Bukefalos 28 år!

Nu löper hon!!!!(?)

D

DuploBit

Hej alla!!

Idag började min Kaxa att löpa.

Jag som hade beräknat att hon skulle börja i slutet av maj/i början av juni. Men inte.. Idag ville det sig..:devil:

Så nu kom det väldigt plötsligt med val av hane också. Jag hade tänk min egen Ådi, eller hans Morfar, Emorlen Darius från england.

Men jag fick tips av en kompis idag om en annan hane. Som inte är så mycket använd, men är jättefin jakthund och exteriört.. Så nu står jag i valet och kvalet över 3 hundar. Dags att åka iväg blir det om 2 veckor...

Ska bli så spännande :bow:
 
Sv: Nu löper hon!!!!(?)

Åh kul, kan du inte lägga in bilder på tiken och de eventuella kavaljererna?? Vore skoj att se!
 
Sv: Nu löper hon!!!!(?)

Tiken

Starmaids Keep Flashing "Kaxa"
Dotter till en väldigt speciell Australiensisk hane, PLCH AUCH Toonhund Spring Colors. Jagar otroligt bra.
GK anlag, viltspår + 1a öppenklass.
CACIB och BIM på utställning






Kavalier nr 1

NORDV-03 SV-06 Emorlen Darius "Darcy"
(engelsk imp)
Har bra jaktstatistik på avkommor, men jagar inte jättemycket själv.
3: BHKL på SV-09 9 år gamal. Flertalet BIG och BIR vinster på både skk och specialklubbsutställning.
(inavelsgrad 0,0%)




Kavailer nr 2

SJCH SUCH Lissåsen's Gutten "Gutten"
(norsk imp)
Jagar otroligt bra. Kommer från en kull med 3 dubbelchampions och har lämnat champions också. bl.a. en tik som är 2,5 år gamal men redan är dubbelchampion och vart med på 2 SM och kvalat till Nordiska nästerskapen i Finland. Flertalet BIR på skk och specialklubbsutställningar
(inavelsgrad 0,0%)




Kavalier nr 3 (våran egen)
NV-08 Starmaids Over And Over Again "Ådi"
2 CACIB i 2 länder och NV och bäst i grupp 6 på NKKs utställning i hamar 2008 endast 18 månader gamal då. BIR i både sverige och norge + BIG placeringar i Norge.
(inavelsgrad 6,25%)




Våran egen Ådi tänkte vi använda först, men han är urräknad nu, han får ta tiden på sig att mogna ochs kanske komma igen om ett tag när han fått lite mer kött på benen... plus den ganska höga inavelsgraden.
Nr 1 hade vi planerat, på grund av att jag träffat hanen många gånger och har sett honom i ringen. Det är en otroligt trevlig hund.

Men sen är jag hittade Nr 2 så gick jag över till honom väldigt mycket, på grund av de otroliga jaktliga egenskaperna. Så nu lutar det skarpt år Nr 2.

ALLA hundarna har toppenpsyke, plus att hanarna är friröntgade, trotts att det inte krävs på beagle. Så det är inget att diskutera.

Vad tycker ni??? :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu löper hon!!!!(?)

Jag skulle välja kavaljer nr 2 pga de jaktliga egenskaperna - fast jag tycker er egen hanne är snyggast;)
 
Sv: Nu löper hon!!!!(?)

Hej

kul att hon löper nu blir det en spännande tid framöver

så här resonerar jag ;

jag gillar Ådi skarpt exteriört, mkt fin hund, hur ser hans mamma, pappa hel o halvsyson ut på den jaktliga biten??? för visar det sig att de jagar otroligt bra så skulle jag överväga o använda han ändå trots att hane nr 1 var oerhört läcker och hane 2 har bäst meriter. hmmm svårt

Nej jag tror nog att jag skulle till första kullen använda hane nr 2 o sen till nästa kull använda Ådi... eftersom det är din första beaglekull och med nya kennel namnet så handlar det ju om att sälja valpar o bli "känd" uppfödare oxå ,när man sen har kommit en bit på väg är det lättare o testa nytt..

prillan
 
Sv: Nu löper hon!!!!(?)

Jag älskar hur ni tänken :bow: Ja, jag tänkte ta nr 2 på Kaxa nu, sen så använder jag Ådi på en tik som jag sätter ut på foder, om inte min pojkvän har ett riktigt bra argument för att behålla en. :p

Ådis pappa och mamma är båda meriterade. Ådis morfar är kavalier nr. 1 och ådis mormor jagar inte vad jag vet. Ådis farfar är INTUCH NORDUCH och SJCU och farmor är SJCH SUCH.

nr 2s mamma och pappa är båda dubbelchampions tror jag. Och han har bevisat att han nedärver otroliga förmågor. Jag ser det som ett otroligt privilegium att få möjligheten att använda denna hane, och det är möjligt att dett blir hans sista kull.
 
Sv: Nu löper hon!!!!(?)

Jag skulle välja kavaljer nr 2 pga de jaktliga egenskaperna - fast jag tycker er egen hanne är snyggast;)

hihihi tack, :o
jag ska hälsa honom det, men jag tvivlar på att han blir förvånad, självförtroendet är enormt... :devil:
 
Sv: Nu löper hon!!!!(?)

Dåliga nyheter vänner... :cry:

Fick samtal från hanhundsägaren idag.. Gutten är alvarligt sjuk och kanske inte ens är vid livet nästa vecka då det är dags att para.. :crazy:

Så nu håller jag tummarna för att hans nya mediciner gör det möjligt för honom att para och att de inte är hämmande för "produktionen"

HEJA GUTTEN, du klarar det!!
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 588
Senast: Lisa2014
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 272
Senast: Karminnie
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 463
Senast: Zuzzi
·
D
Hundhälsa Jag har en blandras-hane på drygt 2.5 år som helt plötsligt börjat kissa inne. Han är en korsning mellan Hälleforshund/Gråhund/Jämthund...
Svar
12
· Visningar
14 354
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp