Bukefalos 28 år!

Nu måste vi prata om köpebröd.

I min värld är det tid 😅 Är i läget då jag ibland får micra köttbullarna pga hinner inte steka dem men oftast blir det inte det heller utan typ filmjölk till lunch. Kanske får inse att brödbakandet får vänta lite 😅
Då kan det kanske bli svårt :) . Annars tar det i arbetstid faktiskt nog inte mycket mer tid än att åka och handla bröd, eller till och med mindre om man inte har en affär precis runt hörnet. Fem minuter att kasta i ingredienser på morgonen. Sedan sköter sig köksassistenten själv i ca 10 minuter när den knådar. Sedan jäser degen utan handpåläggning i 10-12 timmar. Baka ut tar kanske 10 minuter allt som allt. 40 minuter i ugnen. Det jag upplever som jobbigast är att diska degskålen.... ;)
 
Då kan det kanske bli svårt :) . Annars tar det i arbetstid faktiskt nog inte mycket mer tid än att åka och handla bröd, eller till och med mindre om man inte har en affär precis runt hörnet. Fem minuter att kasta i ingredienser på morgonen. Sedan sköter sig köksassistenten själv i ca 10 minuter när den knådar. Sedan jäser degen utan handpåläggning i 10-12 timmar. Baka ut tar kanske 10 minuter allt som allt. 40 minuter i ugnen. Det jag upplever som jobbigast är att diska degskålen.... ;)
Jag hade en gång i tiden en brödmaskin, man hällde ner alla mjöl och gryn och grejer i bunken och satte igång maskinen. Den knådade och gräddade brödet i maskinen. DET var smidigt! Jag skänkte bort den då jag inte använde den ofta nog, men har ångrat det många gånger....
 
Jag hade en gång i tiden en brödmaskin, man hällde ner alla mjöl och gryn och grejer i bunken och satte igång maskinen. Den knådade och gräddade brödet i maskinen. DET var smidigt! Jag skänkte bort den då jag inte använde den ofta nog, men har ångrat det många gånger....
En sådan bakmaskin har jag också haft en gång i tiden. Smidigt, ja. Men bröden blev ju så små, och med rätt konstig form, minns jag. Väldigt fyrkantiga.
 
En sådan bakmaskin har jag också haft en gång i tiden. Smidigt, ja. Men bröden blev ju så små, och med rätt konstig form, minns jag. Väldigt fyrkantiga.
Ja det var faktiskt därför jag inte använde den så ofta., lite tråkigt, men hade ändå varit smidigt nu!
 
Min fråga är framför allt, hur ORKAR och HINNER ni baka bröd? Jag skulle gärna baka eget men hur tusan får man tiden att räcka till?

Plz dela med er av enkla recept 🙏

Kalljästa frallor!

Tar bokstavligen 5 minuter att blanda ihop degen på kvällen, 2 minuter att klicka ut den på plåt på morgonen och sen knappa 20 min i ugnen. Går att variera med olika typer av mjöl på samma grundrecept också :)

https://www.ica.se/recept/kalljasta-frallor-713789/
 
Då kan det kanske bli svårt :) . Annars tar det i arbetstid faktiskt nog inte mycket mer tid än att åka och handla bröd, eller till och med mindre om man inte har en affär precis runt hörnet. Fem minuter att kasta i ingredienser på morgonen. Sedan sköter sig köksassistenten själv i ca 10 minuter när den knådar. Sedan jäser degen utan handpåläggning i 10-12 timmar. Baka ut tar kanske 10 minuter allt som allt. 40 minuter i ugnen. Det jag upplever som jobbigast är att diska degskålen.... ;)

Skillnaden är att affären måste man ändå till, och bröddisken är väldigt taktiskt placerad så att den extra tidsåtgången är ca 5 sekunder för att välja bröd, 2 sekunder genom kassan, och en sekund att packa ner. ;)

Skämt åsido, det är ju mycket mindre jobbigt att baka bröd om man kalljäser och viker då och då istället för att knåda. Men det tar ändå mer tid än vad som finns de flesta veckor här. :(

(Sen tillkommer för mig det praktiska problemet att jag inte kan skära det i jämna och bra skivor för att frysa in. Lätt att lösa för den som har plats att införskaffa en skärmaskin, så det är väl att betrakta som ett särfall. :angel:)
 
Jag förstår inte varför man förväntar sig att industriellt tillverkat bröd ska vara bättre än anda industriella helfabrikat. Industribröd ÄR ju helfabrikat.

Om man inte vill baka själv (vilket jag sällan vill), så ser jag surdegsbröd från bra bagerier som det goda alternativet. Tyvärr så dyrt att det blir lite för mycket av lyx över det. Och precis som andra helfabrikat är fullt ätliga, om än inte särskilt delikatessbetonade, så brukar man väl kunna hitta något industribröd som man står ut med.

Men jag håller med TS om att många industribröd är konstigt döbakta.
 
Jag hade en gång i tiden en brödmaskin, man hällde ner alla mjöl och gryn och grejer i bunken och satte igång maskinen. Den knådade och gräddade brödet i maskinen. DET var smidigt! Jag skänkte bort den då jag inte använde den ofta nog, men har ångrat det många gånger....
Jag har en under källartrappen. Tänker ibland att jag ska ta fram den. Men Njä, den står kvar där.
 
Råkar ha jäst hemma så jag tror faktiskt jag ska ge mig på att baka bröd i eftermiddag.
Funderade på att testa något nytt, men har inte så mycket ingredienser hemma och ger mig inte ut i snövädret i onödan så det får bli mormors recept på småfranska som jag brukar göra några gånger om året.
 
Jag bakar ett supergott och saftigt grovt rågbröd med frön i form. Det kräver att man gör en insats för att få till en surdeg och det är långa jästider, men arbetsinsatsen och disken däremellan är verkligen minimal (sammanlagt max 15 minuter inklusive disk). Jag kan lägga in receptet senare om du gillar rågbröd.

Det går att variera och göra det sötare eller syrligare och makan variera vilka frön man har i eller köra utan frön och med mer rågkross.
Du får gärna lägga in recept! 😊
 
Ja, jag skakade huvudet och fnissade högt när jag klickade på länken och såg "dag 1..." och "13 000 steg senare" ungefär... :D Det är så det känns. :D

Haha exakt, alla recept som börjar med ”Dag 1” känns spontant NOUPE I’m out 😅 Även om jag såklart förstår att det inte säger något alls om tidsåtgången. Det är ju en annan aspekt i det också och det är ju det här med att hinna sätta sig in i vad man håller på med, vad som behövs osv. Kan man ett recept och gjort det flera gånger går det ju alltid snabbare och tankemödan minskar ju för varje gång :)

Men bara för att jag var på Willys när jag såg @Breaktown skitenkla recept så köpte jag faktiskt rågsikt och jäst och ska testa ikväll!
 
Haha! Jag hade det som en screenshoot i telefon, tyvärr följde den inte med vid ett telefonbyte, men vem vet det kanske dyker upp 🤷‍♀️
Var det ett filmjölksbröd, kanske? Det minns jag att jag gjorde rätt mycket ett tag! Annars får jag försöka leta i minnet och se vad som kan tänkas dyka upp :p
 
Ni pratar om bakmaskiner här ovan, vilket påminde mig om hur jag inledde min surdegsbakstråd från 2014;

Jag har tidigare aldrig varit intresserad av att baka. Däremot, att äta bröd - det har varit ett livsintresse.
Som nyskild tänkte jag om lite grann, tanken flög i mig att det här med bak, det kan ju inte vara någon omöjlighet.

Först prövades bakmaskinen som av någon anledning hade hamnat i mitt våld. Det är en historia för sig, och förutom att den fick ett eget liv och hade planerat att väcka upp hela socknen vid fyra-snåret, så tänkte den också självantända mitt under gräddningen, lite senare på morgonkvisten.
Det var enda gången den har fått ström under 2000-talet. Den visade sig vara en fara för allmänheten.
 
20230106_175708.jpg

Inte de snyggaste, men goda.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp