Nu ska vi skaffa katt!

@Vallmo: Jag var lite otydlig, jag menade klädseln på kattmöblerna. Det var liksom så självklart för mig att det var sådan klädsel som menades :o *kattägd sedan födseln*

Har du långa gardiner du är rädd om kan du ta bort dem på en gång och lära dig älska endast gardinkappor :D

En del katter trivs med att vara flera, andra vill vara själva. Det är enormt svårt att säga innan (förutom att orientalraserna brukar vara sociala och vill ha sällskap, @MJLees Nikita är undantaget som bekräftar regeln ;)).

Fråga @Gnist vad kissar gillar att göra med orkidéer :rofl:
Hm...., gardinkappor är inte riktigt min grej. :cautious: Jag få inhandla ett riktigt bra klätterträd istället och hoppas på det bästa.

Jo, jag hoppas att dom ska trivas med varandra. :) Det är ju huvudskälet till att ha två stycken.
Och jag hoppas verkligen att vi få möjlighet att köpa en Russian Blue. Vi har ju inte träffat uppfödaren där ännu.....vi måste ju bli godkända och så, menar jag.
 
Apropå raser, orientaler är ju i allmänhet otroligt sociala och behöver i princip en kattkompis, Nikita undantagen :meh: hon har uppenbarligen inte läst rasbeskrivningen.

Eftersom ni kommer ha en social ras, rex, så skulle jag absolut köpa en oriental eller annan social ras. Jag är ju burmafrälst så slår ett slag för dom :up: och de är också en ras man rekommenderar till barnfamiljer eftersom de i allmänhet gillar barn. Men det finns andra härliga, pratiga, aktiva och sociala raser. Gillar abby och somalier. Vill bara varna för att många orientaler kan vara *host* dominanta. Hanar brukar i allmänhet vara lite mer laid back - min egen erfarenhet också - och honorna lite mer på och, hmm, bestämda!
Jo, jag har varit inne lite på en abby också. Dom verkar himla mysiga också. :love:Huvudskälet till att vi ska bestämt oss för en Russian Blue är för att sonen absolut vill ha en sån och för att dom tydligen ska håra något mindre. :o
Sen ska jag också säga att jag själv verkligen vill ha en Russian Blue också. Jag tror den sortens katt passar mig personligen. Jag är väldigt tilltalad av det jag läst och hört av dom.
 
@Vallmo Det absolut bästa är kartonger, vilka underbara små saker det är klår definitivt allt annat att ligga i och gömma sig eller mysa bara spelar absolut ingen roll vad korgar och annat har för märke eller dyr prislapp, kartonger rockar alltid tycker Pälsfröken här hemma. :D
Har ett gäng som flyttas ut och in för att vara nya och spännande igen.

En annan sak som är bra att ha förberett är sjukvårdssaker givetvis för när/om olyckan är framme vill man inte stå efter att butikerna stängt och fundera på hur man ska lösa det praktiskt?

Tips på matskål: jag köpte en mindre pajform i porslin som jag hittade på en loppis (hela 10 kronor fick jag offra :up:)och tog med hem för att prova och den är favorit här hemma.
Sen finns det förvisso en drös andra mer eller mindre knepiga skålar då Pälsfröken är lite smått seg på att äta ibland, men med lite fantasi lyckas det till slut även om mina gråa hårstrån förökar sig oroväckande snabbt mellanåt. :angel:
Ha, ha då kan jag ha kvar alla mina skokartonger och tänka att "vad bra att dom kommer till användning". Jag menar, då kan jag ha lite gott samvete över att jag har köpt typ 10 par skor senaste tiden. :angel:

Matskålarna var ett bra tips. Äntligen kan jag få någon slags vettig användning av mina fula keramikskålar som jag tillverkar på keramiken. :rofl:

Sjukvårdssaker var ett jättebra tips också. :bow: Skulle aldrig kommit på det trots att jag själv är sjuksköterska. :o
 
Till allt annat bra som övriga redan har skrivit vill jag lägga till, flera vattenskålar. Katter är urusla på att dricka vilket kan ge dem problem och flera vattenskålar placerade lite varstans gör att de dricker mer. Keramikskålar är favoriten här och har varit i alla tider men även rostfritt kan gå hem om det kniper.
Ja, det har jag också hört att katter inte vill dricka på samma ställe som maten är på och att det kan vara lite kinkigt i största allmänhet. :)
Vår hittekatt vi hade ett tag drack aldrig från någon av de skålar vi ställde fram.
 
Mmm, många skålar friskt vatten överallt, en dyr kattfontän och ändå föredrar katten att dricka ur golvbrunnen i duschen eller ditt vattenglas, särskilt plus om man kan välta omkull den med tassen :D

Men ja, särskilt om katten äter torrisar så är det ännu viktigare att se till att den dricker tillräckligt mycket. Just att katter inte dricker tillräckligt med vatten är en av de främsta skälen till att den ska äta så mycket blötmat/barf som möjligt. Se också till att vattenskålarna inte står bredvid matskålarna eftersom många katter inte gillar det.
Vi har faktiskt en fontän ute. Den kanske blir en poppis kattbar då. :D
 
Ja, det har jag också hört att katter inte vill dricka på samma ställe som maten är på och att det kan vara lite kinkigt i största allmänhet. :)
Vår hittekatt vi hade ett tag drack aldrig från någon av de skålar vi ställde fram.
Mina har sin vattenskål bredvid maten och de har alltid druckit ur den när de inte dricker ur hundarnas.

Får ni inte köpa ryssen så finns ju även orientaler, även blå. ;)
zorro8nov03-2.jpg
 
Skulle inte du flytta @Vallmo ?
Jag tänker att även katter är flyttbara. ;)
Dessa katter kommer ju i huvudsak vara innekatter och få vara ute under uppsikt.
Flyttar jag så blir det till hus så skillnaden blir inte så stor för dom.

Men för att svara på frågan; just nu kommer jag inte separera eller flytta.
Vi har kommit fram till att vi ska ge det en chans och vi kommer ta proffesionellt hjälp också.
Saker och ting är väldigt annorlunda mot hur det var för ett år sedan.
Framförallt är jag annorlunda. Jag jobbar nu och tjänar bra och klarar mig ekonomiskt själv. Min självkänsla är mycket bättre och jag är mycket bättre på att sätta gränser och ställa krav. Framförallt mår jag bättre (jag mår faktiskt väldigt bra) och det påverkar hela min familj och andra relationer på ett bra sätt.
Men det var väldigt of topic. ;)

För att återgå till kattfrågan; Jag är mer nervös för att skaffa katt än när jag skulle få barn. Det känns ju lite rubbat på något sätt. :D
 
Jag tänker att även katter är flyttbara. ;)
Dessa katter kommer ju i huvudsak vara innekatter och få vara ute under uppsikt.
Flyttar jag så blir det till hus så skillnaden blir inte så stor för dom.

Men för att svara på frågan; just nu kommer jag inte separera eller flytta.
Vi har kommit fram till att vi ska ge det en chans och vi kommer ta proffesionellt hjälp också.
Saker och ting är väldigt annorlunda mot hur det var för ett år sedan.
Framförallt är jag annorlunda. Jag jobbar nu och tjänar bra och klarar mig ekonomiskt själv. Min självkänsla är mycket bättre och jag är mycket bättre på att sätta gränser och ställa krav. Framförallt mår jag bättre (jag mår faktiskt väldigt bra) och det påverkar hela min familj och andra relationer på ett bra sätt.
Men det var väldigt of topic. ;)

För att återgå till kattfrågan; Jag är mer nervös för att skaffa katt än när jag skulle få barn. Det känns ju lite rubbat på något sätt. :D

Ingen fara, katterna kommer att se till att du vet precis vad de vill ha och när :angel: :D
 
Grattis :)

Dom andra har redan gett bra tips och här kommer ytterligare ett.
Ha inte klumpbildande kattsand i början för kattungar smakar på allt och det är inte bra om dom får i sig klumpbildande sand.
Så kör på en annan sort i början så du ser att dom inte är där och smaskar i sig och sen kan du byta om du vill senare :)
Det var också ett jättebra tips. :bow:
Det är så otroligt bra att kunna få så mycket bra råd.
Ni är så himla duktiga allihopa. :bow:
 
Ingen fara, katterna kommer att se till att du vet precis vad de vill ha och när :angel: :D
Det är det jag är orolig för. :nailbiting: Gud, det känns så himla stort att skaffa katt. Det är världens grej för mig. :o
Jag visste inte ens att jag gillade katter förrän nu. Jag har alltid undvikit katter, men av någon skum anledning så har katterna alltid gillat mig och kommit fram till mig trots att jag ignorerat dom totalt. Och nu ska jag skaffa katt själv. Obegripligt! :p
 
Till allt annat bra som övriga redan har skrivit vill jag lägga till, flera vattenskålar. Katter är urusla på att dricka vilket kan ge dem problem och flera vattenskålar placerade lite varstans gör att de dricker mer. Keramikskålar är favoriten här och har varit i alla tider men även rostfritt kan gå hem om det kniper.
Tre av fem föredrar att dricka ur kanna - så jag har två glaskaraffer med vatten som står på bänken som katterna dricker ur. Sen finns en stor rostfri skål på golvet som ragdollpojken är kung över - han är jättetydlig när han tycker att vattnet måste bytas
 
Det är det jag är orolig för. :nailbiting: Gud, det känns så himla stort att skaffa katt. Det är världens grej för mig. :o
Jag visste inte ens att jag gillade katter förrän nu. Jag har alltid undvikit katter, men av någon skum anledning så har katterna alltid gillat mig och kommit fram till mig trots att jag ignorerat dom totalt. Och nu ska jag skaffa katt själv. Obegripligt! :p

Det är precis så katter fungerar!
Om människor inte söker kontakt med dom utan ignorerar dom och låter dom spana in människor i lugn och ro så är dom intressanta och inte farliga.
Folk som "häver sig över" en katt ellersöker ögonkontakt ses till 99,9% (?) som ett hot om katten inte är väldigt trygg och känner personen utan och innan.
 
Det är precis så katter fungerar!
Om människor inte söker kontakt med dom utan ignorerar dom och låter dom spana in människor i lugn och ro så är dom intressanta och inte farliga.
Folk som "häver sig över" en katt ellersöker ögonkontakt ses till 99,9% (?) som ett hot om katten inte är väldigt trygg och känner personen utan och innan.
Jo, jag har förstått att det är så med katter. ;)
Jag är likadan med ungar också och dom brukar också bli som plåster på mig. :cautious: :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 746
Senast: WildHorse
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 106
Övr. Katt Har köpt en kattunge, har en hona redan på 1,5 år. Båda bengaler. Kattunge är 13 veckor. Daphne (vuxen ) är rasande över ungen och...
Svar
3
· Visningar
744
Senast: fijja
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 244
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp