Nu måste vi prata om köpebröd.

Fast det måste ju ha att göra med hur brödet har bakats. Precis som det är en fråga om hur man tillagar någon maträtt, om den blir godare hemlagad eller färdigköpt.
Det kan säkert vara så. Men jag har faktiskt aldrig i hela mitt liv ätit något hembakt bröd som har varit godare än köpt, förutsatt att det inte varit precis nybakt då.
Färdigrätter finns det ganska många som är goda men som rent av smakar skit när det är hemmagjort, om man inte är kock.
 
Fast det måste ju ha att göra med hur brödet har bakats. Precis som det är en fråga om hur man tillagar någon maträtt, om den blir godare hemlagad eller färdigköpt.

Eller så gillar man bara olika saker?
Jag tycker Rydbergs bea är godare än alla hemlagade beasåser jag smakat, även de på finare ställen.
Champinjoner på burk är mycket godare än färska osv osv
 
Det kan säkert vara så. Men jag har faktiskt aldrig i hela mitt liv ätit något hembakt bröd som har varit godare än köpt, förutsatt att det inte varit precis nybakt då.
Färdigrätter finns det ganska många som är goda men som rent av smakar skit när det är hemmagjort, om man inte är kock.
För mig beror det på bröd. Det godaste brödet bakar jag själv - eftersom den sortens bröd inte finns att köpa.

Men skulle jag vara ute efter källarfrallor så köper jag. För det går inte att få den smaken och konsistensen hemma.
 
Bäst är riktigt bra surdegsbröd från bageri, den klassen uppnår jag inte hemma. När det gäller bröd från mataffären tycker jag ofta att riktigt mörkt, grovt rågbröd brukar funka. När jag bodde nära en välsorterad ICA-affär brukade jag köpa ett färdigskivat levainbröd som gjorde sig riktigt bra om man rostade det. Perfekt att ha i frysen.
"Vanligt" mjukbröd på affären är för degigt och sött för min smak.
 
Nu är jag förmodligen jättesen på bollen eftersom jag nyss öppnat denna tråd,
men bröd som har samma sockerhalt som en kanelbulle kan inte vara annat än en dessert.

Även om en kan ha åsikter om sockerhalten i bröd så vill jag ändå mena att det skulle vara en jävligt kass dessert. Ser framför mig finare middag, vikta linneservetter och kristallglas.

”Vad blir det för dessert?”
”Espresso Kaluha och Hönökaka”
 
Till exempel är ju inte rostbröd modell vallmofrön inte degiga men håller länge utan att bli torra. Varför går dom att göra mjuka utan att få den degiga konsistensen och jästlukten?
 
Till exempel är ju inte rostbröd modell vallmofrön inte degiga men håller länge utan att bli torra. Varför går dom att göra mjuka utan att få den degiga konsistensen och jästlukten?

För att de inte innehåller sirap?
Jag tycker inte limpor varje är ojästa eller degiga, rostbröd och annat vanligt vitt bröd som levain, lantbröd osv går inte att äta utan att rostas.
Hembakat eller ej 😁
 
Eller så gillar man bara olika saker?
Jag tycker Rydbergs bea är godare än alla hemlagade beasåser jag smakat, även de på finare ställen.
Champinjoner på burk är mycket godare än färska osv osv
Ja. Jag tänker nog två saker samtidigt här. Dels något om att många är negativa till helfabrikat/processad mat. Då är det ju inte konstigt om man inte heller gillar köpebröd. Och omvänt.

Dels något om att man så klart gillar olika saker, och dessutom är olika bra på att tex baka.

Jag tycker att det finns många helfabrikat som är godare än hemgjorda varianter. Och tvärtom.

(Sen råkar jag tycka att det godaste brödet är sånt där prestigebröd från svindyra surdegsbagerier. Det vore mycket enklare att föredra sötlimpa!)
 
Ja. Jag tänker nog två saker samtidigt här. Dels något om att många är negativa till helfabrikat/processad mat. Då är det ju inte konstigt om man inte heller gillar köpebröd. Och omvänt.

Dels något om att man så klart gillar olika saker, och dessutom är olika bra på att tex baka.

Jag tycker att det finns många helfabrikat som är godare än hemgjorda varianter. Och tvärtom.

(Sen råkar jag tycka att det godaste brödet är sånt där prestigebröd från svindyra surdegsbagerier. Det vore mycket enklare att föredra sötlimpa!)

Jag är duktig på att baka 😁
Bakar dock mycket hellre kakor och bullar 😍
Matbröd är så ovärt, tar tid, håller inte lika länge, hålla på att frysa, tina, komma ihåg att tina osv.
Framförallt så är det inte lika uppskattat bland kollegorna att komma med en jävla limpa jämfört med ett fat med kakor 😂
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp