Nu muskelkunniga, se hit..

Höger sida av manken: det berors ju på vilken böjning ryggraden har och hur han sndtiltat bäckenet och bröstkorgen. Omöjligt att svara på så där utan mer detajer. Men det är bra att känna till att manken är mteln och den får mest symptom, nacken är känsligast och får mest ont men felet sitter alltid i rumpan (bäcken)
Det kan ta så lång tid som ett par minuter innan kedjereaktionen från en skadad mukel fortplanatar sig till resten av musklerna så det är helt korrekt att det tar ett tag, ett litet ett.
 
Fast om det där stämmer, så hur kan man då förklara hästar som BARA är spända kring manken?

Och ang minutrar, isf funkar hästar helt annorlunda än människor. För måhända att andra muskler börjar överbelastas inom minutrar, men man märker inte av det förrän dagar efter?
 
Om muskelspänningarna bara är försvar. Vad är då den riktiga orsaken enligt dig? Hmmm...förresten jag behöver nog inte fråga. Det är ju förstås att ryttaren sitter snett och/eller är okänslig.(eller?)
Det är ju en tänkbar orsak. En annan är att hästen har ont i t.ex. en led, och en tredje att den är skapt sned på något vis. Men att bara avfärda muskelspänningar som oviktiga tycker jag är helt fel. Muskelspänningar är både symptom och orsak till snedbelastningar. Det är ju faktiskt musklerna som påverkar och stabiliserar skelettet, inte tvärt om. Om ryttaren är sned och därmed överbelastar hästens högra bog, så kommer hästen ta i mer där och bli mer spänd och troligen mer musklad i högerbogen. Men om den får fortsätta med detta så kommer det att bli värre och värre tills den får kotledsinflamation på hö. fram, eller pålagringar. Om man då och då löser upp spänningen kan hästen röra sig rakare och förhoppningsvis inte gå sönder (iaf inte så snabbt). Detta är ju knappast någon riktigt bra lösning. Det optimala vore om man tog reda på orsaken (i detta fall sned ryttare) och fixar det också. I de flesta fall så är det så hästmassörer och andra fysioterapeuter jobbar. Alltså att man försöker hitta orsaken till problemet. Alla ryttare/hästägare är inte villiga att jobba med sig själva tyvärr, och då finns det inte så mycket man kan göra.

Det finns inga belägg för att hästarna skulle gå sönder snabbare om de får massage. Däremot finns det forskning på djur som visar att djuren får bl.a. bättre immunförsvar och bildar muskelmassa lättare än de individer som inte fått massage m.m.

De flesta hästägare som har problem med stela hästar behöver hjälp på traven. De är inte tillräckligt duktiga för att själva se var problemet sitter och varför. En fysioterapeuts uppgift är till lika stor del att göra ryttaren uppmärksam som att behandla hästen.
/Marie
 
Måste bara säga att din åsikt är intressant! Min häst (23 år) har i flera år haft problem med vänster bog, spänd och inflamerad muskulatur. Vi har behandlat och behandlat, främst med nåler och homeopati, även laser och arnika. Jag har provat Cortaflex flera ggr med noll resultat.
Den har blivit bättre i perioder, så har han dratt upp det igen, den svagaste länken ryker...
Så för ett halv år sen så lyckade vi äntligen fixa till muskulaturen, varpå det visade sig att det är själva leden som är problemet - har inte röntgat, men högst sannolikt pålagringar. DÅ reagerade hästen äntligen på Cortaflex'en! :idea: Alltså hade han spänd sin muskulatur för att avlasta leden, och när det äntligen löstes upp så kom ursprungsproblemet fram. Han är nu "jämnare" halt om man kan säga så, har nedsatt rörelse men växlar inte längre mellan att vara jättehalt och ohalt. Så jag håller med om att muskulära spänningar beror i 90% av fallen på "inre" orsaker, resterande på att hästan har gått omkull, snubblat, halkat o.d.

Åsikten om massage är intressant, men ny. Vad anser du om att t.ex ha arnika på ryggen efter jobb, för att förebygga stelhet/träningsvärk? :confused:
 
Undrar bara varför du masserar så ofta som varannan dag?
:confused:
Cissi
 
Alltså, hur kan du tvärsäkert säga att alla problem i manken alltid kommer från rumpan? Varför skulle det inte kunna komma från sträckningar eller från framdelen? Det är väl inte helt ovanligt att en frambenshälta ger reaktioner i hela bogpartiet och upp i manken? Men du kanske menar när det kommer så här plötsligt? Men jag kan ändå inte köpa att en häst inte skulle kunna sträcka några muskler i framdelen som fäster vid manken, utan att för den delen ha problem i bäckenet.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 309
Senast: prallan
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 187
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Jag är väldigt orolig för min ena häst i dagsläget och tänkte att jag kunde kanske få lite tips om vad det kan va här. För en dryg...
Svar
9
· Visningar
1 335
Senast: TITTI
·
Hästvård Nu har hästen vilat i 8 dagar pga först en svullnad på utsidan på vb (se tidigare...
Svar
5
· Visningar
1 212
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp