Sv: Ny bomlös sadel hos Börjes!
*kl*
Nu har jag fått hem sadeln från Börjes och den är väldigt lik den Freeform jag hade tidigare men materialet är (inte oväntat) i sämre kvalitet, syntetläder. Man får det man betalar för men eftersom jag bara har denna sadel till min pensionär så duger den gott, onödigt att ha en sadel för 10 000 till honom som bara luffar i skogen...
Det är den Freemax som visats på bilder här tidigare och det medföljde stigläder med fäste vid foten samt en sadelgjord i samma syntetläder som sadeln samt med resår (på mitten så att den verkar jämnt, inte bara i ena sidan), bra sadel till bra pris!!
Tycker dock att man känner fästena till stiglädren under sadeln om man känner med handen, det blir som en bula där de är men med rätt pad under så ska det inte vara något problem. Skulle dock inte rekommendera att rida utan pad.
Det sitter ett likadant järn fram i denna sadel som det sitter på Freeformen, går att ändra själv om man är stark (eller har stark pojkvän

), man behöver alltså inte köpa nytt.
Tycler att knästöden är bättre på denna sadeln än på Freeformen, detta är modellen Evo, med knästöd som sitter ihop med sitsen. Tycker annars att den är likvärdig att rida i men något halare pga att denna är gjord i syntetläder... väldigt halt syntetläder

men helskodda byxor löser nog problemet tror jag.
Sadeln väger nästan ingenting, känns superlätt. Den är 55 cm lång i storleken som motsvarar 17" så den kan nog bli lång till många hästar, min passar den perfekt till.
Så, hoppas nu att alla fått svar på det ni önskade.