Ny albion som passar hästar som funkar´vi Albion Style...?

HannaZ

Trådstartare
Är i valet o kvalet om jag ska behålla en Albion style jag har på Prov (hästen fick gott om plats för ryggen och gick avslappnat och trevligt, kom under sig m bakdelen, sadeln gled en aning fram mot bogarna men hon är svår m detta. Jag tyckte den var helt ok men tyckte att mina skänklar lätt gled fram en aning) eller om jag ska prova ut en ny. Vilken modell skulle kunna funka i så fall?
Det jag har tveksamheter om med Stylen är att den är så himla bred i kanalen att det nästan blir lite instabilt - sadeln kan glida från sida till sida och så är den så den passar nu vilket gör att hon kanske växer ur den snart (8000 kr ok skick, ca 8-10 år gammal ser det ut som).

Ev att jag behåller den jag har på prov och ser om hästen musklar om sig mer innan jag beställer en ny.

Också tänkt prova Prestige vega (hästen trivdes bra i jaguar men bomen aningen för svängd - därför tror jag Prestige Vega skulle kunna bli bra, konsulterat folk som sett och sålt båda varianterna).

Prestigen går ju att ändra bomvidd på vilket är ett stort plus tycker jag. (hittat vegor mellan 8-15000 kr - från ok till riktigt bra skick).

Hjälp! Om jag lämnar tillbaka Albionen imorgon så är risken att den säljs till nån annan - har fått ok att visa den för min tränare på lördag.

Sv: Ny albion som passar hästar som funkar´vi Albion Style...?

Albion SLK Platinum Ultima Dressage verkar ju väldigt intressant.
Möjligt att byta "koppjärn" + byta paneler.

Ska försöka nå sadelutprovaren imorgon och höra om leveranstider etc. Kanske kan vara lönt att köpa den Albion jag har på prov om det är många veckor det handlar om.

Fast jag är ju ändå sugen på att prova Prestigen....

Du är ju inte helt nöjd med Albionen så vore det jag så hade jag provat både Prestigen och den andra Albionen innan jag bestämmde mig.

Försök hitta en Prestige som du kan låna hem innan lördag. Kan vara svårt men Prestige är ju inte helt ovanliga ;) Hör också av dig om den andra Albionen. Sedan bestämmer du dig.

Tycker också att du ska pröva de andra först och inte ta Stylen direkt. Det är nog inte så stor risk att den säljs omedelbart heller. Och skulle den göra det så finns det ändå med jämna mellanrum Style på beg.marknaden.

Å andra sidan så tycker jag att 8.000:- är så pass lite att jag skulle kunna tänka mig att lägga ut det för att ha en sadel undertiden som man letar och provar andra. Albion är lättsålda så jag hade inte varit rädd för att inte kunna bli av med den igen heller.

Äsch, svår det där.... Nej, jag ångrar mig. Jag hade nog köpt Albionen eftersom den fungerar bra. Haft den en period och låtit hästen muskla på sig. Provat andra undertiden så att du iaf vet vilken sadel och vilken modell. Och sedan sålt Albionen och prövat ut storleken på nya sadeln, när hästen väl växt ur Albionen.

Är faktiskt inne på detta.

Inte kul att vara utan sadel (känt mig helt oinspirerad). Ska dessutom sälja min wintec hoppsadel för att jag tycker att hon blir så låst fram med den, inte lönt att träna i nåt som man känner att hästen inte går bra med, förstör både nöjet och nyttan.

En Prestige Venus finns i en butik här i Malmö men är ute på prov - ska få besked om de ska behålla den idag.

Sen ska jag höra med Catrin Henriksson ang leveranstider etc på nya Albion och vad som kan tänkas passa om nu Stylen ligger ok. TYcker att det verkar intressant med den ändringsbara bomen (svårt att hitta nån info om det bara).

Stylen är verkligen groteskt vid i kanalen :eek: dock verkar hästen nöjd. Men sätter man ordentligt tryck i ena stigbygeln så dras ju sadeln en bra bit snett och trycker nästan i manken på motsatt sidan.
Inte för att man sitter så direkt men den kunde ju legat lite stadigare. Ser också lustigt ut att bossorna är så pass smala mitt under sadeln - men man kanske luras för att de sitter så långt ifrån varandra.

Catrin kunde ta emot mig hemma ikväll! Så det blir till att packa in hästen bara. Dessutom bor pappa i Örkelljunga så det blir en perfekt kortvisit hemma också :)

Mkt spännande!

Finns en annan Venus med GGpaneler på en ganska känd sadelsida om du vill ha ett annat tips :angel:

Annars låter Saigons tips mkt bra

Prestige Vega. Vad är det för sadel?

Det är jag som blandar ihop namnen. Venus ska det vara naturligtvis.

Jo jag vet - frågan är om den blir för räk. Vi skulle hur som höras om den. Ev Kan jag få med mig Venusen som finns här i Malmö upp till Catrin, om den hinner komma in eller jag kan plocka upp den på vägen. Skulle ju gärna vilja prova den också.

Usch, måste försöka sova lite till!

Om Albion passar hästen kommer en Prestige Venus vara alldeles för svängd i bommen. Har just sålt min Venus för att den var för svängd och provar just nu en Globus Clic-som ligger som ett smäck på pålle!

Det tror jag inte att den bli, passar Albion så måste du nästan ha GG-paneler.

Stylen är av en årsmodell då de var extremt vida i kanalen och vi kom fram till att det blev för mkt på min häst. Den gilder lite i sidled och mitt under sadeln ligger bossorna knappt på ryggfileerna, bossorna hamnar iallafall väldigt långt ifrån ryggraden här och det blir endast en anläggningsyta på ca 4 cm.

Provat mig igenom övriga Albion, Frank Bains + Niedersüss och den som låg bäst var en "SLK Platinum".

Hästen fick bo över på anläggningen inatt och jag ska nu dit och provrida sadeln igen för att se om det kanske är den jag ska ha.
Pris ca 22000 tror jag.

Urk, mindre billigt och trevligt...

Hoppas verkligen att ni hittar en sadel iaf som passar! Håller tummarna!

Så, då har jag inhandlat en Albion SLK Platinum för 23400 kr...

Vegan kostade ju 21000 (lämnat tillbaka den idag).

Hästen verkar nöjd, jag sitter bra.
Tror att stoppningen kommer att behöva justeras en aning när jag använt den nån eller ett par månader (rätt mjukt stoppad). Ändringsbar bom (hela frampartiet av bomen byts ut (ca 15 cm in på sadeln).

Kände bara att nu får det vara nog. Hästen sa "detta känns bra", jag sitter bra förutom att musen har det aningen trångt och provsadeln var till salu (Catrin arbeter tydligen så) så jag slog till.

Orkar bara inte hålla på med detta mer. Inte sovit ordentligt på flera dagar (jobbar ju natt så jag sover på dagarna - förutom när jag har sadelångest då...) och är bara så less på att fundera och låna sadlar och lämna tillbaka dem, ligga ute med pengar och inte kunna prova alla jag vill osv.

Det var dock inte så upplyftande att Catrin konstaterade att hästen (om hon ska vara helt fri i sina bogrörelser borde ha en sadel som låg 7 fingrar bakom bogbladen....

Passar verkligen SLKn om Stylen låg bra? Dom är ju inte speciellt lika i passformen och stylen är väl relativt mycket rakare?

Stylen låg inte lika bra som SLK´n, SLK´n rör sig knapt alls i höjdled baktill under arbete.
Sen så var det en äldre style, vet inte om de ändrats ngt i bomformen under åren. Den här hade iallafall väldigt bred kanal och sadelinprovaren sa att de gjordes såhär breda under en tid, inte omöjligt att är mer än kanal-vidden som varit annorlunda.

//H

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror... 2
Svar
20
· Visningar
5 415
Senast: Freazer
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 201
Senast: MiniLi
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 066
Senast: Fiorano
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Dalmatiner
  • Fjärilar!

Hästrelaterat

Tillbaka