Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev inget p&j idag. Elias har varit dålig i veckan å hade hög feber igår så jag avanmälde mig sent igårkväll. Till vår stora förvåning mådde han okej imorse. Blev istället en härlig uteritt :)

Duktig din pålla är Nova. Grattis tills dagens skörd :)

Pålleplutt hade vilat 3 dagar inför ritt igår. Misstänkte att det skulle vara laddat. Hämtade in en häst som hade ögon som tefat, näsborrar som biltunnlar och en väldigt uppblåst överlinje. Kom dessutom lagom till en rallyspurt han drog i hagen.

Jag blev dock väldigt positivt överraskad i att det gick så fort att komma till kvalitativt jobb.
Jag trodde jag skulle få flänga runt och rasta ur honom lite först.
Men han var ridbar rätt direkt och gick att börja rida ut steg och sänka takt etc i traven.
Jag tappade det någon sväng. Det blev inte lika bra som med fröken. Men vi återfann det och behöll det sen.
Hade längt mina läder. Och se på fan.. Nu gick det lättare att sitta i galoppen. Det var inte bara höftböjarna som var för korta.. ;)
Kul pass IOM pratbarheten direkt. Åh, vad härlig ridkänsla man får på den här hästen!

@Novali01 Jag vill höra mer om dina äventyr nu med Harriet. Vad är det du skall göra?
Varför hade du pilot på henne? Du fixar det ju bättre själv :D
Synd @Tessalonica att du inte kom iväg men det kommer ju fler.
Fick rida vår inackordering 10-a då hon visade tendenser att bocka i galoppen i paddock. Oj vad hon bockade med mig men inte värre än att jag kunde dra upp huvudet o driva :p Efter ett varv gav hon upp o sen var hon riktigt trevlig att rida.

Ja det kommer fler. Vi behöver bygga mer styrka och kondis så skogen är perfekt :) Tänk vad man nästan glömmer från när jag hade Rosie, är riktigt kul med liten unghäst igen :)

Har faktiskt satt upp ett litet mål och det är en 80cm klass i maj. Får se om vi är redo när det börjar närma sig :)

Tack Tessa! Jag älskar min lilla kämpe till häst! I fredags hoppade hon en galet svår 120 med proffset på ryggen. Har aldrig sett liknande bana faktiskt med hysteriska svängar och alla hinder som kunde placeras på svåra ställen stod där...Hon rev två, ett pinnigt räcke som kom överraskande o en helsvart oxer som stod utmed läktarlångsidan. Sen kom hon på sista kombinationen, den låg så b-hindret hoppades RAKT mot långsidesläktaren o hästen före henne vägrade ut sig där, tydligen var den inte ensam om det...Harriet hoppade A fint o låg på 2 perfekta när nåt händer på läktaren och proffset sa att det kändes som hon inte ens såg b-hindret...i sista sekund upptäcker hon hindret o hoppar då men rev ju hela hindret såklart...galopperade vidare och hoppade sista jättefint.

Så igår gjorde hon debut i 125 cm och vi hade väl inga stora förhoppningar på detta men herregud vad hon var fin!! Superfina språng på än en gång en helt vansinnigt svår bana med 3 kombination som hinder nr 4...galna svängar osv osv. Ett litet pet på det svarta hindret men var ändå placerad på sina 4 fel så då fattar ni hur svår banan var. Proffset helnöjd o jag likaså.:banana:

Jo alltså @Maui vi åker till Belgien på lördag och jag ska rida den *-iga touren som går i 115 där. Och det är också anledningen till att jag har haft pilot, hästen är ju inte direkt rutinerad och jag har ju precis kämpat mig tillbaka efter otursåret 2013 så vi har behövt all hjälp vi har kunnat få. Nu går hästen som en klocka, jag är inte rädd längre för några hinderhöjder och mest troligt så kommer jag tävla henne helt själv framöver. Dock med en liten brasklapp i april-maj sen för jag ska operera ut några av skruvarna i mitt ben.:)

Tack Tessa! Jag älskar min lilla kämpe till häst! I fredags hoppade hon en galet svår 120 med proffset på ryggen. Har aldrig sett liknande bana faktiskt med hysteriska svängar och alla hinder som kunde placeras på svåra ställen stod där...Hon rev två, ett pinnigt räcke som kom överraskande o en helsvart oxer som stod utmed läktarlångsidan. Sen kom hon på sista kombinationen, den låg så b-hindret hoppades RAKT mot långsidesläktaren o hästen före henne vägrade ut sig där, tydligen var den inte ensam om det...Harriet hoppade A fint o låg på 2 perfekta när nåt händer på läktaren och proffset sa att det kändes som hon inte ens såg b-hindret...i sista sekund upptäcker hon hindret o hoppar då men rev ju hela hindret såklart...galopperade vidare och hoppade sista jättefint.

Så igår gjorde hon debut i 125 cm och vi hade väl inga stora förhoppningar på detta men herregud vad hon var fin!! Superfina språng på än en gång en helt vansinnigt svår bana med 3 kombination som hinder nr 4...galna svängar osv osv. Ett litet pet på det svarta hindret men var ändå placerad på sina 4 fel så då fattar ni hur svår banan var. Proffset helnöjd o jag likaså.:banana:

Jo alltså @Maui vi åker till Belgien på lördag och jag ska rida den *-iga touren som går i 115 där. Och det är också anledningen till att jag har haft pilot, hästen är ju inte direkt rutinerad och jag har ju precis kämpat mig tillbaka efter otursåret 2013 så vi har behövt all hjälp vi har kunnat få. Nu går hästen som en klocka, jag är inte rädd längre för några hinderhöjder och mest troligt så kommer jag tävla henne helt själv framöver. Dock med en liten brasklapp i april-maj sen för jag ska operera ut några av skruvarna i mitt ben.:)

Vad roligt! Sånt där är så himla kul och man blir så stolt över dem när de gör så bra ifrån sig och ställer upp även efter saker som man faktiskt kan få lite självförtroende-svikt av.

Jättespännande med Belgien med! Kan man följa er på ngt vis på nätet?
Jag vill ju hålla tummar och heja härifrån!

KL

Vi red oss idag med, en tur i ridhuset. Vi har ju lite is, snö och skit nu fläckvis. Hade varit -9 inatt. :O Nyss hade vi vår, sol, varmt och härligt med runt +12.

Vi red igenom våra små övningar vi sysslat med sista tiden. Hästen känns superfin med bra insida och bjudning till yttertygeln redan i skritt direkt man hoppar upp typ.
Jättekul!
Så travdelen av övningarna gick rätt fort att köra igenom idag. De gick bättre än igår också iom att han var mindre laddad. Så att lägga ner honom funkade bättre idag utan att han försökte ta det som att öka tempo/takt och om det skedde gick han att bromsa med sitsen helt ok.
Galoppen funkar fint och han fattar bra. Däremot var jag slarvig idag och blev för slapp öht och även sen långsam i drivningen några gånger när vi red några förvända med lite tvärare svängar etc som bromsade upp lite. Så jag tappade det lite och hästen som var lite trött vid det laget passade på att bryta av innan jag skärpte till mig och hittade de där disktrasorna till ben.. :P
Men hästen får man nog säga sköter sig.
Han är så rolig att rida att jag önskar alla en sån! Och mig 3 till likadana! ;)

@Maui har du missat att HH ridit Novalis häst ända sen förra året på tävling?
Nej det vet jag ju om ;) Men Nova gör det ju så bra själv.
Spännande att åka utomlands och tävla men det måste väl vara dyrt? Är ni många som åker iväg?

Red c-r dressyr igår och hon kändes så fin på framridningen och var riktigt på. Så kom vi in på banan och där stod ju ett domarbord och sedan några funktionärer som satt i ett hörn med en filt över sig. Dumma häst. Som hon glodde. Kom aldrig igång i travarbetet :crazy: men galoppen var ju bättre. Så himla tråkigt. Sen skrev domaren att hon hade dålig bjudning och jag som hade händerna fulla..
Får bli lite hoppträning till veckan ingen för LL. Är ju faktiskt roligare :D

@Maui ja det är betydligt roligare att hoppa än rida dressyr... fattar inte att du orkar hålla på med den dötrista grenen så mkt som du gör :D

Vilken tid tränar du? Jag kommer med lilla mörka grå på ons 15.45

@Maui ja det är betydligt roligare att hoppa än rida dressyr... fattar inte att du orkar hålla på med den dötrista grenen så mkt som du gör :D

Vilken tid tränar du? Jag kommer med lilla mörka grå på ons 15.45
Vi rider på kvällen, halv åtta. Rider samma grupp jag o Sara.
Du är väl testpilot för hans övningar :D

Jag tycker också det är roligare med hoppning!
Näe, planen är att det står Ml även i resultatet men man vet aldrig vad som händer o fötter! :D

Tråkigt att hon inte är mer mogen o samarbetar med dig @Maui men du får träna mer på lydnaden o att få henne ärligt framme för skänkeln så brukar det ju lösa sig med tiden.

Åh, får man vara med här? :)

Fick hem en 06:a den 1 mars, e: Bocelli-Quite Easy-Maraton, han ska tränas och förhoppningsvis tävlas lite i dressyr.

Välkommen @Kratus! "Fick hem" innebär det att du inte äger hästen? Vad har den gjort tidigare?

Det stämmer jag har lånat den av uppfödaren, han ska när han är "färdig" säljas.
Han har inte gjort så mkt tyvärr så ligger efter en del i utbildningen, dock har han riktigt mkt potential och min tränare är eld och lågor. :D Ska bli riktigt kul att se vad vi kan åstadkomma under tiden hos mig.

Välkommen @Kratus :)! Roligt med nya i tråden!
@Novali01, Åh, vad ditt äventyr låter spännande! Vi kommer hejja allt vi kan på er! Dessutom, så himla roligt att Harriet verkar vara en sådan riktig kanonhäst, det är du värd!

Var på provridning igen igår! Stoor kille som kunde en del, en så´n vi skulle ha..:crazy:. Passar oss alla tre ypperligt. Kan hoppa högt, kan skolor, flyttar sig lätt för skänkeln och jättefina hoppebyten i vartannat steg;)..Fin mun och inte speciellt stort steg.
En sådan som jag skulle känna mig jättesäker på att hoppa tex..
Trevlig att se på, en lite småsnygg grabb i bra ålder, 12år..å inte speciellt dyr. Samma ägare i fem år.
Trimpaketet var tyvärr bortkopplat även om yngsta dottern tyckte han kändes som han travade fortare än hennes moppe:D.
Blev att man satt och drev i varje steg, stackars hest..men det där kan man nog lära sig av med..

Meen..jag vet liksom inte om det där berömda "klicket" infann sig. Suck.

Dessutom..min sits och ridning är uslare än uslast:down::down::down:.
Behövdes kontinuerlig träning för att få kroppastollen att lyda liite mer..hi, hi.

Men klicket måste ju vara där annars går man vidare o letar. Är ju så himla viktigt att man känner att det är rätt häst!:)

Ja, herregud vilket äventyr det ska bli!:banana: Har iaf slutat att oroa ihjäl mig, @fio kommer ju jaga mig ända in i döden om jag inte rider själv så jag har funnit mig i mitt öde....:p Men jag har ju så himla svårt att packa i förväg så det är nog en himla tur att jag är ledig på fredag!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
610
Senast: Lavinia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 380
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 218
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
932
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka