Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Men VEM har sagt att vi vet säkert att inga biverkningar kommer komma i framtiden?
Jag vet inte hur många gånger folk på bukefalos idiotförklara mig för jag påtalat att vi inte vet. Använt argument som att andra vaccin har inte långsiktiga framtida biverkningar så då har detta det inte eller kommit med idiotiska jämförelser som I diskussionen här med att det skulle var jämförbart med risken att få cancer av att använd bilbälte. Jag har även innan Corona blivit kategoriserad som antivaxxer för att jag inte "tillber vaccinguden" och inte är odelat positiv till vaccin utan utvärderar och väljer de vaccin jag ser som viktiga för mig, och faller in i mantrat att det inte kan finnas långsiktiga nackdelar med vaccinering.

Det är ett tydliget tabu att påtala att vaccin kan vara farligt.

Nej ingen skriver att det inte kan finnas biverkningar i framtiden rakt ut, de bara talar om att jag är en idiot som en berör det i olika ordalag.

När det gäller Coronavaccinet är det dessutom inte så att forskarvärlden är enig om ofarligheten på lång sikt.

Och sen har vi alla som argumenterar hårt emot mitt påstående att ingen vet hur det ser ut i framtiden. Varför denna uppsjö med motargument mot att ens antyda att det eventuellt kan komma något oförutsätt. Varför inte bara hålla med om man anser jag har rätt istället för att såga åsikten?
 
Senast ändrad:
snarare så är människor med hög utbildning mindre benägna att ändra sig när de får ny fakta som strider mot den åsikt man redan har
Varför skulle den benägenheten försämras av utbildning?
Är det din egen hypotes/iakttagelse eller någon etablerad uppfattning? Det skulle ju vara ganska uppseendeväckande och katastrofalt om det var en generell egenskap för utbildningar att de försämrade kunskapshanteringen...
 
Såhär rapporterar sydsvenskan.se idag:
----
Etikettsbrott att kritisera ovaccinerade på iva
5 september 2021 08:15

Det är mest ovaccinerade som i dag vårdas på sjukhus med covid-19 – något som fått frustrerad sjukvårdspersonal att reagera med ilska.
Men att sjukvården kritiserar en viss patientgrupp är extremt ovanligt, säger Gert Helgesson, professor i medicinsk etik, till TT.
--------
 
Senast ändrad:
Varför skulle den benägenheten försämras av utbildning?
Är det din egen hypotes/iakttagelse eller någon etablerad uppfattning? Det skulle ju vara ganska uppseendeväckande och katastrofalt om det var en generell egenskap för utbildningar att de försämrade kunskapshanteringen...
Jag har för mig att jag hörde det först i P3 dystopia-podden om konspirationsteorier och sen läste jag någon av deras källor men jag kommer inte ihåg vilken som just det stod i. https://sverigesradio.se/artikel/7490971

Tycker inte det låter osannolikt alls att man blir mindre benägen att ändra sig om man tycker att man redan lagt ner mer tid på att fanktasöka och utbilda sig och därmed ”borde” ha rätt. Sen finns det amerikanska studier som visar att de med högre utbildning är mindre benägna att tro på konspirationsteorier generellt men att om man tror på någonting så är man mer benägen att tro på andra också. Så när det poppar upp riktiga skandaler som från början varit konspirationsteorier kan det få ringar på vattnet som gör att folk börjar tro på skummare och skummare saker.
 
Jag vet inte hur många gånger folk på bukefalos idiotförklara mig för jag påtalat att vi inte vet. Använt argument som att andra vaccin har inte långsiktiga framtida biverkningar så då har detta det inte eller kommit med idiotiska jämförelser som I diskussionen här med att det skulle var jämförbart med risken att få cancer av att använd bilbälte. Jag har även innan Corona blivit kategoriserad som antivaxxer för att jag inte "tillber vaccinguden" och inte är odelat positiv till vaccin utan utvärderar och väljer de vaccin jag ser som viktiga för mig, och faller in i mantrat att det inte kan finnas långsiktiga nackdelar med vaccinering.

Det är ett tydliget tabu att påtala att vaccin kan vara farligt.

Nej ingen skriver att det inte kan finnas biverkningar i framtiden rakt ut, de bara talar om att jag är en idiot som en berör det i olika ordalag.

När det gäller Coronavaccinet är det dessutom inte så att forskarvärlden är enig om ofarligheten på lång sikt.

Och sen har vi alla som argumenterar hårt emot mitt påstående att ingen vet hur det ser ut i framtiden. Varför denna uppsjö med motargument mot att ens antyda att det eventuellt kan komma något oförutsätt. Varför inte bara hålla med om man anser jag har rätt istället för att såga åsikten?
Jag vet inte ens hur jag ska svara på ditt inlägg eftersom du inte verkar ha läst/förstått vad folk skrivit i tråden.
 
Ja sånna finns ju tyvärr också. Jag hoppas dock att de inte är i majoritet, de som skiter i vilket och de som inte ens frågar om vilka andra mediciner som tas.

Du tog inte din nya medicin hoppas jag? Så du råkade inte illa ut menar jag?
Nä det hoppas inte jag heller. Detta var ändå en läkare jag hade stort förtroende för. Det förtroendet försvann rätt snabbt efter det.

Det var många år sen så jag kommer inte ihåg. Men jag tror jag hann ta nån dos innan jag fick för mej att kolla. Fick inga anfall som tur va. Tyvärr inte första gången nån tar lätt på epn och tycker att det inte är så farligt. Syrran tyckte på allvar att det var bättre med anfall än att utesluta centralstimulerande. Trots att läkaren sa att jag inte bör ta det för det kunde trigga igång anfall.
 
Jag tycker att den här debatten-i-debatten är lite märklig, att folk får medicin utskriven som de inte borde ha utskriven när det faktiskt även finns en hand mellan förskrivare och brukare - apoteket som i regel faktiskt tittar på medicinunderlag och är experter på farmakologi. Om detta är ett "vanligt" problem som uppstår att folk får medicin utskriven som de inte borde fått - då har vi ett systemfel nånstans och det är allvarligt. Eget ansvar är en sak när det gäller receptfri medicin, men när det finns förskrivare ska det ju inte hända 😟

Hur gjorde du vid tillfället? Jag antar ju att du kontaktade dinvårdgivare igen som då egentligen ska anmäla sig själva för felaktig förskrivning och därmed kan du även ha rätt till ersättning förexv utlägg för uttagen medicin som inte gått att lämna tillbaka.
Jag hade ingen aning om hur man ska agera men tog såklart kontakt med läkaren igen och fick annan medicin. Efter detta så var/är jag fortfarande mycket noga med att kolla upp medicinerna. Tyvärr var det inte ens tal om att få några pengar tillbaka. Och jag mådde just då så dåligt att jag hade inte orkat tjafsa heller. Hade dock högkostnadsskydd..
 
Jag har för mig att jag hörde det först i P3 dystopia-podden om konspirationsteorier och sen läste jag någon av deras källor men jag kommer inte ihåg vilken som just det stod i. https://sverigesradio.se/artikel/7490971

Tycker inte det låter osannolikt alls att man blir mindre benägen att ändra sig om man tycker att man redan lagt ner mer tid på att fanktasöka och utbilda sig och därmed ”borde” ha rätt. Sen finns det amerikanska studier som visar att de med högre utbildning är mindre benägna att tro på konspirationsteorier generellt men att om man tror på någonting så är man mer benägen att tro på andra också. Så när det poppar upp riktiga skandaler som från början varit konspirationsteorier kan det få ringar på vattnet som gör att folk börjar tro på skummare och skummare saker.
Menar du att konspirationsteoretiker odyl. som är mer högutbildade är mindre benägna att ändra sig om sin konspirationsteori? Det kan jag säkert hålla med dig om. De har nog arbetat upp en mer koherent och sammanhängande modell än någon som "tror på något för att Nisse sagt det" på ett mer oreflekterat sätt.

Jag tänkte du menade att högutbildade mer generellt var sämre på att ta in och hantera nya fakta oavsett sammanhang. Det tyckte jag lät märkligt.
 
soffpotatisen som drabbas av hjärtinfarkt, eller medelåldersmannen som, mot bättre vetande, extremsportar och bryter både armar och ben.
Och där hoppar jag in som en gnällspik och påpekar att det oftare är de unga vildhjärnorna som skadar sig allvarligt inom den sk extremsporten ;-) De äldre har oftast lite bättre konsekvenstänk.

HELT off topic.
 
Nä det hoppas inte jag heller. Detta var ändå en läkare jag hade stort förtroende för. Det förtroendet försvann rätt snabbt efter det.

Det var många år sen så jag kommer inte ihåg. Men jag tror jag hann ta nån dos innan jag fick för mej att kolla. Fick inga anfall som tur va. Tyvärr inte första gången nån tar lätt på epn och tycker att det inte är så farligt. Syrran tyckte på allvar att det var bättre med anfall än att utesluta centralstimulerande. Trots att läkaren sa att jag inte bör ta det för det kunde trigga igång anfall.
EP anfall som är så kul att ha.... :meh: Förstår absolut att du inte fortsatte med medicinen!Tråkigt att du blivit bemött så.
Jag har som tur är inte samma erfarenhet som du.
 
Jag har inte sagt att man inte ska informera om bieffekter, men om valet är att ta ett vaccin med lindriga bieffekter och eventuella problem i framtiden eller att riskera en sjukdom vi vet kan vara livshotande och ofta ger långvariga problem vet jag i varje fall vad jag väljer.
 
Jag vet inte ens hur jag ska svara på ditt inlägg eftersom du inte verkar ha läst/förstått vad folk skrivit i tråden.
Okej du kör med härskar teknik. Om man inte håller med dig och du saknar argument så kan man alltid svänga sig med att motparten inget förstår. Om du varit intresserad av att diskutera så hade du givetvis påtalat var du anser jag har missförstått så hade vi kunnat utgå från det. Du verkar dock hellre vilja ha rätt och om du inte kan få det så beter du dig som en otrevlig översittare istället. Nej det är inte direkt snällt att påpeka att någon inte klarar att förstå skriven text.
 
EP anfall som är så kul att ha.... :meh: Förstår absolut att du inte fortsatte med medicinen!Tråkigt att du blivit bemött så.
Jag har som tur är inte samma erfarenhet som du.
Jag har ju varit anfallsfri i 24 år nu. Har körkort och kan leva ett relativt normalt liv. Finns liksom inte en chans att jag vill riskera det. Och att få anfall är ju verkligen inte riskfritt heller. Vet minst 2st som har dött. Men det är väl inte farligt :meh:

Min erfarenhet är att antingen så är folk totalt okunniga och livrädda eller totalt nonchalanta. Sällan som nån är neutral och ser det för vad det är
 
Okej du kör med härskar teknik. Om man inte håller med dig och du saknar argument så kan man alltid svänga sig med att motparten inget förstår. Om du varit intresserad av att diskutera så hade du givetvis påtalat var du anser jag har missförstått så hade vi kunnat utgå från det. Du verkar dock hellre vilja ha rätt och om du inte kan få det så beter du dig som en otrevlig översittare istället. Nej det är inte direkt snällt att påpeka att någon inte klarar att förstå skriven text.
Men alla har ju försökt förklara, men du seglar iväg med allt möjligt påstått.

Men vi tar det igen.
Ingen tror att vaccinet är totalt och helt utan biverkningar I all evighet amen. Ingen har påstått det heller. Men ändå är riskerna utan vaccin större än de med vaccin. Ingen har sagt nåt annat och du behöver inte tolka in saker i det.
 
Okej du kör med härskar teknik. Om man inte håller med dig och du saknar argument så kan man alltid svänga sig med att motparten inget förstår. Om du varit intresserad av att diskutera så hade du givetvis påtalat var du anser jag har missförstått så hade vi kunnat utgå från det. Du verkar dock hellre vilja ha rätt och om du inte kan få det så beter du dig som en otrevlig översittare istället. Nej det är inte direkt snällt att påpeka att någon inte klarar att förstå skriven text.

Du har i alla fall missförstått huruvida någon anser att det finns exakt noll okända risker med covid-vaccinerna och ännu värre om att någon påstått att det ska ljugas om det. De orden och meningarna har du lagt själv.
 
Du har i alla fall missförstått huruvida någon anser att det finns exakt noll okända risker med covid-vaccinerna och ännu värre om att någon påstått att det ska ljugas om det. De orden och meningarna har du lagt själv.


Ja du som jämförde framtida risker med vaccinet med att få cancer av att använda bilbälten (och vad jag förstod själva användandet inte materialet vilket i sig är att jämföra med att få cancer av att ha kläder på sig och mest bara fånigt). Det uppfattar jag som att inte bara förneka att det finns risker utan raljera över att folk påtalar att de finns. Det är den attityden jag reagerar mot. Varje försök att påtala framtida risker, skämtas bort eller förringas. Eller så menar man på att efter oms inte andra vaccin har biverkningar kan detta inte ha det.

Jag reagerar mot attityden, att ens tänka på att svara på det viset när det gäller en som är orolig för biverkningar som var ursprunget i min diskussion. Mest reagerar jag för att det knappast inger förtroende utan troligen motverkar syftet. Varför inte säga som det är, vi vet inte, kanske kommer det någon allvarlig biverkning i framtiden även om det inte är så troligt? Är det så farligt att ta folks oror på allvar att man inte kan diskutera de utan att förlöjliga rädslan med hopplösa jämförelser om cancer och bilbälten?
 
Jag har ju varit anfallsfri i 24 år nu. Har körkort och kan leva ett relativt normalt liv. Finns liksom inte en chans att jag vill riskera det. Och att få anfall är ju verkligen inte riskfritt heller. Vet minst 2st som har dött. Men det är väl inte farligt :meh:

Min erfarenhet är att antingen så är folk totalt okunniga och livrädda eller totalt nonchalanta. Sällan som nån är neutral och ser det för vad det är
Förstår absolut att du inte vill det!
Jag är lyckligt lottad med bara några få krampanfall per år, 1-3, i år inga än så länge. Jag får små anfall ofta. Dock orsakade en undersökning hos ögonläkare just ordentliga anfall och jag insåg plötsligt en dag när hon pratade om det att hon var irriterad över att undersökningarna inte kunde genomföras pga att jag får anfall, alltså på riktigt irriterad på MIG. Jag fick lugnande före tredje försöket och hon kommenterade det snäsigt med " du fick till och med lugnande för att inte få anfall och fick ÄNDÅ anfall!" Mycket förvånande att lägga någon slags skuld på mig där.... inte van vid det från vårdens sida.
 
Förstår absolut att du inte vill det!
Jag är lyckligt lottad med bara några få krampanfall per år, 1-3, i år inga än så länge. Jag får små anfall ofta. Dock orsakade en undersökning hos ögonläkare just ordentliga anfall och jag insåg plötsligt en dag när hon pratade om det att hon var irriterad över att undersökningarna inte kunde genomföras pga att jag får anfall, alltså på riktigt irriterad på MIG. Jag fick lugnande före tredje försöket och hon kommenterade det snäsigt med " du fick till och med lugnande för att inte få anfall och fick ÄNDÅ anfall!" Mycket förvånande att lägga någon slags skuld på mig där.... inte van vid det från vårdens sida.
Men jösses 😳 det är ju inget som vi kan kontrollera. Vilket jävla stolpskott rent ut sagt. Så oförskämt. Men det är klart, när jag läser på fb hur andra med ep blir behandlade av vårdpersonal så borde jag inte bli förvånad
 
Menar du att konspirationsteoretiker odyl. som är mer högutbildade är mindre benägna att ändra sig om sin konspirationsteori? Det kan jag säkert hålla med dig om. De har nog arbetat upp en mer koherent och sammanhängande modell än någon som "tror på något för att Nisse sagt det" på ett mer oreflekterat sätt.

Jag tänkte du menade att högutbildade mer generellt var sämre på att ta in och hantera nya fakta oavsett sammanhang. Det tyckte jag lät märkligt.

Precis, jag menar att de är mindre benägna att ändra åsikt om de redan har bildat sig en uppfattning och tycker att de är inlästa på ämnet. Inte att de är mindre bra på att hantera fakta om nya saker.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp