotekets broschyr!!
Trimråd behöver ju inte jag eftersom det är korthåriga taxar :) puuuh...
Funderar på att sy ett gäng tygkassar och sen när valpar kommit syr jag dit deras namn på varsin kasse och så kan man fylla den med bra saker till blivande ägare:idea:
Fösäkring ja, det måste jag kolla med mitt bolag!
Maten ja, min hund har varit sitt märke trogen sen hon föddes så jag tänkte faktiskt vara så fräck att jag ringer och frågar om de kan skicka mig typ nåt mindre startpaket - lite sponsring! Det borde väl gå?

Jag LÄNGTAR!:bump:
Ns uppfödare sa att varje gång man får valpar så tänker man "aldrig mer" men så gör man om misstaget igen...:p

Grattis va kul att du ska para din fina tik:love::bump:
En sak jag alltid kollar upp är syskonen till hanhunden jag ska använda ,
Jag har en liten egenhet och det är att jag hellre parar med en hane som kommer från en jämn kull alltså hellre att hanen kanske bara hara typ cert och dom andra i kullen ettor , En att denna hane har alla championat som finns och alla hans syskon har 3 or.

Det man ska tänka på är att champions föder eller ger inte alltid champions ;)
Men jag önskar dig all lycka och tror att det blir fina ,underbara taxmaxisar som kommer :banana:

Tesora

Ja det har jag ju erfarit med Nikita. Hennes föräldrar har aldrig spårat :) och hon har gått från klarhet till klarhet.

Hanhundens syskon har faktiskt inga meriter men det beror snarare på ägarna, tyvärr.

Jag har fått tidigarelägga ögonlysningen pga att Nikita börjat slicka sig där bak och kissat lite oftare än vanligt.
Så igår var vi iväg och hon klarade ögonlysningen utan anmärkning. Hon blev även vaccinerad när vi ändå var där.
Vet tyckte att hon var i perfekt hull, hon vägde 8,05kg.

Så nu är det bara att vänta!

En fråga, hur har ni andra försäkrat era inför valpning?

Idag började Nikita löpa!!
SHIT, jag kan knappt fatta att det är sant...nu är det på allvar!

Jag har fixat avelsförsäkring, hon är ögonlyst och vaccinerad.

Jag har kontakt med hanhundsägaren...vad är det mer nu då?

När man parar, finns det någon blankett från SKK som ska fyllas i eller?

Jag slänger med en bebisbild på Nikita så att ni som inte sett henne ser vad jag har att vänta(hoppas jag...:))

1093818.jpg

Åh, vad söt! Jag vill också ha en tax! En härifrån mina trakter ar två taxar som hon ska göra av med för att hon inte orkar med dem (de är bland annat inte rumsrena) och jag funderar på om jag ska ta över den ena. Hmm..

Jättesöt var hon iaf :-D

Först och främst ska ni skriva ett parningsavtal som reglerar ersättningen till hanhundsägaren och sedan när valparna är födda ska även hanhundsägaren skriva på registreringsansökan för valparna.

TACK :)

Ja, du får ju säkert räkna med en hel del jobb men det kan det definitivt vara värt. Jag skulle nog aldrig kunna tänka mig att vara utan en tax:love:

Gnist: Jag pratade med Nikitas uppfödare och hanhundsägaren och de berättade också. Så nu ska väl allt vara fixat :) Iaf fram till valpningen. Eller jag ska trycka i henne avmaskningsmedel nu i veckan men annars så.

Sen har jag en fråga. Jag har fått ett samtal från en som väldigt gärna vill ha en valp efter Nikita men han har inte råd med hela valppriset pga att han har småbarn som kostar så han undrar om jag kan tänka mig nåt slags foderavtal.
Har frågat runt lite och kollat på SKK men vill gärna höra erfarenheter av att ha en tik ute på foder.

Så spännande att ha allt klart nu :laugh:
Det första som slog mig om din fråga var : Har han råd att ha hund ?? Jag menar det kostar en heldel och vi med taxar vet att dom påhittiga små älsklingar som kan råka ut både för det ena och andra ;)

Bara att hålla en hund kostar massor med pengar , Om jag var du skulle jag nog tänka en extra gång angående denna valpköpare .
Jag brukar i tveksamma fall ta en upplysning på valpköpare som kommer med förslag om avbetalning eller foderhund,

Jag har råkat illa ut på en valp för att jag var för godtrogen :crazy::mad:

Tesora

Iofs kattmänniska, men ta en riktigt funderare på det där med fodervärdsavtal. Det är otroligt mycket som ska in i kontraktet, mycket mer än man kan tänka sig. Och det kan gå illa.

Sen skulle jag dra öronen åt mig när han säger att han inte har råd. Så mycket kostar inte en hund att köpa. Har man inte råd att spara ihop till 10-15.000:- (gissar att valparna inte kommer kosta mer än så?) pga småbarn, har man då råd med eventuella veterinärkostnader? Även med försäkring kan det ju dra iväg.

Lycka till med kullen!!

till tesora också.

Ni tänkte på exakt det jag funderat på också.
Det är ju oftast själva inköpet av hund som är det billigaste.
Sen vill jag ju gärna att valpar som jag säljer ska ha meriterade föräldrar och det kostar ju en hel del.

Jag ska ju dessutom behålla en tik för egen del som jag ev vill ta en kull på om allt stämmer....så jag har ju inget direkt behov av att lämna bort en tik.

Hm...tål att funderas över lite till.

Det här är ju så spännande!:bump:

Jag hade nog inte lämnat på foder under sådana premisser.
Så otroligt dyr är ju inte taxvalp.
Sen lämnar man ju ut på foder för att man vill behålla möjligheten att avla.
Behåller du en tik själv så försvinner ju det behovet.

Sen skall de ju bli en kull valpar också.. De är ju inte födda ännu. Det kanske inte blir några tikar över att lämna ut på ev foder. Du kanske bara får hanar.

Idag fick vi till en lyckad parning!!

Vi var till hanen igår med (dag 10) och Nikita visade intresse men ändå så gick det tyvärr inte.
Så vi provade idag med och det gick!!!
Så nu ska vi vänta till torsdag och para igen.

JIPPIE!!!!

Om man räknar på 63 dagar så får vi valpar 6:e april.:bump:

Det kanske inte är någon som är intresserad men jag lägger in en liten bild på Nikita ändå.
Visst ser hon lite knubbigare ut än innan?

Före:
Isigt.JPG

Nyligen:
Nikita3v.jpg

Lite svårt att se i olika vinklar iofs men jag har inte hunnit ladda upp så många bilder på hemsidan än.
Måste vara lite mallig och visa vilken fin sida jag lyckats knåpa ihop: http://hem.bredband.net/Nikita05

Ja där ser ni den lyckliga fadern också...haha :)

Klart man är intresserad ;)
Undelinjen är ju lite rakare på henne än förut !!
Håller alla tummar och tassar här hemma för er !

Jättefin sida :)

Tesora

TACK! :)

Ja visst är den...du anar inte vad jag har gått och oroat mig för att hon bara är skendräktig och jag går o göder henne...:) fast o andra sidan så har hon bara fått ½dl mer nu de senaste dagarna och vi rör på oss en hel del fortfarande.
Men igår och idag har hon matvägrat!!:bump:
Haha, kan man bli glad för det?? Nikita är normalt värsta matvraket så det måste ju vara det där illamåendet i 3:e(?) veckan som jag läst om....eller?

JAG LÄNGTAR!
Sen har vi bestämt vad vi ska ha för sorts valplåda. Det blir en barnpool. Vi googlade och hittade tipset på det viset. Vi kan inte komma på nåt negativt med det.
Planen är att de ska bo i lägenheten de första veckorna och sen flyttar vi alla ut på landet(det ligger lååångt utanför så sambon får pendla 2h till jobbet och det är därför vi inte vill vara där hela tiden).

En liten fråga bara. Vad har ni för underlag vid själva valpningen?? Tidningspapper är det ok? Jag tänkte nämligen ha det vid valpning och sen byta till något annat. Vågar man ha filt eller är det inte bra med tanke på ludd? Min uppfödare sa att hon har heltäckningsmatta som hon klipper i en lagom stor ruta och tejpar fast i lådan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Diskbråck

Hästrelaterat

Tillbaka