Nu har hon gått ur avel....

vilket krångel....hahhahah jag kan bara få fyra färger.....
om alla har dilution .....vilket de inte har
Jag skulle bli MYCKET förvånad om det kommer en sorrel eller fawn i kullen nu...hahahha blått och vilt blir det. :D
 
Men det ena utesluter ju inte det andra? Britten har inga större problem med tempramentet och det finns många hanar med både rätt färg, utseendet och temprament.
Det är en stor ras och gott om bra hanar.
 
Jo, men förstå mig rätt. Välj den hane som faller dig bäst i tycke och smak, både temperament och typmässigt. Så många britthanar har ni inte som går bra på utställning.

Skit i färgen och följ känslan, själva har vi fått nöja oss med blått och brunt ett tag då avelshanen bara bär på blått, men det är ingen som gråter över det. Han ger väldigt bra kattungar, både temperament och typ. Hade han burit på choklad också hade ju det givetvis varit jätteroligt, men nu gör han inte det. Men det är inte färgerna som räknas (bara kvaliten på färgerna, iaf i min ras).

Tolvis
 
Nej, men alla hanar ställs inte ut heller. Den som går bäst på utställning nu, S*Applecat Stingray är otroligt läcker men kommer bara gå i sluten avel. Och dom hanar som jag gillar bäst finns i Blekinge och ställs aldrig ut, men är otroligt snygga för det.
Jag ger tyvärr inte mycket för domarnas bedömningar på Britten idag dom ger cert till en Britt som ser ut som en Europé och till en som ser ut som en Exot. Inget emot dom 2 raserna, men ingen av dom motsvarar mina åsikter på hur en Britt ska se ut och då går jag hellre efter min egen smak än vad domarna ger den för resultat. Det finns en Britt som gjort otroligt mycket för aveln, speciellt den lila aveln, en holländsk hane som heter Orri van Diaspora. Han blev EC hur lätt som helst, men motsvarar absolut inte min smak och jag skulle personligen aldrig ha använt honom om det varit på min tid.

Så länge domarna dömer så ojämt som dom gör idag (en hane kan få cert av en domare ena dagen och draget andra av en annan domare) så ger jag inte mycket för dom.

Sen är Britten såpass stor och det tas fram så pass mycket ungar idag (ca 450 st reggade förra året) så måste man tänka på vilka färger som säljer bäst. Jag skulle gärna behålla varenda liten unge jag får, men det betyder i så fall att 1-2 kullar sen ingen mer uppfödning för att jag har för många katter hemma.

Jag förstår vad du menar, men det finns inga större problem på färgerna heller och ska aveln någonsin gå framåt måste man ju använda även dom sämre färgerna för att kunna förbättra dom. Egen hane är inte nått jag vill ha, utan jag vill ha variation och använder mig därför av andras. Men så väntar jag hellre på en bra, trevlig hane med rätt färg än tar en bra trevlig hane med fel färg. Så kinkig är jag :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp