Bukefalos 28 år!

Nu vet vi när hon kommer!!

M

Mollysmatte

Nu har vi precis fått veta att våran mycket efterlängtade tjej får komma hem i slutet av maj (förutsatt att allt går bra). :) :)

För de som inte läst mina inlägg tidigare kan jag berätta att vi väntar på en vovve som vi ska adoptera från ett hundhem i Portugal. :love:

Tidigare har vi inte vetat alls när hon kommer, bara att det blir någon gång till sommaren, men nu är det alltså klart att hon kommer att få resa till Sverige i slutet av maj.

Var bara tvungen att skriva av mig lite -är sååå glad! :banana:
 
Sv: Nu vet vi när hon kommer!!

Grattis!
Nu kommer du ju inte alls klättra på väggarna och stirra ut genom föstret omvartannat fram tills hunden kommer hem ;)
Skönt att få veta iaf...
GRATTIS
 
Sv: Nu vet vi när hon kommer!!

Vad är reglerna för att importera en hund från södern? Är det kostbart. Du kan väl berätta lite.
 
Sv: Nu vet vi när hon kommer!!

Vi har också funderat på att adoptera en hund därifrån, är det genom hundrondellen ni har hittat eran? Vad är det för någon?

Gud vad roligt :)
 
Sv: Nu vet vi när hon kommer!!

Grattis!
Nu kommer du ju inte alls klättra på väggarna och stirra ut genom föstret omvartannat fram tills hunden kommer hem ;)
Skönt att få veta iaf...
GRATTIS

Nej då, inte ett dugg! :D
 
Sv: Nu vet vi när hon kommer!!

Så vitt jag vet så ställer Jordbruksverket vissa krav som att blodprov för vissa sjukdomar ska ha tagits och varit neg. Hunden ska också vara rabiesvaccinerad, sen testas den efter tidigast 120 dgr för att kontrollera att antalet antikroppar mot rabies är tillräckliga.
Sen ska de också avmaskas, både före avfärd och efter tio dgr igen i Sverige.
Den ska förstås ha pass också! :)

Vi betalar 4500 kr, och då betalar vi egentligen bara för kastrering (alla hundar som tas till Sverige kastreras), blodprov/sjukdomstest (Hundrondellen som föreningen heter testar för alla sjukdomar som går att se via blodprov, inte bara de som Jordbruksverket kräver), avmaskning, rabiesvaccination, pass samt resan (både med bil i Portugal samt flyg).
Själva hunden är då egentligen gratis. :)
 
Sv: Nu vet vi när hon kommer!!

Vi har också funderat på att adoptera en hund därifrån, är det genom hundrondellen ni har hittat eran? Vad är det för någon?

Gud vad roligt :)

Åh, vad KUL!! :) :)
Vi funderade också ett tag innan vi bestämde oss, nu känns det helt rätt att "skaffa hund" på det här sättet! :) När vi fått veta hur dessa hundar har det idag, så kände vi ännu mer att detta är rätt beslut! (De sover, äter, kissar och bajsar på samma hårda, kalla betonggolv... :( )

Javisst är det genom Hundrondellen vi har hitta våra prinsessa. :love:
Hon är en kolsvart spanielkorsning som för tillfället heter Mirinda (men som troligtvis kommer att få ett nytt namn när hon kommer hem! :D )

Jag kan varmt rekomendera Hundrondellen som förening; vi har fått SÅ trevligt och seriöst bemötande!

Lycka till!!
 
Sv: Nu vet vi när hon kommer!!

Ta inte detta på fel sätt, men om det nu är en hund
som är van vid att kissa, äta, sova och leva på samma
ställe så är det med största sannolikhet mycket svårt
att få den rumsren. Om den nu fortsätter leva som den
är van vid hur kommer ni då att ha den (hundgård, begränsad
yta eller kommer den få bo i hela huset)?
 
Sv: Nu vet vi när hon kommer!!

Ta inte detta på fel sätt, men om det nu är en hund
som är van vid att kissa, äta, sova och leva på samma
ställe så är det med största sannolikhet mycket svårt
att få den rumsren. Om den nu fortsätter leva som den
är van vid hur kommer ni då att ha den (hundgård, begränsad
yta eller kommer den få bo i hela huset)?

Hon har tidigare haft en ägare/familj och är i grunden rumsren.
Jag har haft mycket kontakt med andra som redan har fått hem sina hundar (det finns även många berättelser på hemsidan), och även de hundar som ej har varit rumsrena alls innan tycks det ha funkat bra med. Några olyckor har ju självklart hänt (som det ju även gör ganska ofta när man tar en hund från valp :D ), men de allra flesta av vovvarna tycks ha blivit rumsrena utan några större problem.
Undantag finns säkert.:)

Jag har själv ingen erfarenhet av detta och är ingen hundexpert men vi tar hand om den här hunden för att hon ska få ett varmt och kärleksfullt hem och hon kommer absolut att få tillgång till hela huset. Skulle det sedan dyka upp den här typen av problem längre fram så får vi självklart ta itu med det då.

Detta är som sagt ett beslut vi har tänkt igenom noga, och jag skrev bara mitt inlägg för att jag var så himla glad för att vi äntligen fått ett ungefärligt datum för när vår mycket efterlängtade prinsessa får komma hem. :)
Trevlig påsk!
 
Sv: Nu vet vi när hon kommer!!

Hon har tidigare haft en ägare/familj och är i grunden rumsren.
Jag har haft mycket kontakt med andra som redan har fått hem sina hundar (det finns även många berättelser på hemsidan), och även de hundar som ej har varit rumsrena alls innan tycks det ha funkat bra med. Några olyckor har ju självklart hänt (som det ju även gör ganska ofta när man tar en hund från valp :D ), men de allra flesta av vovvarna tycks ha blivit rumsrena utan några större problem.
Undantag finns säkert.:)

Jag har själv ingen erfarenhet av detta och är ingen hundexpert men vi tar hand om den här hunden för att hon ska få ett varmt och kärleksfullt hem och hon kommer absolut att få tillgång till hela huset. Skulle det sedan dyka upp den här typen av problem längre fram så får vi självklart ta itu med det då.

Detta är som sagt ett beslut vi har tänkt igenom noga, och jag skrev bara mitt inlägg för att jag var så himla glad för att vi äntligen fått ett ungefärligt datum för när vår mycket efterlängtade prinsessa får komma hem. :)
Trevlig påsk!

Lycka till med er nya familjemedlem. Det kommer säkert att gå jättebra! :) Vad skönt för er prinsessa att hon får ett gott hem hos er. Vore kul om du kunde sätta ut en bild på henne :)
Jag väntar på min lilla tjej som ska komma från Italien nu i slutet av april. Ska bli så skoj.
 
Sv: Nu vet vi när hon kommer!!

Grattis!

Min hund hälsade på "Yandro" häromdagen som kommer via rondellen. Han är jättefin men fortfarande lite rädd/osäker
 
Sv: Nu vet vi när hon kommer!!

Lycka till med er nya familjemedlem. Det kommer säkert att gå jättebra! :) Vad skönt för er prinsessa att hon får ett gott hem hos er. Vore kul om du kunde sätta ut en bild på henne :)
Jag väntar på min lilla tjej som ska komma från Italien nu i slutet av april. Ska bli så skoj.

Tack snälla du, det värmde! :)
Vad KUL att ni också väntar "tillökning", är det också en omplaceringshund? Jag gissar att du räknar dagarna just nu..? :D
Lycka till ni också!!

Här kommer en bild på "underverket" :love:
HUND_79_366.jpg
 
Sv: Nu vet vi när hon kommer!!

Tack snälla du, det värmde! :)
Vad KUL att ni också väntar "tillökning", är det också en omplaceringshund? Jag gissar att du räknar dagarna just nu..? :D
Lycka till ni också!!

Här kommer en bild på "underverket" :love:
HUND_79_366.jpg

Jättefin är hon din lilla tjej:) Min tik är från en kennel i Italien. Hon har det jättebra! Men det ska bli så kul att få ge henne ett alldeles eget hem :) Uppfödaren skulle behållt henne för egen avel. Men låter oss ta henne istället. Jag är så glad :) Ska bli kul med en ny familjemedlem att älska och kul att få visa denna vackra hund i utställningsringarna i Sverige!
 
Sv: Nu vet vi när hon kommer!!

Vad kul!! :) Toppen att ni får chansen med henne! Vad är hon för ras? Vill gärna se bild om du har möjlighet! :)
 

Liknande trådar

Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 451
Senast: Bison
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 553
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 433
Senast: tuaphua
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 799
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp