Nu ger jag upp... måste ha bra benskydd att ha på i hagen

biffen

Trådstartare
Någon som har förslag på ett billigare men prisvärt alternativ?

Har för tredje dagen denna vecka hittat en ny broddskada på hästen o jag vill inte riskera att det blir fler. Naturligtvis har han skadat samma ben hela tiden o det är hans problemben som lätt råkar ut för lymfangit, höger bak som vanligt.

Det är eg. mot mina principer att linda in hästarna, men jag måste ge detta ben en chans att få lugn o läka, utan nya sår. Han hade alltid boots på bak när jag köpte honom, men efter första vintern vågade jag låta honom vara utan o inte haft några problem de senaste fem vintrarna.

Det är ovanligt tjafsigt i hagen just nu så antagligen beror dessa problem på det, men jag vill gärna låta hästarna gå tillsammans eftersom jag bara har två. De är goda vänner, men det tuffar till sig mellan varven o jag hoppas att det går över, annars får jag försöka komma på en lösning...

Att plocka ur brodden är inget alternativ, eftersom vi har ömsom snö o ömsom is o vill absolut inte ha någon fläkningsolycka.

OK, vad ska jag skaffa? Är det mindre risk för skav med de lätta neopren bootsen? Vilka benskydd är bäst? Hållbara? Vad använder du?

Sv: Nu ger jag upp... måste ha bra benskydd att ha på i hagen

Vilken tråkig situation! :(

OM jag var tvungen att ha skydd i hagen så tror jag att jag skulle titta noggrant på något som är mjukt och dessutom andas. Kanske något sådant här.

163_L.jpg

Jag har i min ägo Börjes neoprenedamasker som går ner över kotan och deras neopreneboots. De använder jag vid tillfällen när jag är rädd för den typen av skador, t ex vid hopsläpp i hagen. Det är rejäla doningar, dubbel tjocklek. Använder även denna kombination som transportskydd.

Dom skydden du visar på bilden är inte bra har haft sådana, dels så blir hästen genomsvettig under dom även på vintern och dom gick i sönder nästan direkt.

Mvh
Camilla

Vad jag använt för skydd beror lite på var det är han lyckas skada sig någonstans, men om det är på själva benet hade jag nog använt någon typ av hårda senskydd för att det ska tåla en del smällar enda problemet med dom är att många hästar har det som sport att klä av sig dom i hagen.

Om det är balltramp som han lyckas med hade jag använt gummiboots tycker dom fungerar bäst, då får hästen behålla dom på dygnet runt även inne i boxen, man måste bara vara petig med kvaliten på bootsen så att gummit i dom är mjukt och dom inte har några hårda kanter, då har dom inte ens skavt på mitt sto som är otroligt ömhudad får annars skav bara man tittar för hårt på henne.

Mvh
Camilla

Jag har kikat på dem för de är ju billigast o jag har då inte känt så stor skillnad på neopren o neopren oavsett tillverkare. Är dock lite orolig att det blir för tätt. Men jag kommer att ha dem så lite som möjligt, även varva med att bara linda. (Med BoT för att hjälpa blodcirkulationen, bara såren läkt)

Det är både och, balltramp o även sår på skenben en bit upp.
Eftersom han drumlat sig så, och även fått sår av hagkamrat så känner jag att jag vill helst skydda benet(benen) runt om.

Hade gummiboots första vintern men han fick skav av dem efter ett tag. Dock har jag bättre hagar nu än då, för där var vidrigt på vårvintern, med mycket lera o slask o is.

Jag har inte hittat några skydd som funkar bra i hagen.
Just för att dom antingen blir plaskblöta på hösten/vintern eller så svettas hästen om benen på sommaren...och benen blir inte vackra av att gå med fuktiga skydd på sig.

Testade ett par som H**ks hade som skulle "vara bra å ha i hage" då dom var ventilerade....vilket skämt... :smirk:

Min har mjuka strykkappor från Shires runt om, dom är kanon!!! Skaver inte och skyddar väldigt bra. Dessutom tre dubbla kardborrar som sitter riktigt bra. Min plockar av sig senskydd och vanliga eskadronstrykkappor, men dom här har han inte lyckats varken ha sönder eller ta av.. Och dom kostar bara 169kr paret!!!!! :)

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
853
Senast: Miingla
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 196
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 777
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 747
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka