Bukefalos 28 år!

Ny börjare

MaRomer

Trådstartare
jag undrar vad som i anmällhet gäller vid barock riedning...bett, sdel häet typ och olika tävlingar..vilken är den lättasre klassen och vad ingår i den...jag rider nu på pelham i vanlig dressyr sadel på min d-ponny.. dressyr passar oss inte då han inte alls går på vanligt tränsbett. tacksam för svar..

//Malin
 
Hej!

"Barockridning" kan vara en hel del olika saker beroende på vem du frågar. Det är precis som tävlingsdressyr, att det finns olika stilar och olika sätt att lära ut.

Det finns inte tävlingar i barockridning i Sverige.

Man använder olika sadlar - en del föredrar vanlig dressyrsadel, en del gillar spanska sadlar, och en del tycker bäst om bomlöst. Huvudsaken är att hästen kan röra sig fritt i sadeln ochatt ryttaren kan sitta balanserat.

Dina ridproblem vad gäller bettet kommer du att behöva ta tag i från grunden även om du börjar kalla din ridning för barockridning. Du måste lära dig att rida på tränsbett, ridkapson eller sidepull innan du är mogen att rida med ett stångbett.
 
Det finns inga tävlingar inom den Akademisk Ridkonsten (barockridning). Vill man tävla kan man göra det inom den vanliga tävingsdressyren.

Vad det gäller bett använder vi samma som man gör annars. Dock har nog de flesta en lite annan syn på betten. Man kan använda samma sadel som man har annars. De flesta väljer dock, när de kommit en bit, att byta till en skolsadel.

Man kan ha vilken häst man vill. Det är en av sakerna jag tycker är så skönt med AR att man kan komma med vilken hästkrake som helst och fortfarande vara lika välkommen som vem som helst annars på träningar.

Ska man endast rida AR och vill komma så långt som möjligt inom den får man skaffa sig en häst som har lätt för att bära och ett bra psyke.


Även inom AR börjar man med ett vanligt tränsbett. Man kan dock välja att ha en kapson istället, som ett bettlöst alternativ.

Men om det var just tävlandet du var ute efter så får jag nog göra dig besviken.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 597
Senast: Barbabelle
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 211
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 737
Senast: sorbifolia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp