Nu blir jag snurrig!!!

A

Amelia

Ridsport.nu skriver
"Fetman beror inte på hö
Ingen häst blir fet av hö. I stället ska hästen få tillgång till så mycket hö som den vill ha. Det är inte grovfodret som gör dem feta utan kraftfodret. Det konstaterade en rad agronomer och veterinärer när de var samlade till en foderkurs som arrangerades av Sveriges Lantbruksuniversitet för några veckor sedan. Hästen har varit gräsätare i 20 miljoner år och klarar därför av att få rätt mängd gräs, hö och ensilage. (FL-Net)"

Skulle jag ge min feta häst fri tillgång på hö så skulle hon explodera :confused: Jag visst ju att kraftfoder kan göra dem feta men att ingen häst blir fet av hö låter konstigt...Det beror väll också på vilken analys man har på höet??? Hjälp mig reda ut det här, för nu snurrar det i hjärnan på mig :confused: :bow:
 
Jag tror ju också attt vår ponny skulle bli fet på fri tillgång till hö. hon skulle antagligen kunna peta i sig 8-9 kg på en dag vilket skulle ge henne 74 Mj mot de 55-56 som hon behöver. :eek: Men det är klart, om jag lade ner mycket möda och stort besvär på att hitta ett hö som innehöll 6,5 MJ och 38 g smb rp per kg foder så skulle det ju inte vara något problem.

Fick förresten beröm för att hon blivit smärt och fin häromdagen. Det kändes väldigt skönt. Hon får ungefär 1,2 kg TS/100 kg häst.
 
Visst beror det på vilket hö man har men dublandar väl inte ihop stor mage och fetma nu?? min häst har inte mycket mage men är fet över rumpa, rygg, "i mankammen" ja i överlinjen kan man väl nästa uttrycka det för att det ska vara lätt att förstå samt att jag inte på villkors vis kan skönja revbenen. Nu gör inte hennes fetma så mycket för hon är ung och växer ...
 
Om det funkar att ge fri tillgång hänger ju också på vad höt innehåller. Är det knasig balans i höt måste man ju balansera upp det med kraftofoder ändå.

Men fri tillgång på ett hö med lagom och balanserade värden funkar nog på 99% av alla hästar. Även om de äter mycket i början så brukar mängden stabilisera sig.
 
jag tycker de verkar som de har blivit mer vanligt att man batar hästen genom att ge den mindre hö,men behåller mängden kraftfoder om innan...lr så e de bara i krokarna hos oss det blivit så.. :confused:
 
jag tycker de verkar som de har blivit mer vanligt att man batar hästen genom att ge den mindre hö,men behåller mängden kraftfoder om innan...lr så e de bara i krokarna hos oss det blivit så.. :confused:
 
Hälften av våra vuxna islandshästar skulle nog fungera hyfsat på fri tillgång av grovfoder, feta skulle de bli men fortfarande inom rimliga gränser. Men de andra.... inte en chans.
Testade för ett par år sedan. Tänkte att de skulle väl normalisera sitt ätande så småningom, men icke. När de andra stod mätta och sov, gick ätargänget fram som dammsugare. Jag kämpade en hel vintersäsong men trots rejäl träning och motion blev de osunt feta och fungerade inte bra att rida. Enda trösten då sadlarna inte passade längre, var att de var sköna rida barbacka när de var så tjocka.
Två av tjockisarna fick inget kraftfoder alls, så om de inte blev feta på höet vet jag inte vad de blev feta av.
 
Jag håller absolut med om att hästar inte blir feta av hö. Möjligen får vissa lite 'hängbuk' men det är inte samma sak som 'fet'. Fet blir man av för mkt energi, alltså kraftfoder, som man inte förbrukar. Jag skriver 'man' för att det ju även gäller oss människor.
Många i vårt stall fodrar sina hästar med inte alls mkt hö men ex flera kilo havre om dan och klagar sen på att de blir tjocka. Om man tävlar på rel. hög nivå (MSV) borde man väl lära sig lite mer utfodring!
 
Hej!

Jag tror att Ridsport skrev detta för att det är så många som ger sina hästar för mycket kraftfoder och för lite hö oavsett hur hästen ser ut. Och ofta kan man ju skylla på att hästen ska bantas. Men många har inte råd att ge hästen lite extra hö istället för kraftfoder. "Alla andra ger ju sina hästar havre så klart att min lilla goa pålle ska ha då också". Om man räknar ut en bra foderstat är det ju bäst om man får hästens behov täck av främst hö. Nu motioneras ju hästarna så man måste ju tillägga kraftfoder, men en fet häst ska ju inte ha kraftfoder då, ev lite mer hö. Detta är ju lite svårt.
Vi kan säga att man kommer på morgonen och ger 3 hästar kraftfoder och 2 inte. De två som inte får hoppar ju nästan ut ur boxarna... men ni kanske har något knep? ett äpple och några morötter? En liten näve havre?

Mina hästar är feta. Jag med. Så här bantar vi för fulla muggar... Jag har några shettisar och kallblod såklart. När jag tar in dom brukar jag max ge en näve havre (om jag nu ger dom havre) annars brukar jag ha äpplen i krubborna på hösten. Sen blir det en näve blöt betfor i stället.
Det är nog det ända förutom shettisstoet som fick föl och ardennerfölet, de var faktiskt smala ett tag(våras). Men nu är de feta. Funderade ett tag om ardenner(nu)åringen skulle ha lite havre såhär på senhösten. Nej, nej, betet har gjort sitt och tydligen(!) höet också!
Eh... vart tog revbenen vägen... Ja en häst är väl fet om man inte känner revbenen? Ja då är jag på rätt spår.
Och hur i allsen dar gör man med en fet unghäst? Jag har tre feta unghästar och det enda de gjort är nästan bara gått på bete... Är det mycket farligt? Det blir väl påfrestninger på leder osv. Men hur bantar man en unghäst? Låter riskabelt...? Mycket motion? Ut och longera eller tömköra åringen då?
Ena är en shetttissto som är två år och under vintern förra året var det nån som lurade i mig att "unghästar ska ha mycket mat, de växer ju" så jag gav henne en näve "kraft-groov" pellets varje dag i några månader det plus detta antagligen ganska kraftiga bete har gjort henne otroligt fet! Jag är rädd att hon får fång om jag inte gör nått! Vad är bäst långa skrittvändor (upp till en timme) eller lite kortare pass med lite trav?
Har naturligtvis inte tänkt ge henne kraftfoder, men hon ska ha begränsat med hö också? Jag antar att fri tillgång är mindre bra - även om det är lite sämre hö? Ja utan analys kommer man inte så långt men jag byter hö rätt ofta p.g.a. ekonomiksa skäl...

M. v. h. Lisa (Eh om det var nån som var snurrig innan så hjälpte jag nog inte till att reda ut saken... :crazy:)
 
fast det är ju skillnad att vara vandrare i det vilda och stå i hage/box, bli riden 1 timme och käka gödslad vall :crazy:
 
Å andra sidan kanske ett annat grovfoder funkat bättre på dina hästar på fri tillgång. Blötare silage med låg energihalt. Återigen måste man ju faktiskt se till vad grovfodret innehåller, och inte ta "första bästa" och tro att det funkar till alla hästar.
 
Jo, men det säger ändå nånting om hur hästen är gjord för att leva. Och det måste man ju utgå ifrån. Förresten så går våra hästar i väldigt stora hagar hela året och rör sig större delen av dagen. Plus att flera av dem rids 2 ggr/dag...
 
Kanske inte hör hit helt och hállet, men det grämer mig....
Här där jag bor sá är grunden av foderstaten uppbyggd av krafftfoder och sedan läggs hö pá "för tarmarnas skull" som de utrycker det. I mánga fall runt 4 kg per dag.
Köpte hö i lördags och sade att det gár át 8 kg per dag till min häst, dá höll de pá att trilla baklänges....
Vet inte hur det kan vara sá stor skilnad pá hur folk ser pá foder här och hemma i Sverige.
Fár nästan förklara för alla varför min häst "specialbehandlas" och alla tittar bara konstigt pá mig.
Hästar ser väl ändá likadana ut vart man än kommer och fungerar väl pá samma sätt :confused:
Hur kan hästarna här nere överleva dá????

Inte meningen att snylta pá tráden. Förlát.
 

Liknande trådar

U
Foder & Strö Hej! Jag undrar verkligen hur viktigt det är med kraftfoder till en unghäst, Jag ger knappt min alls nu och det beror på att när jag...
Svar
2
· Visningar
663
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 480
Senast: Alazan
·
F
Foder & Strö Hej! Jag har en fundring om det här med hö, eller grovfoder som det egentligen ska kallas, eftersom det kan vara så mycket annat än bara...
Svar
6
· Visningar
1 290
Senast: Flash
·
Foder & Strö Jag läste i en hästtidning för ett tag sedan att forskare kommit framm till att det är kraftfodret hästarna blir feta av och inte...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kämpa på
  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp