Nu var det Focus tur..

Sv: Nu var det Focus tur..

Ok jag förstår, jag tycker dock också att det är jättemärkligt att ni ber om ursäkt när er hund blir påflugen?
 
Sv: Nu var det Focus tur..

Min hund har blivit påhoppad också av en hane. Den gången fick jag utskällningen efter som att min hund var lös och hans var kopplad, trots att det var hans hund som gav sig på min BC, som hade en megastor rottis hängandes i halsen med husse slitandes i sig och en annan karl slitandes i rottisen. Varken jag eller min sambo gav oss på hundägaren utan bad om ursäkt och lät honom få fortsätta sin promenad utan diskussion.

Skyll dig själv?
Om din hund springer fram till en annan hund så är det knappast deras fel.
 
Sv: Nu var det Focus tur..

Är det här ett skämt? Din hund blir påhoppad av en kopplad hund, du blir utskälld, NI ber om ursäkt och låter den andra fortsätta sin promenad? :confused:

Sprang din lösa hund fram och lipade åt rottisen eller vad saknas i texten som gör att du känner att det här var ert fel...?

Förlåt, men är man inte ganska juridiskt ansvarig för vad som händer om man har sin hund lös och inte tillräckligt bra kontroll över den? Finns väl lagar som säger att hund ska vara kopplad och har han sin dregglande monster-rottweiler i kort koppel så att de inte kunnat hälsa om hennes hund gått fot eller varit kopplad är det väl inte egentligen hans "fel".
Även om man kan tycka att han borde träna hundmöten och uppfostra sin hund lite bättre.
 
Sv: Nu var det Focus tur..

Förlåt, men är man inte ganska juridiskt ansvarig för vad som händer om man har sin hund lös och inte tillräckligt bra kontroll över den?

Nej det är faktiskt det man inte är. Det är strikt ägaransvar som gäller. Så rent juridiskt så hade rottisägaren varit tvungen att casha veterinärkostnader om det hade blivit några skador.

Men alla normalt funtade människor hajar ju att om man inte har koll på sin hund och släpper den lös och den blir skadad av en hund som är kopplad, så får man skylla sig själv.
Jag hade skämts ihjäl om min hund hade sprungit fram till en hund sådär. Även om den hunden i sin tur gav min på käften.
 
Sv: Nu var det Focus tur..

Okej, då kanske jag misstolkade din trådstart. Det var inte min uppfattning. Men som jag skrev i mitt första inlägg så är det ju inte alltid ett inlägg tolkas såsom verkligheten. :)

GRUPPSVAR:
1. Min hund gick inte fram till rottweilern. Vi passerade varandra som vanligt på vägen och rottweilern vänder då precis när min hund passerat och hoppar på honom.
2. En kopplad hund av den storleken kan (uppenbarligen) rycka sin vuxne husse ur balans och anfalla en passerande hund på en grusväg. Tyvärr hade vi tomter på båda sidor grusvägen (sommarstugeområde) så vi kunde inte komma undan mer än vad vägen tillät. Kan tillägga att denne ägare har 2 rottisar, och han promenerar dem var för sig just för att han inte klarar av att hantera dem samtidigt, när de blir aggressiva mot andra hundar. En rottweiler är rätt stark.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu var det Focus tur..

Lite duktigt att faktiskt gå över igen senare och ta diskussionen och förklara läget. Själv hade jag varit för feg för det och istället gått och puttrat ilsken ånga i några veckor... :D

Jag kände mig faktiskt väldigt vuxen :D

Mest var det för att kolla över hundens skador, för det lät illa.
 
Sv: Nu var det Focus tur..

Att bli påflugen av en annan hund... Så jävla typiskt när man lagt ner år på att få Focus att sluta hata andra hanar.

Jag beklagar verkligen olyckan. Har haft samma/liknande problem med min hane. Han har blivit påflugen gång på gång, samtidigt som han alltid har velat hålla en viss distans till andra hundar så har ju attackerna gjort detta nästintill omöjligt att träna bort.

Senast han blev attackerad var i höstas av en enorm Schäfer. Jag var inte med och tur var väl det... Min fästman var ute med Narmo och från skogen kom den gigantiska hunden på två röda och brutalt rammade omkull Narmo som har problem med ryggen. Fästmannen var tack och lov snabbt framme, ryckte tag i Schäfern och kastade in denne i ett träd. Han skrek och sprang efter sin matte som försökte sig på en flyktinkallning i stridens hetta istället för att ta sin hund på en gång.

Fästmannen var väldigt upprörd när han ringde och berättade, men Narmo tar inte till sig hans sinnesstämning lika mycket som min. Vi fick backa i träningen, men hade jag varit med så hade det tagit mycket längre tid eftersom han hade tagit åt sig mer av mina känslor.

Går i lugn och ro, och ser att vår andra granne har sina två S:t Bernadshundar ute. Men hör också att matten till dessa är i trädgården och ryter på dom. Perfekt tänkte jag, då vågar jag gå förbi.

Snudd på exakt samma sak hände mig i sommras. Fast mamma och pappas granne har bara en liten Jack Russell. Vi var på besök och jag var ute med Narmo och mamma och pappas gamle hund (11 år, har PRA och ser mycket dåligt). Jag hör hur en kvinna ropar inifrån trädgården och känner som du att det var ju bra att någon var där och kunde ta hunden (som vi vet har varit på andra hundar förut). Jag sneglar in på gården och ser att hunden sitter "fot" med ägaren. Ännu bättre. Men så efter några meter hör jag tassar mot asfalten och vad kommer utrusandes om inte hunden :crazy:. Jag släpper efter på mina koppel. Han skippar hälften av den vanliga hälsningsproceduren och rusar bak till Narmos rumpa. Narmo står och bara stirrar häpet och jag ser hur ilskan väller upp i honom. Gammelhunden står i kopplets längd borta från hunden och försöker se vad som händer, uppenbarligen skärrad av dennes närvaro. Lillhunden tar sats mot gammelhunden, men innan han hinner fram så tar Narmo honom och släpar honom i grusen en 50-60cm. Matten kommer utfarandes och dyker ner för att ta sin hund. Jag tar undan Narmo via kopplet. Kvinnan slår till sin hund på magen och vrålar att han varit dum. Till mig säger hon inget...


Hon håller i hunden och börjar skrika mer, "Loss loss!" osv. Som om att Focus skulle släppa för att hon säger loss?

Skulle tro att hon skrek detta i "panik". Hon trodde nog inte så mycket utan tänkte nog mer högt än något annat.

Så där står vi kanske i 20-25 sekunder, Focus i ett stadigt grepp och inget ruskande. Till slut lossar Focus (efter att jag virat hans öron 293 varv). Och jag skriker, lydnadsbög som jag är, "FOT!!!". Sen var det färdigt liksom.

Utan att döma dig eller för den delen vilja klandra dig för något eller så så skulle jag vilja fråga ett par saker mest av ren nyfikenhet. Jag känner varken dig eller dina hundar alls och vill som sagt inte rätta dig eller säga åt dig vad som är rätt och fel i ditt handlande, bara fråga.

Tror du inte att detta kan ge en extra negativ krydda till hela händelsen för Focus? Alltså att matte blir arg och straffar honom och går in i kamp. Jag vet inte hur jag ska förklara, men jag tror att du förstår. Frågan är vad man hade kunnat gjort istället, jag känner ju inte din hund och jag vet hur snabbt man måste agera vid såna här lägen (speciellt om hunden som blir hållen skriker i panik) sen får det liksom bli lite som det blir. Det hade kanske inte hjälpt även om man nu (mot all förmodan) kunnat hålla sig sansad i läget och väntat på att hunden själv skulle släppt eller gett kommando i lugn ton? Kanske detta hade kunnat hjälpa då Focus kanske inte hade tagit till sig händelsen på ett lika negativt sätt? Men som sagt... man ska ju klara av att hålla sig lugn också :crazy:. Jag får dock lov att berömma dig att du var så snabb att ta din hund och hålla honom så att han inte började ruska. Sådant kan ju gå mycket fort och skapa väldiga skador.

Jag går hemåt med hundarna, klämmer åt Focus ett par gånger som efter detta ansåg att han var herren på täppan över hela jävla Göteborg.

Åter igen, jag känner inte din hund, men detta beteende behöver ju inte vara att han blivit nykrönt kung i sina ögon utan bara att han blir spänd efter händelsen för att vara beredd att försvara sig mot ytterliggare attack. "Bättre att brösta upp sig och vara beredd än att gå här och se ut som ett lätt byte", något i den stilen. Jag vet ju heller inte vad klämmer åt betyder för dig så jag har ju ingen aning om vad du gjorde när han betedde sig på ett visst sätt. Kanske missförstod jag? Kanske menar du med dina ord herre på täppan att han inte åtlydde dina kommandon och därmed valde du att "korrigera" för att skapa ordning igen eller vad som nu hände.
Ja, som du märker kan jag ju bara spekulera och har tolkat texten på ett visst sätt som kanske är helt fel. När jag dessutom inte känner varesej dig eller din hund så öppnar det ju dörrarna för ännu mera spekulation och tolkning.


Hoppas det löser sig för dig och din stackars hund. Bra jobbat att du gick och pratade med ägaren efterråt!
 
Sv: Nu var det Focus tur..

Klart man får fråga!

Anledningen till att jag ställde mig och höll i Focus huvud är just för att jag vet hur han fungerar. Jag vet att han gärna hade ruskat, ev. tappat taget för att ta ett nytt bett. Så detta var enbart till för att skona den andra hunden med att inte bli ruskad i. Att säga "Loss" lugnt hade inte gett någon som helst effekt.. Får tillägga att jag var lugn och sansad under tiden.

Sen känner man om ens hund blivit eggat och lite cool efter saker och ting. Likadant då man kanske utfört ett moment och hunden blir glad över detta. Så att trycka till honom efteråt anser jag fortfarande var helt rätt. När hans svans ligger slickad mellan öronen och blickstilla.
 
Sv: Nu var det Focus tur..

Även om man kan tycka att han borde träna hundmöten och uppfostra sin hund lite bättre.

Intressant att man direkt utgår ifrån att han med rottisen i detta fallet INTE tränar hundmöten? I vissa fall är problemet så djupt inkört i ekipaget att det inte syns omedelbar effekt även om man tränar som ett as.
 
Sv: Nu var det Focus tur..

Tråkigt när sånt händer o mer kommer det troligen att bli framöver med alla som skaffar hund.

tänkte bara på detta du skrev:

Och jag skriker, lydnadsbög som jag är, "FOT!!!".

Ha ha lydnadsbög underbart
 
Sv: Nu var det Focus tur..

Ja, det var bra att du hann agera så fort, annars hade kanske hunden behövt ett nytt öra. Strongt av dig att du kunde hålla dig lugn! :bow:
Iofs brukar det vara lättare när ens egen hund är i överläge. I exemplet med JRT som jag tog upp var jag inte det minsta nervös. Tänkte mest att det var synd om den lille för nu skulle han åka på stryk :crazy:. Han hade dessutom varit på den gamle hunden förut (när inte jag var med) och han ser knappt så han kunde inte försvara sig. Mamma rusade runt efter den lille hunden och lyckades till slut ge den en känga varav ägaren kunde ta den.

Självklart känner man sin egen hund bäst. Ville bara reda ut mina funderingar kring den tråkiga händelsen. Jag blir så engagerad när sånthär händer eftersom jag själv varit med om det otaliga gånger och har problem med min hund. Verkligen tråkigt när man går back för att folk inte kan ha koll på sina hundar. :mad:
 

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 752
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 142
Senast: Sandora
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 729

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp