Ny bomlös sadel hos Börjes!

Sv: Ny bomlös sadel hos Börjes!

Hittade den här bilden på ebay och inte ser den direkt kort ut
f167_1.JPG

Ska vara 16 men de hade flera ute och kan vara sama bild på alla storlekarna.

Fanns även en bild på undersidan och inte ser då jag någon ryggkanal
f4a4_1.JPG

Senast ändrad av en moderator:

Säger som tussilago: man behöver defenitivt en pad...

Den ser VÄLDIGT lång ut. :crazy: Min häst har kort rygg så för oss är det nog inget att tänka på... Sadelns förebild(?), freeform classic, är t.ex. alldels för lång:
12042995.jpg

Min är en islänning med ändå lite kortare rygg så den sadeln är nog bara att glömma :cry:. Jag som trodde att jag äntligen hittat en skön sadel som jag har råd med om den passat hästen. Är det lika som Free formen så har jag för mig att den är 55cm och en kortare variant 50.

Såg att Free form har kommit ut med en bland de snyggaste bomlösa sadlar jag sett (Icelandic) men den fanns inte heller i kortare variant. Vilket är konstigt om den är döpt/anpassat efter islänningar.

Till den sadeln skulle jag absolut ha en pad med paneler. Men det rekomenderas ju till de flesta. Såg att Barefoot finns i ny model med inbyggda paneler, men de rekomenderar ändå att använda avlastande pad under.

Min är en islänning med ändå lite kortare rygg så den sadeln är nog bara att glömma :cry:.
.

Min häst är ju en nsv på 160cm med hon har bara plats för max 47cm sadel... :crazy: Dessbättre har våran griffin endurance en anläggningsyta på 45cm, perfekt! :D Dock vill jag så småningom även ha en lite mer uppbyggd bomlös..

Vill oxå ha en mer uppbyggd sadel du min reumatism stökar med mina höfter ibland.

Foderhästen jag har ligger på en 45cm som absolut längst på en sadel men då han är överbyggd så har jag en känsla av om det är en fastare bomlös eller en bomsadel så behöver den vara betydligt kortare ändå för att inte skjutas fram

Har du sett Star-Trekk Espaniola Deluxe?

Den ska ha bland de smalaste midja det finns och mjuk att sitta i. Tyvärr är den för dyr för mig:mad:

Ja den ser fin ut men är enl mitt tyckte iaf, en sadel som man rider med långa stigläder i. För att avlasta mina höfter behöver jag kunna rida med relativt korta läder. Att få fram/upp låret gör stor skillnad för hur ont jag får!

För min del fungerar det faktiskt bäst med bomsadel i dagsläget. Tur att hästen tycker detsamma! :D Det hade dock varit trevligt att ha en bomlös att variera med ibland...

Fått mail från Färjestadens Rid och Trav och Freemax 17" 54cm och 18" 56cm

Det är den och där står det faktiskt att man SKA ha en tryckavlastande pad under

*kl*
Nu har jag fått hem sadeln från Börjes och den är väldigt lik den Freeform jag hade tidigare men materialet är (inte oväntat) i sämre kvalitet, syntetläder. Man får det man betalar för men eftersom jag bara har denna sadel till min pensionär så duger den gott, onödigt att ha en sadel för 10 000 till honom som bara luffar i skogen...

Det är den Freemax som visats på bilder här tidigare och det medföljde stigläder med fäste vid foten samt en sadelgjord i samma syntetläder som sadeln samt med resår (på mitten så att den verkar jämnt, inte bara i ena sidan), bra sadel till bra pris!!

Tycker dock att man känner fästena till stiglädren under sadeln om man känner med handen, det blir som en bula där de är men med rätt pad under så ska det inte vara något problem. Skulle dock inte rekommendera att rida utan pad.

Det sitter ett likadant järn fram i denna sadel som det sitter på Freeformen, går att ändra själv om man är stark (eller har stark pojkvän :angel:), man behöver alltså inte köpa nytt.
Tycler att knästöden är bättre på denna sadeln än på Freeformen, detta är modellen Evo, med knästöd som sitter ihop med sitsen. Tycker annars att den är likvärdig att rida i men något halare pga att denna är gjord i syntetläder... väldigt halt syntetläder :D men helskodda byxor löser nog problemet tror jag.

Sadeln väger nästan ingenting, känns superlätt. Den är 55 cm lång i storleken som motsvarar 17" så den kan nog bli lång till många hästar, min passar den perfekt till. :)

Så, hoppas nu att alla fått svar på det ni önskade.

http://www.sheab.info/ känns ju som om det är den?

Läste nu inne på denna sida att det ska vara läder i sadeln men kan konstatera att det är ett väldigt plastigt läder... inget kvalitetsläder mao, jag kände mig helt säker på att det var syntetläder när jag klämde och kände på min sadel men det verkar inte vara så ändå.

Stor skillnad på priset iaf, 3500 på Börjes och 6500 hos dem... Dessutom följer inte sadelgjord och stigläder med hos dem utan kan köpas separat, sadelgjorden som jag fick med till min sadel kostar 750:- :eek:

Senast ändrad:

Är den lika fast i konstruktionen som free formen?

Kan man flörta till sig lite bilder? :angel:

Ja, den är lika fast i konstruktionen som Freeformen. Bilder kan säkert ordnas, blir ikväll isåfall...

Senast ändrad:

För mig som trodde jag hade hittat en bra lösning till min plånbok och häst så är det synd att den är så stabil. Har en islänning med lite svängd rygg och något överbyggd.

Ja, det fungerar nog tyvärr inget vidare. Jag har en stooor, breeed häst med rak rygg, dessvärre har han även en rejäl manke så det brukar ställa till det när det gäller sadlar. Allt som är tillräckligt brett ligger på manken och allt som inte ligger på manken blir för smalt... Ingen bra kombination, Freeformen (och nu den här) ligger bra på honom men de ligger väldigt tight vid manken. Han verkar dock trivas iaf och har inga bekymmer av att det ligger nära, har gått med Freeformen i tre år utan att det visat sig något och han brukar säga till när sadlarna inte passar.

Var i Värmland bor du? Jag huserar också där, kanske du vill prova sadeln? Jag har även en Star Trekk Gaiter till en av mina andra hästar utifall att du var sugen på att testa tänkte jag... Grannen har ridbana, bara att lasta och komma hit :-)

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 291
Senast: iNHALE
·
G
Utrustning Hejsan! För några månader sen köpte jag en bomlös sadel som den tidigare ägaren sa var en knights bareback. Dock så när jag fick den så...
Svar
6
· Visningar
1 206
Senast: svea
·
Utrustning Visst var det någon/några här som tagit bort det hårda framvalvet i sina Torsionliknande bomlösa sadlar? Har för mig att jag läst om...
Svar
11
· Visningar
1 073
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka