Nu har det börjat skjutas raketer och smällare här hur ser det ut hos er?

Islandshästryttare

Trådstartare
De har redan börjat skjuta raketer och smällare här har hållit på i någon vecka är redan trött på eländet. Det smälls smällare på dagtid och på kvällstid. Husen står tätt i vårt bostadsområde, hoppas innerligt inte att någon olycka sker, har sett när jag varit ute på kvällarna att det är småungar som springer ute och smäller. Sen har det skjutits upp några fyrverkerier också under veckan som varit men det är ju lite annan sak det pågår under en kortare stund och sen är det över.

Smällare är väl egentligen förbjudna sen många år men kan ju gissa hur det ser ut här, kanske är det de tungt kriminella gängen i området som förser småungarna med smällare som de fått tag i någonstans för att de ska göra ärenden åt dem. Någonstans får de dem ifrån uppenbarligen och det är en gissning givetvis men jag har ju sett hur en del småungar hänger vid torget där det sker mycket droghandel och annat skit och beundrar de stora tuffa grabbarna Hur ser det ut där ni bor?
 
Ingenting här, närförort i stockholm. 10 min från södermalm. Har blivit allt mindre och mindre senaste åren, tack och lov. Tror inte det är långt kvar innan det förbjuds helt för privatpersoner att skjuta någon form av fyrverkeripjäs.
Borde förbjudas redan nu pga covid-19 för att avlasta sjukvården.
 
Jag har inte märkt någonting alls ännu faktiskt. Brukar vara mer vid den här tiden, men ännu ingenting, jätteskönt!

I år har vi en skotträdd hund, så det blir intressant att se hur pass rädd han blir och hur rädslan ter sig. Jag köpte honom i april och fick inte veta att han är skotträdd utan det är sådant vi har märkt då och då, reaktioner på smällar och plötsliga ljud. Han måste ju vänja sig, det mår han bäst av, men jag får väl se på nyår exakt hur han tar det, och kan därefter lägga upp en plan på hur jag ska arbeta med det.
 
Igår var det lite. Ena barnet trodde det var en ficklampa först (inget ljud) så långt bort var det.
 
Hörde nått som small för någon timme sen.. kanske var fyrverkerier? Bor i Huddinge kommun (södra Stockholm) så är väl inte helt orimligt 😒

Ska fira nyår här för första gången, få se om det kommer låta som kriget.
 
Nu har jag precis flyttat men tidigare smälldes smällare och sköts raketer då och då året om.
Jag hörde det sällan men vara ett jävla liv i fb-gruppen varje gång 😅
 
Det har smällt någon gång ibland sen i början av november här, nu var det dock ett tag sedan jag hörde något (kanske en vecka sedan?). Tippar på att det kommer börja smälla mer efter julafton, just mellandagarna och nyår brukar vara... intensiva. Kan dock konstatera att det lugnat sig jättemycket de senaste åren. Förut var det standard att det smällde iaf någon gång per kväll från halloween till mitten av mars.
 
Börjat smälla lite här nu. Hörde lite ute vid skogen ikväll, samt här inne i stan lite senare. Mest "lagom" smällare på håll. Sånt reagerar iaf inte min hund på, vilket ju är skönt.
 
Här fortsätter smällare och raketer att skjutas dagligen. Polisen har varit i området flera kvällar och stoppat det för att småungar skjuter både raketer och smällare utan något som helst säkerhetstänk mellan lägenhetshus som står väldigt tätt. Vågar inte ens tänka på hur nyårsafton blir , jag hoppas innerligt att inte olyckan är framme innan dess heller. :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp