Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Be att hon laddar upp på YouTube istället o mailar länkarna till dig.
Haha det kan du glömma. Tror inte hon överhuvudtaget kan närma sig youtube
Vad skönt Tessa att det löst sig så bra!Då har mina fina Ronaldo flyttat till SkåneGick igenom u.a med fina ord från veterinären om hur fin, välvårdad och välskött han var är ju alltid roligt att höra.
Blev mkt jobbigare än jag hade trott men kommer verkligen få ett Toppen liv. De ska bland annat har honom till modell då de har butik![]()
Vad skönt Tessa att det löst sig så bra!
Jag har fått fina besked från min sålda ponny att det går så bra!
Jag blir så himla glad att de trivs med honom.![]()
Jag förstår det där med sadeln @tuaphua, jag har kvar sadeln som gammelhäst hade men jag har till slut lagt ut den till salu, det känns dock lite i hjärtat. Knäppt egentligen, det är ju bara en sadel. Men det var hennes sadel. Fast jag tänker bara släppa den om jag får det jag begär.
Skönt @Tessalonica att han fann ett fint hem
Här har det äntligen varit sol. Äntligen.
![]()
Jag mår dock som en påse nötter. Knäckta nötter.
Dessutom lyckas jag bli osams med Stråla på ungefär varannan ridtur, jag tycker att hon totalt har tappat fokus och lyssnar inte ett skvatt på mig. Hon som brukar svara på så minimala hjälper, förut behövde jag bara tänka så gjorde hon. Nu hinner hon glömma bort hur man gjorde halt på 10 meter liksom och jag blir halvt tokig på det. Ibland får jag ponnysparka på henne får att hon ska gå framåt när det förut räckt med en liten liten förändring i kroppen bara.
Sen får jag sjukt dåligt samvete för att jag blivit arg på henne för hon är ju världens goaste och finaste.
Jag vet inte, kan det verkligen spela så stor roll att hon har en medryttare? Det är sen dess hon har blivit så mycket mer okänslig. Förut var det bara jag som ridit henne. Nånsin. Men hon borde väl ändå "komma ihåg" och vara lika lyhörd för mig ändå. Jag vill skylla saken lite på att vi har medryttare man samtidigt vet jag inte om det går heller.
Och nu babblar jag iväg men jag blir så frustrerad.
Jag har ju nån liten förhoppning om att min nästa häst hade kunnat ha tantens sadel men nu när det verkar dröja innan det blir nån mer häst så finns det liksom inget "försvar" för att ha kvar den. Speciellt inte som jag är i stort behov av pengarna. Samtidigt så hoppas jag att den inte ska bli såldJa, det är svårt med det där. Jag tycker ju egentligen inte om sadeln själv. Det är en superfin sadel. Men den passar eg inte min kropp. Jag hamnar i för mycket svank i den iom att den är för uppbyggd där jag har min lägsta punkt(dvs min rumpa får inte plats i den..). Jag funderade ett tag på om den var för liten. Men sen hade jag en häst i träning som hade en sån sadel i samma vidd men med sits som absolut var för stor åt mig. Och det var samma känsla där. Som tur är växte den ur sadeln och jag fick byta till min sköööna flatback.
Nu var ju dock min ponny inte direkt begåvad med bra sadelläge. Så det var bara att ta den enda sadeln som passade. Och iom att han hade noll gång så kunde jag sitta så jag inte hamnade i sån svank eller behövde spänna emot och tappa följsamhet. Men faktum kvarstår. Jag funkar inte bra i den sadeln. Och jag lär väl aldrig mer ha en häst som rör sig så lite. Alltså borde den säljas iom att den faktiskt är värd en hel del. Den är ju knappt riden i just för att jag inte gillade den och mer red barbacka.
Men jag behövde runt året på mig att vänja mig vid tanken.
Ang ditt problem med Stråla:
Det kan göra mycket vilka som rider hästen, om man har medis etc.
En elev har en häst som var äldre när de började försöka skola den. Den har hela livet gått feeel i motstånd. Med den medis hon hade gick det förvisso framåt.
Men när medisen slutade har hon fått en ny häst. Nu funkade träningen väldigt(!) mycket bättre.
Hennes medis var inte någon hemsk person eller sämre på att rida än en del andra. Men med just den hästen blev det en brutal skillnad.
Hade den inte varit i inlärningsfas/inte befäst i träningen hade den förmodligen tålt mer felridning sas. Och även det att man rider lite olika och att signalerna då kanske blir lite olika innan hästen riktigt vet vad som förväntas av den.
Nu är det väl inte hela sanningen att det bara är medisarna. Hade det varit Edvard Gal som hade hästen hade han kunnat återhämta mer än vanliga dödliga gör mellan medispassen. Men absolut tycker jag man känner skillnad i hästar beroende på hur man ridit dem.
Att man gör lite likadant tycker jag är viktigt. Kanske du kan kolla det med medisen? Att ni tänker lika, ger samma hjälper etc..
Jag har ju nån liten förhoppning om att min nästa häst hade kunnat ha tantens sadel men nu när det verkar dröja innan det blir nån mer häst så finns det liksom inget "försvar" för att ha kvar den. Speciellt inte som jag är i stort behov av pengarna. Samtidigt så hoppas jag att den inte ska bli såld
Suck ja. Det är väl så. Jag tycker att jag har världens bästa medryttare. Just nu inte i så jättestort behov av henne men jag vill verkligen inte tappa henne heller.
Jag har från första början varit väldigt noga med att vi ska ha samma tänk när vi rider och hon får ofta rida för instruktör (som jag betalar) just för att vi ska ha samma tänk. Men det blir väldigt olika ändå.
Jag är så himla rädd för att säja nånting också så att hon ska uppfatta mig som gnällig och kritiserande men vi kanske ändå måste prata om saken. Det funkar ju inte att jag blir sur på hästen för att jag och medryttaren rider olika. Inte speciellt rättvist.
Stråla är dessutom lite besvärlig med henne på ett sätt som jag har ganska svårt att känna igen. Men mig är hon som en gammal kossa och med medryttaren kan hon härja och bocka runt om hon inte får som hon vill. Med mig är hon inte rädd för mycket mer än lastbilar och älgar medans med medryttaren kan hon bli skiträdd för små petitesser.
Det är inte alltid en fördel att det bara är jag som haft med henne att göra hela hennes liv, uppenbarligen inte om man vill ha en medryttare iaf.
Såg att det gick fintGrattis till lyckade försäljninga både @happyrider och @Tessalonica!! Jättekul att höra!
I helgen är tävling i dagarna två för Harriet, hon går 120 idag och imorgon så håll tummarna att hon håller sig i skinnet!