Ny bomlös sadel hos Börjes!

Sv: Ny bomlös sadel hos Börjes!

Jättesnällt. Väntar på flyttbilen för att ta oss till strax utanför Karlskoga.

Har du testat att ha en wintec Raiser pad under?
Har inte använt den själv men vet många som har Diddis bomlösa och Kariflexen som har den padden under för att få bättre mankfrihet.

Vad är det för undersida på sadeln? På FreeForm kan man ju nu för tiden välja, men på min var det ull.

Det var ull under min Freeform också men den här har någon slags tyg under, typ neoprene.

Börjes har sadeln i affären nu också. Jag såg den där idag. De hade två stycken svarta. Vet ej om de ska ha andra färger på lager? Fortfarande väldigt dålig info i affären :confused:... Den gamla skylten sitter kvar med pris (som den gjort hela tiden även när sadeln inte fanns), men det står INGET om stigläder, gjord, etc. Mystiskt!

Mitt intryck av sadeln är: SMAL. Nu är den ju inte aktuell för mig längre (pga köp av Hööks bomlösa), men jag tror knappast den hade passat min jättebreda dam? I och för sig har den ju ingen bom, men den kändes ändå relativt hård och som om den kunde klämma om den inte var vid nog. Men det är bara mitt inte-särskilt-vetenskapliga intryck :D. Ska säkerligen tas med en hel skyffel salt :D!

Ja, jag kan säga att med järnet i var den verkligen SUPERSMAL till min häst, men jag tog ur järnet och testade och den breddade sig ordentligt- alldeles lagom till hästen. Kommer att behöva ha järnet i, vill inte rida utan då hästen har ganska mkt manke men det är ju inte så svårt att bredda järnet själv (eller minska det om man har det problemet) så det ska jag fixa med under helgen tänkte jag.

Fick idag ett mail från Shires om att de slutade med sadlarna. Här är mailet:

I received an e-mail from you back in June regarding some measurements for the Freemax saddles and the wither iron arch. I have been waiting for these items to come into stock but due to quality issues with Freemax we have suspended the saddles. We are currently not getting any more of the saddles in stock.

I’m sorry for any inconvenience caused.

Någon som köpt sadeln?

Om du läser ovan så ser du att iaf en köpt sadeln...
Sorry, kunde inte låta bli ;)

Jag är iaf fortfarande mkt nöjd med min sadel.

Senast ändrad:

Är man blind så är man *skratt*
Svarade från första inlägget på sidan och "glömde" att bläddra neråt.

Har du fått till det med järnet?

Var sadeln så lång som den verkar på bilderna?

lillbrorsan har den...
funkar väldigt bra på min gamla dressyrponny som hitills varit helt omöjlig att hitta sadel till.
15109490.jpg

15109696.jpg

15109496.jpg

Stackare men här kommer en frågeattack :angel:

Den såg ju inte så lång ut?
Vet du hur lång den är?
Vilken storlek på sitsen?
Vilket järn är det i sadeln och vet du hur många grader det är?

Är den så fast i formen som sagts att den bara passar raka ryggar?

Verkar dock ha samma problem som på min dam att lägga sig på bogarna. Har löst det på min egna genom att lägga en till gjord bakom magen. Då slipper man svanskappan och min dam reagerar bara när man spänner den och jobbar mkt bättre än med svanskappan. Borde gå att få snyggt ditsatt på FreeMaxen oxå av en sadelmakare.

Kul att se sadeln "in action"! Ser ju trevlig ut, funderar starkt på en sån som första sadel till min tjej..

Stackare men här kommer en frågeattack :angel:

Den såg ju inte så lång ut?
Vet du hur lång den är?
Vilken storlek på sitsen?
Vilket järn är det i sadeln och vet du hur många grader det är?

Är den så fast i formen som sagts att den bara passar raka ryggar?

Verkar dock ha samma problem som på min dam att lägga sig på bogarna. Har löst det på min egna genom att lägga en till gjord bakom magen. Då slipper man svanskappan och min dam reagerar bara när man spänner den och jobbar mkt bättre än med svanskappan. Borde gå att få snyggt ditsatt på FreeMaxen oxå av en sadelmakare.

Har ingen aning hur lång den är, hästen är 142 cm hög, har ganska lång rygg men...
Antar att storleken är 17"? Har för mig att det stod det på lappen, , men är inte säker.
Järn? Grader? Den är ju bomlös? Detta är vår första bomlösa så du får ursäkta min okunskap:D
Hmm, det här med rak rygg vet jag inte, pållan har haft rak bom på sina bomsadlar förrut, men hon saknar ju inte manke så hon är inte rak på det sättet.

Japp, den lägger sig lite på bogarna, vad menar du bakom magen? som bukgjorden på en western-sadel då eller? För det kan hon inte ha, blir helt galen, likaså svankappa blir hon helt hysterisk av, tänkte köpa en sån förgjord som de har på börjes, som sitter framför /under sadel och håller tillbaka den, borde funka eller?

Dessutom behöver hon nog en annan padd, har börjes nu och den var nog i lite billigaste laget...

De har järn ovanför manken som ska passa hästens form precis som i tex wintecs sadlar.

Har bara dåliga erfarenheter av förgjordar som låser bogarna och frambensrörelserna. Har ni testat med en bra antiglid gelpadd och svängd gjord?

De enda paddarna som är riktigt bra är skito och Torsions. Har för mig att Torsions lösa inlägg passar bra till Börjes padd och de är betydligt billigare än att köpa en komplett padd

Sadeln din bror har, var den från Börjes?
Har skummat tråden, men inte sett om någon köpt Börjes bomlösa o trivs med den?

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 291
Senast: iNHALE
·
G
Utrustning Hejsan! För några månader sen köpte jag en bomlös sadel som den tidigare ägaren sa var en knights bareback. Dock så när jag fick den så...
Svar
6
· Visningar
1 206
Senast: svea
·
Utrustning Visst var det någon/några här som tagit bort det hårda framvalvet i sina Torsionliknande bomlösa sadlar? Har för mig att jag läst om...
Svar
11
· Visningar
1 073
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka