Nu ska stallet pimpas :)

Jate Volim

Trådstartare
Ja, jag har funderingar på att måla om och snygga till ena stallet och har lite frågor.

Mellanväggarna i boxarna är "naturella", minns inte om de är oljade eller laserade men kan ta reda på det.

Jag tycker det är snyggt när man ser träets ådringar men de börjar bli slitna (byggdes 2002 och vi har inte gjort ngt med dem sedan dess) så jag skulle vilja slipa lite och sedan vad? Lasera eller olja, vilket ska man göra? Vilken nyans tycker ni är snyggast? Hur skiljer det sig i pris?

Jag är intresserad av att veta vad jag kan använda, hur mkt som går åt (per kvm) och vad det kostar.

Finns det tid kommer jag även att måla ytterväggarna invändigt (trä) samt boxgallren på mellanväggarna. (Fönstergallren är fina.)

Vilken färg använder jag till gallren? Pris? Åtgång?

De väggar som jag tänkt att måla ska bli grå och ev. vita upptill men är röda. Jag antar att jag behöver grunda två gånger? Hur mkt grundfärg går normalt åt per kvm första resp. andra strykningen? Hur mkt av den grå färgen bör gå åt?
Vilka märken på färg/lasyr/trägrund är bra? Vilka är mest prisvärda?

Många frågor men jag vill att det ska bli ett bra resultat, inte kosta för mkt och helst inte vara alltför tidsödande. Uppdaterar ikväll med mått på ytorna jag ska måla m.m.

Tacksam för alla svar!
 
Sv: Nu ska stallet pimpas :)

Självklart kommer jag att lägga in bilder i tråden så att ni får följa arbetet när/ifall det kommer igång :) Det är mkt jag vill göra med stallet men allt kommer knappast bli gjort över en dag, mer troligt under en period på ett par-tre år. Men att måla är ju en bra start :)

Tyvärr har jag inga bilder nu på stört, men lägger in så snart jag kan.

In med alla tips ni har, allt kan vara nyttigt att veta ju! :idea:
 
Sv: Nu ska stallet pimpas :)

Jag har i mitt stall obehandlat trä som sen är målat med roslagsmahogny, dvs linolja, trätjära och terpentin. Om du googlar får du fram hur mkt som går åt, men jag har för mig att det ska vara en del av varje.

Vi målade allt förra våren (nytt stall) men kommer nog att måla det en gång till efter sommarens storstädning, den här hemska vintern har resulterat i lite bitskador som måste slipas och målas om.

ostergarden
 
Sv: Nu ska stallet pimpas :)

Hammarlack brukar vara bra att måla över gamla galler med.Finns i olika färger som svart,vitt,silver,guld.....

Det allra viktigaste för ett bra resultat är att du rengör ytan du ska måla ordentligt.Alltså fram med grönsåpa/målartvätt eller liknande och skrubba,skrubba,skrubba!
 
Sv: Nu ska stallet pimpas :)

Jag gillar också när man ser träets ådring, blir mer liv då.

I stallet jag har nu har jag laserat med vanlig billig lasyr. Gallren är sprutlackerade.
stallet1.jpg


I förra stallet "jag" byggde laserade jag också, men målade gallren själv. Kommer inte ihåg vad färgen kostade men det var billigt :grin:
stall4.jpg
 
Sv: Nu ska stallet pimpas :)

Cyllene: Jättefin färg! Nästan samma nyans som vi har hemma :laugh: Ska googla lite och se vad jag får fram.

Zofus: Hammarlack ska jag försöka kolla upp. Du har ingen aning om pris/åtgång eller vart man får tag på det? Det finns ingen direkt lös färg på gallrena och de är helt släta. Stallet ska tvättas med högtryck innan vi börjar med ngt annat.

Wrangler: Nyansen på översta bilden är :love: Du råkar inte minnas mer exakt vad du använde? Hur mkt gick åt?

Mvh Jate Volim
 
Sv: Nu ska stallet pimpas :)

Du jag har en hink kvar, ska försöka komma ihåg att kolla och återkomma!
 
Sv: Nu ska stallet pimpas :)

Jag har målat som Cyllene 1/3 Trätjära 1/3 linolja 1/3 Balsamterpentin .


Men mitt är mörkare än Cyllenes mer som Wranglers färg .

Hammar lack köper du nog billigast på Bil**ma ;)

Mia
 
Sv: Nu ska stallet pimpas :)

Jag har fått för mig att det har med underlaget att göra också vad det blir för nyans i slutänden?

Mitt "senaste" stall är limträ.
 
Sv: Nu ska stallet pimpas :)

Jag har målat som Cyllene 1/3 Trätjära 1/3 linolja 1/3 Balsamterpentin .


Men mitt är mörkare än Cyllenes mer som Wranglers färg .

Hammar lack köper du nog billigast på Bil**ma ;)

Mia

Jepp!Absolut bil**ma!

TS:Gå in på deras hemsida och priskolla....
 
Sv: Nu ska stallet pimpas :)

Okej, hur kommer det sig att det skiljer sig så i nyansen? Beror det på träslaget tro?

Tack för tipset, ska kika på det :)

Mvh JV
 
Sv: Nu ska stallet pimpas :)

Det är nog som Wrangler säger att det kan bero på träslaget , men det gäller lasyr också .
Det bästa med blandningen är att så jätteglada är hästarna inte i att äta på trät iallafall inte hemma hos mig ;)

Och vill man ha det lite mörkare eller ljusare så legerar man det med tjäran ;)

Mia
 
Sv: Nu ska stallet pimpas :)

Det låter ju bra att man kan börja med lite tjära och sedan blanda i mer alltefter hur mörkt man vill ha :idea:
Kanske blir det en sådan blandning i så fall.

Vi har ju galler i mellanväggarna så det finns ingen möjlighet för hästarna att gnaga om de inte ska ge sig på själva väggytan :D men bra info ändå, man kan ju använda blandningen på andra ställen också :)

Mvh JV
 
Sv: Nu ska stallet pimpas :)

Vi vänder på frågan lite och ser om det droppar in lite fler svar ;)

Vilka har målat/laserat sina stall själva?

1. Hur ser det ut? In med bilder!
2. Vad har ni använt för färg?
3. Hur mkt förarbete la ni ner?
4. Hur såg det ut innan? Vilket skick var stallet i? Lägg gärna in bilder!
5. Vad använde ni för färger? Ni som oljat/betsat på ngt vis, vad använde ni och vilken nyans var ni ute efter?
6. Hur mkt gick åt och hur stor yta målades?
7. Blev ni nöjda med resultatet?

Mvh JV
 

Liknande trådar

T
Anläggning Vi har äntligen hittat den större gården som vi letat efter! Ladugården är av äldre modell (foderbord för kreatur gjort 1931!). Det...
Svar
0
· Visningar
1 222
Senast: Trollsan
·
Hemmet Jag har ett skåp efter min pappa som jag skulle vilja måla på något sätt, men jag vet inte riktigt hur. Egentligen känns det lite illa...
Svar
12
· Visningar
5 963
Senast: Winni
·
P
Utrustning Va hos en återförsäljare igår o kollade på hästtransporter. Är mest inne på en Star (han har mest såna oxå). Tänkte ju först köpa en...
2
Svar
33
· Visningar
4 799
Senast: MischaMir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp