Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Han LL för alla nivåer :)

Hmm nä jag har ingen aning faktiskt.. Jag red ju min 5 - åring i min grupp där ljusa grå är med, men jag hoppade inte sista delen av träningen för det var då han höjde upp. Den gruppen ligger på typ 120-130 ekipage. Men övningarna i början ligger på typ metern.

Filmade lite i ridhuset igår när vi hoppade.. fick hoppa lite terränginspirerat eftersom vi missade terrängträningen pga hans kolikanfall.

Vet ej om det syns.. det är via facebook och vi hoppar en "coffin".

Men en bild iallafall

10981652_10153196451631797_5730493680886098713_n.jpg
Vilken jäkla läckerbit han är din vite!

• Gilla
Reactions: fio
@fio Hej vad han hoppar :p

@skorpsmula Hoppas det går bra med hästen. Spännande.

Idag hade vi sitstränaren hemma igen. Hon säjer så självklara saker men man behöver tydligen höra det för att fatta.:confused: Tex att tänka att man har helium i huvudet så att det strävar uppåt. Skillnad på hästen när man strävar uppåt eller när man är tyngre i sitsen. Så självklart ;)

Uj, här rullar d på som vanligt:)!
@fio, Riktig drömhäst du har:love:!
@Maui..hur går det för Marco? Så tråkigt:(..Men vad det låter kul med sitsträning mm. Sjuuukt tränings och ridsugen här..Jag har nog knappt tränat tio ggr totalt på ett år..

@SkorpSmulan, hur gick det med ev foderhäst?

Vi letar ju häst, inte det lättaste..I måndags en jättefin ju men klicket uteblev. Igår en Ungerska med dom längsta öron jag sett;)..Snäll men lite strak och träigt riden, vet inte om jag tyckte den kändes hundra fräsch heller?!
Å så återbesök på Figaron..Suck. Hade bestämt efter lunch, vi var ju liksom ändå neråt och hälsade på släkt. Blev lite putt när hon ringer och säger om det är ok vid fem för hon skulle på hingstvisning:mad:. När jag påpekade att vi hade sagt efter lunch så sa hon att hon brukar äta lunch vid fem, ridå..:cool:

Fick ju ändra tiden med Ungraren till em i stället och ägna förmiddagen åt onödig shopping, det blev ju bara dyrt, hi, hi..
Nåväl..trevlig men vart denna gången så himla spänd. Så jädra svårt att veta om man kan få den att fungera för oss eller inte, jag tror dock att jag i henne skulle få en rätt rolig häst med fina gångarter att lära mig ihop med sas.
Men blev efter igår lite skeptisk till just spändheten och om barnet fixar det. Första gången, när vi red ute på en åker vart hon skit cool. Nu var vi inne i ridhus och det regnade jättemycket och smattrade på taket som bara den, hon hade inte vart i ridhus på fyra månader..Å jag rider sämre än någonsin. Fy vad det sätter sina spår att inte vara igång. Är ju inte direkt någon naturbegåvning men träning hjälper upp lite, ha, ha..

Btw, mina ûberpraktiska köp nu när jag inte har någon häst:D:
1902959_922100727811447_4226504230416421830_n.jpg

Är det tröstköp tro, fniss..

Uj, här rullar d på som vanligt:)!
@fio, Riktig drömhäst du har:love:!
@Maui..hur går det för Marco? Så tråkigt:(..Men vad det låter kul med sitsträning mm. Sjuuukt tränings och ridsugen här..Jag har nog knappt tränat tio ggr totalt på ett år..

@SkorpSmulan, hur gick det med ev foderhäst?

Vi letar ju häst, inte det lättaste..I måndags en jättefin ju men klicket uteblev. Igår en Ungerska med dom längsta öron jag sett;)..Snäll men lite strak och träigt riden, vet inte om jag tyckte den kändes hundra fräsch heller?!
Å så återbesök på Figaron..Suck. Hade bestämt efter lunch, vi var ju liksom ändå neråt och hälsade på släkt. Blev lite putt när hon ringer och säger om det är ok vid fem för hon skulle på hingstvisning:mad:. När jag påpekade att vi hade sagt efter lunch så sa hon att hon brukar äta lunch vid fem, ridå..:cool:

Fick ju ändra tiden med Ungraren till em i stället och ägna förmiddagen åt onödig shopping, det blev ju bara dyrt, hi, hi..
Nåväl..trevlig men vart denna gången så himla spänd. Så jädra svårt att veta om man kan få den att fungera för oss eller inte, jag tror dock att jag i henne skulle få en rätt rolig häst med fina gångarter att lära mig ihop med sas.
Men blev efter igår lite skeptisk till just spändheten och om barnet fixar det. Första gången, när vi red ute på en åker vart hon skit cool. Nu var vi inne i ridhus och det regnade jättemycket och smattrade på taket som bara den, hon hade inte vart i ridhus på fyra månader..Å jag rider sämre än någonsin. Fy vad det sätter sina spår att inte vara igång. Är ju inte direkt någon naturbegåvning men träning hjälper upp lite, ha, ha..

Btw, mina ûberpraktiska köp nu när jag inte har någon häst:D:
1902959_922100727811447_4226504230416421830_n.jpg

Är det tröstköp tro, fniss..

Veterinären ringde igår em (söndag :confused:) och berättade att det var ett tryck inne i hoven mot hovbenet som gör att han haltar. De vill öppna upp så att trycket försvinner. Är vätska av nåt slag. Veterinären pratar danska och jag satt i bil men taskig mottagning. Det skulle nog fixa sig utan operation men ta betydligt längre tid. Bara att acceptera vad de vill göra och det ska ske idag. Ev måste de söva honom igen :( Får inte hämta hem honom innan onsdag då de ska lägga om såret (ingreppet i hovkapseln) ett par ggr innan han kan hämtas.
Ni inom sjukvården, har "vätskan" uppkommit i samband med att han skaffade sig såret i kronranden? Han måste alltså smällt i hoven rejält när han fick såret eller är det så att han slagit i hoven och det bildats vätska som sen gjort att kronranden spruckit upp? :confused:
Han ska bli frisk enligt veterinären vilket är det viktigaste. Undrar bara vad kalaset kostar:crazy: Lär ju bli dyrt...

Veterinären ringde igår em (söndag :confused:) och berättade att det var ett tryck inne i hoven mot hovbenet som gör att han haltar. De vill öppna upp så att trycket försvinner. Är vätska av nåt slag. Veterinären pratar danska och jag satt i bil men taskig mottagning. Det skulle nog fixa sig utan operation men ta betydligt längre tid. Bara att acceptera vad de vill göra och det ska ske idag. Ev måste de söva honom igen :( Får inte hämta hem honom innan onsdag då de ska lägga om såret (ingreppet i hovkapseln) ett par ggr innan han kan hämtas.
Ni inom sjukvården, har "vätskan" uppkommit i samband med att han skaffade sig såret i kronranden? Han måste alltså smällt i hoven rejält när han fick såret eller är det så att han slagit i hoven och det bildats vätska som sen gjort att kronranden spruckit upp? :confused:
Han ska bli frisk enligt veterinären vilket är det viktigaste. Undrar bara vad kalaset kostar:crazy: Lär ju bli dyrt...

Låter väl troligt, men det är inte fragmentet i hoven som gör att det blir vätskebildning? Låter ju som det som ändå dagligdags kallas hovböld eller? Usch, ja, djursjukhus är dyrt! Hoppas på snar bättring för pållen.

Loppan hade ju en diffus hälthistorik under tre månader som unghäst. Var mer eller mindre halt till och från. Jag visste ju att hon hade trampat/vridit av sig en framsko..Nä. veterinärerna fokuserade på ev senskada:devil:..

Men vid röntgen upptäcktes hålighet eller fistel.. Så efter många om och men med rejäl uppverkning och gips så..Sen blev hon bra fort efter det men jädra massa onödigt lidande.

@pollyp Det är lätt trösteshopping ;) Du ska se att det löser sig med tiden.

@Maui Hoppas lilleman blir frisk och kry snart. Det kostar säkert en del men Ni har väl hög veterinär på honom. En stackare i 11:a tråden som har gått över gränsen och bolaget betalar inte en krona till. Är ju verkligen mardrömmen :(

Tror Ni att han slagit sig i hagen? Det kanske är var inne i hoven? Synd om honom, gör säkert jätteont.

Låter väl troligt, men det är inte fragmentet i hoven som gör att det blir vätskebildning? Låter ju som det som ändå dagligdags kallas hovböld eller? Usch, ja, djursjukhus är dyrt! Hoppas på snar bättring för pållen.

Loppan hade ju en diffus hälthistorik under tre månader som unghäst. Var mer eller mindre halt till och från. Jag visste ju att hon hade trampat/vridit av sig en framsko..Nä. veterinärerna fokuserade på ev senskada:devil:..

Men vid röntgen upptäcktes hålighet eller fistel.. Så efter många om och men med rejäl uppverkning och gips så..Sen blev hon bra fort efter det men jädra massa onödigt lidande.
Alltså vad jag förstod på veterinären finns det inget främmande föremål i hoven eller någon lösbenbit. Är ju egentligen en form av hovböld med tryck i hoven. Väntar på den svenske veterinären som skall ringa.
Började kolla försäkringen idag :idea::confused: Men man har ju inget val, bara att göra som de säjer. Hästen måste ju bli bra. Agria ersätter hältor med 18000 per år. Han har redan fått ut 3000 vid senskadan i höstas. Nytt försäkringsår för oss 1 juni. Vet bara att röntgen kostade nästan 9000 sen står han ju på sjukhus :crazy: Det kostar drygt 300 per dygn när de inte ska göra något med honom fredag - söndag men idag till onsdag kräver ju lite mer och då kommer det att kosta mer. Sen tillkommer det de gör idag. Försäkringen lär väl täcka det mesta tror jag men sen får han hålla sig på benen till 1 juni.;)
Fick skriva på papper att allt skall betalas annars får man inte hämta ut hästen.
Hoppas transporten står kvar på deras parkering. Ville inte dra hem den i stormen i onsdags. Tänk om vi kommer ner och den inte finns där :eek:

@Maui han står alltså på helsingborg? = evidensia= dubbelt så dyrt som alla andra. Tveksamt om dom där 15000 kommer räcka. Var du tydligt med att han är försäkrad i Agria och att det finns ett tak där?

Det är ju ett jävla skit den där begränsningen som agria har.. fast gäller det i detta fallet? Vätska i hoven..? Om han inte hade varit halt av det, hade det gällt då eller inte? Är det bara hältan dom går efter? Mina gamla hästar är ju försäkrade i Agria, dom är 23 och 21 år så finns ingen anledning att ändra där men jag hade ALDRIG valt Agria om jag hade skaffat häst idag, just pga det hälttaket.

@Maui jag vet inte vart du bor men om du har hästen i Helsingborg och känner oro över transporten så bor jag 4 mil därifrån o kan åka o kolla alt dra hem den till mig. Fast den kan ju bli stulen hemma hos mig med förvisso.

Jag har ju också en 06a nuförtiden! Fullblodssto. Har knappt suttit på henne, hon har extrem prestationsångest. Men jag satt på henne igår och skrittade, väldigt het och känslig. Tror det är något konstigt med tänderna också, hon gapar extremt (och gör på gamla kort jag sett på henne), ska ta ut tandläkare. Så allt går ut på att få henne inse att man kan ha "roligt" och inte bara prestera. Travade lite också men man får verkligen "viska" fram saker. Galopp är inte ens att tänka på.

Hade bestämt efter lunch, vi var ju liksom ändå neråt och hälsade på släkt. Blev lite putt när hon ringer och säger om det är ok vid fem för hon skulle på hingstvisning:mad:. När jag påpekade att vi hade sagt efter lunch så sa hon att hon brukar äta lunch vid fem, ridå..:cool:
:banghead:

Foderhästen ja. Jag vet inte riktigt. Det gick inte att provrida då det hade kommit snö på blankis så häststackarna bara gled omkring. Men det verkade lovande. Det var två hästar och jag har fastnat lite speciellt för den ena, det verkar som en perfekt häst låna hem och ha roligt med. Nackdelen är väl att hon var väldigt liten. Och fet. Den andra verkar också jättetrevlig och mer lagom storlek men inte lika rolig.
Ska tillbaka när underlaget är bättre och provrida. Fast jag vill helst ha hem den NU :D Men även om jag bestämmer att jag vill ha den och ägaren vill skicka den till mig så måste den andra hästen också ut på foder innan dom kan skicka den jag vill ha.

Hoppla @Maui. Nå, hoppas iaf att det verkligen inte är något allvarligt då.

--------------------------------

Var till ridhuset med Stråla igår och det var precis avslutning på en hoppträning och ganska mycket hästar i farten vilket gjorde Stråla väldigt i gasen. Jag blir så trött på att andra hästar ska vara en så big deal för henne.
Jag hade som tur var bara tänkt longera, tur för hon visade upp hela registret av skolor ovan mark och diverse andra kufiska gymnastikövningar.
Väl avrastad blev hon iaf och fick galoppera för första gången på oj så jäkla länge. Sabla sabla skitvinter vi haft.
På onsdag blir det ridhus igen men ridning denna gång förhoppningsvis för instruktör också.

Nu blev det ju ingen provridning men det är en Nordsvensk och en kallblodstravare. Det är kallblodstravaren som jag känner lite extra för.
Ska kika på en annan kallblodstravare till helgen.
På foder att ha kul med bara tills jag har råd att köpa det jag verkligen vill ha :) Var tanken.

@Maui jag vet inte vart du bor men om du har hästen i Helsingborg och känner oro över transporten så bor jag 4 mil därifrån o kan åka o kolla alt dra hem den till mig. Fast den kan ju bli stulen hemma hos mig med förvisso.

Jag har ju också en 06a nuförtiden! Fullblodssto. Har knappt suttit på henne, hon har extrem prestationsångest. Men jag satt på henne igår och skrittade, väldigt het och känslig. Tror det är något konstigt med tänderna också, hon gapar extremt (och gör på gamla kort jag sett på henne), ska ta ut tandläkare. Så allt går ut på att få henne inse att man kan ha "roligt" och inte bara prestera. Travade lite också men man får verkligen "viska" fram saker. Galopp är inte ens att tänka på.
Tack det var ju gulligt ju gulligt av dig men inte kan jag be dig köra 8 mil för att hämta min transport. Den står nog kvar.
Nu är han opererad och sövd på nytt. Veterinären som jag trodde var svensk pratade mer danska än den första :eek: Fattade inte riktigt vad han sa. De har skurit bort delar av hovväggen men jag glömde fråga hur mycket :banghead:
De ska se hur mkt han haltar på onsdag o då avgöra om Hovslagaren kan fixa " nåt" på torsdag så vi kan hämta honom på torsdag em.
Pratade med agria o hans skada kan kanske anses vara en hov eller sårskada så då gäller inte begränsningen utan 60000 är beloppet. Kändes ju bättre. Får hoppas på det.

@fio Det ska ju vara dressyrtävlingar på onsdag nästa vecka :( Är det verkligen hoppning då? Behöver träna :D hoppning.

Okej :) Vad tror du strålas problem med andra hästar är? Är hon rädd?
Nä jag vet inte. Intresserad, spännande? Ovan att se andra? Kontrollbehov.
?
Hon har, ända sen hon var liten blivit väldigt i gasen av andra hästar. Vissa. Vissa bryr hon sig inte alls om. Vissa blir hon hel galen av.
Vissa hagar som man passerar så struttar hon som en showarab med svansen på ryggen förbi och vissa andra tittar hon bara på.

När man är i samma ridhus så fattar hon inte att dom som springer runt inte vill henne nått och blir arg eller rädd. Speciellt för dom som galopperar förbi och helst rakt mot.

@Maui dressyren är ju på fm så ja det tror jag? Han sa det iallafall. Skönt att agria kan ta det som hov/sår.. jag känner rent spontant att det inte borde gå under hälta.

@Hippocampus Ska jag behöva ha dig i denna tråden oxå :p Förresten tågarp 11 april, har du lust att titta dit så är vi där!

Nu blev det ju ingen provridning men det är en Nordsvensk och en kallblodstravare. Det är kallblodstravaren som jag känner lite extra för.
Ska kika på en annan kallblodstravare till helgen.
På foder att ha kul med bara tills jag har råd att köpa det jag verkligen vill ha :) Var tanken.

Vad spännande! Hoppas du hittar vad du söker!

Maui: Hoppas hästen repar sig fort och försäkringen täcker!

PollyP: Hoppas ni hittar något som passar er! Lite shopping brukar hjälpa mot det mesta.. ;)

fio: Den är fin den där hästen! Spec för att vara ft-häst! ;)
Nej, den är rakt fin bara faktiskt.

hippocampus: Välkommen! Jag är en av få som är hyfsat förtjust i fullblod. De är lite roliga!

KL

Min pålle fick stå över helgen. I måndags red vi lektion. Såg när jag sadlade att han spände lite, lite, lite när man drog gjorden. Han har haft sadeltvång som varit rätt svår. Men hållits bra länge. Då han står eller blir kall kan lite komma tillbaks. Pålle var taggad till 1000 dessutom.
Första gången vi red förbi ridfröken, direkt vi kommit in, hamnar vi mellan sargen med fröken i ett hörn och ett ekipage. Fröken öppnade en burk bubbelvatten och min häst exploderade och skrämde livet ur den andra stackars hästen. Haha..
Pålle kände då också av sadeltvånget och guppade några ggr.
Han vet hur man gör entré den lilla loppan. Haha..
Där har vi ngt att träna på alltså..

Förr har vi då han varit så jäkla orastad mest fått bara trava på lite friskt. Så han får blåsa ur lite och man sen kan komma till ridning.
Nu kunde vi istället gå in i jobb och coola ner honom via lydnad. Det var kul!
Förut hade det aldrig gått.
Så vi drog ner tempot i traven och sänkte takten. Jag fick bara order om det och volten först. Så jag adderade på lite övningar och sen valde jag att gå in i carre(fyrkant) med olika variationer på skolor, sidvärts etc på de raka linjerna och olika tänk i hörnen med antingen 1/4-dels piruett eller flytta runt rumpan a la framdelsvändning.
Efter ett tag fick vi till riktigt fint trampjobb och lugn pålle. Bra bakben, form och mun. Kul!
Varierade form från låg till hög och varierade från tramp till lite friskare trav.
Fröken tyckte att trots att han inledde som han gjorde, var så extremt laddad och att vi direkt gick in i ganska höga krav på både bjudning, form, grad av böjning och samling etc så höll han ihop humör och form och bjudning riktigt bra.
Hon jublade någon gång och var precis på väg att applådera innan hon hejdade sig. Hon tänkte att just en dag som denna kanske det var dumt. ;)
Vi är mkt för att de ska tåla saker. Men när hästen faktiskt släppt till så som han gjort känner vi ibland att man kan belöna de lägena och låta bli att trigga saker som ev kan påminna dem om gamla skitbeteenden de haft.

Jag tycker ofta vi båda är trötta efter ridpass numer. Hästen svettig och trött i bak. Jag dyngsvettig.. Men igår var det mest bara hästens bakben som var trötta. Det var lite skönt att ha ett sånt pass med.

Han fick en ny klänning också i helgen. Så nu hoppas vi han håller samma nivå som efter gårdagens start coolat ner sig lite.. Så han gör sig förtjänt av den..

@fio Skaffar du en 06:a så gör jag också, en 10:a så gör jag också det....fälttävlansintresse.... ser du inget mönster?:angel:

11 april så jobbar jag. Jag ska tydligen ha utbildning för Lottakåren...fick jag reda på igår...

Senast ändrad:
tack folket! Jag måste läsa in mig på er och era hästar!

Fullblodet är en lånehäst än så länge, som jag egentligen har till sällskap till min 10a. Men den är fin! 160, sto, gått 7 år på galoppen, varje säsong. Ok gångarter, bra skritt framförallt. Har börjat sätta igång henne lite, har också löshoppat och hon fixade det galant, taxerade perfekt och inga hängande framben ;) Hon är efter Songline xx.

Jag har erfarenhet av fullblod men dock inte när de kommer från banan direkt. Min 10a har mycket fullblod i sig (nära 70%) och hon är fasen mycket tokigare än denna.

Just nu är jag mest sugen på att betäcka fullblodet faktiskt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
611
Senast: Lavinia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 383
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 220
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
932
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka