Bukefalos 28 år!

Ny dator-hur flyttar jag över mailen?

T

trip

Någon data kunnig som kan hjälpa mig?

Har fått skaffa en ny dator då hårddisken bråkar på den gamla.
Vi har stora "familjemailen" på på outlook (?) i den gamla datorn och alla viktiga mail kommer ju fortfarande dit.
Går det att flytta över den mailen till nya datorn på något sätt så att man ändå kan behålla samma mailadress?

Nu har vi fått starta upp hotmailadresser som vi vidarebefodrar våra mail till men det kan ju gå dagar innan vi startar upp den gamla slöa datorn och snart nog får vi kanske inte igång den igen.

Alla foto, programm och andra filer är flyttade men mailen vet jag inte hur jag ska få över till den nya... eller om det ens går.

Någon som har bra tips? (Jag är urkass på datorer!)
 
Sv: Ny dator-hur flyttar jag över mailen?

vem har ni mailen genom? telia, bredbandsbolaget... eller
på deras sidor finns det ofta guider hur du går tillväga
 
Sv: Ny dator-hur flyttar jag över mailen?

Det är ju bara att lägga till användaruppgifterna i outlook/outlook express på den nya datorn :idea:
 
Sv: Ny dator-hur flyttar jag över mailen?

Men menar du nya mail eller de gamla mailen?


Det finns en okej guide i Hjälp-avsnittet i Outlook där du guidas till att komprimera mailmapparna och sen söka upp dem på datorn och manuellt säkerhetskopiera (föra över till nåt, t ex ett USB-minne). Sen borde det vara bara att öppna upp mailen från USB-minnet eller spara dem på nya datorn på nåt sätt...men så långt har jag inte kommit än. :D
Nån annan kanske kan svara på en gång hur man öppnar säkerhetskopierade mail?
 
Sv: Ny dator-hur flyttar jag över mailen?

För att skapa dina befintliga mailkonton i Outlook eller Outlook Express på den nya datorn behöver du ha tillgång till dina kontouppgifter. Det du behöver veta för varje mailkonto är namn på server för in- och utgående post, samt kontonamn, mailadress (som inte alltid behöver vara samma sak som ditt kontonamn) och lösen. Dessa uppgifter brukar finnas sammanställda i utskickat papper från din mailleverantör (som inte heller nödvändigtvis behöver vara samma företag som din internetleverantör, men det vet du säkert).

För att lägga till mailkonton i Outlook väljer du Verktyg>Kontoinställningar... och följer anvisningarna för att lägga till nytt E-postkonto.

För att lägga till mailkonton i Outlook Express väljer du Verktyg>Konton... och följer anvisningarna.

Fungerar det inte så börja med att kolla, dubbelkolla och trippelkolla att du skrivit in alla kontouppgifter rätt.
Tänk på att det inte är hela världen om du skulle råka göra något fel här, det går alltid att radera ett felaktigt mailkonto och skapa ett nytt.



I Outlook Express har jag gjort på följande vis för att flytta gamla mail till ny dator/hårddisk. Reservation för att programversioner eller andra skillnader kanske gör att ditt system funkar annorlunda än mitt.

Mailfilerna finns i C:\Documents and Settings\[ditt användarkonto]\Lokala inställningar\Application Data\Identities\[den sannolikt enda mapp som finns här]\Microsoft\Outlook Express. Det är en .dbx-fil per mapp i din mailbox, alltså en för Inkorgen, en för Borttaget, en för Utkast etc.
Se till att Outlook Express är avstängt, och kopiera sedan dessa mappar till något bra ställe (kanske ett USB-minne). I den nya datorn/installationen letar du sedan upp samma mapp, och ersätter de befintliga .dbx-filerna genom att kopiera och klistra in de sparade med samma namn, en i taget. Klicka Ja på frågan om du vill ersätta filen.
Lägg märke till att det bara går att ersätta .dbx-filer som redan finns i den "nya" datorn. Det betyder att om du skapat egna undermappar i Outlook Express i den gamla datorn - alltså utöver de mappar som finns från början - så behöver du först skapa dem manuellt på samma sätt även i den nya datorn, inifrån Outlook Express. Se till att de får exakt samma namn som på den gamla datorn. Orsaken är att det inte går att bara lägga till en .dbx-fil som inte redan finns, dess existens måste så att säga vara känd av programmet innan du ersätter innehållet.

Det går antagligen att göra motsvarande manöver i Outlook, eller rent av på enklare sätt, men det har jag aldrig provat själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny dator-hur flyttar jag över mailen?

I Outlook är det lite enklare. Finns exportera i Arkivmenyn. Följ guiden och välj export till Personlig Mappfil (pst). Lägg den exporterade filen på USB eller så och gör baklänges i nya datorn. Alltså Importera Personlig mappfil.
 
Sv: Ny dator-hur flyttar jag över mailen?

På den nya datorn iu outlook eller outlook express.
* Kolla först om du vill ha dess mail på dess nuvarande ställe under lokala inställningar.
* Om du bestämmer dig att flytta. Skapa Folder som heter mail på ett bra ställe. Sedan dirigerar du om i outlook till nya stället. I vanliga outlook skapar du en ny datafil på det nya stället. Dessa kan du sedan ifall du vill skapa hur många som helst så varje familjemedlem har sin egen. När du sedan infogar mailkonton så kopplar du dem till den/ de nya datafil/erna. När du har lagt till alla kontot och kopplat dem rätt, så är det bara att under verktyg - alternativ - konfiguera e-post - datafiler, så tar du bort den gamla eller så går du via arkiv och den vägen till datafilerna. Via dessa ställen skapar du även de/de nya. När du skapar de nya datafilerna. Där det som i egenskaper som personliga mappar, där är det bra om du ändrar om speciellt om du väljer att ha datafiler för varje medlem. Glöm inte att lägga den nya arkiv-datafilen även där.
* Stäng programmet. Ta USB-sticka gå till den gamla datorn och kopiera ner all mejl du har där på stickan.
* Från stickan bara kopiera över filerna till den nya datorn där du har valt att ha din/ er mejl. Välj JA på att ersätta de gamla.
* Nu kan du öppna programmet och alla mejl ska finnas på plats.

Lycka till!
 
Sv: Ny dator-hur flyttar jag över mailen?

*svarar alla*

Tack allihopa för svaren!!!:love:

Precis när jag ska till och leka programerare så kopplar maken ur gamla datorn helt för att vi ska lägga nytt golv i "datarummet".
Ok, en dag till kan jag väl vänta, tänker jag.
Men nu verkar det gömma sig läskiga lukter under den uppdragna mattan och försäkringsbolaget ska komma hit och mäta fukt och grejer så när gamla datorn är på plats igen kan man väl bara sia om!
Men alla era tips har jag sparat i alla fall!!!
Mailen har vi genom ebrevet om det spelar in, kom jag på!

Hur är det förresten... på en dator som är några år och där hårddisken börjar vackla (segstartad och den dör med jämna mellan rum), men resten är ok (hmm-vad är resten:confused:), kan man koppla den till en extern hårddisk?
Fundrar på om den gamla datorn kan duga som en "lekdator" till barnen?
Eller sa man köpa en ny till ungarna... (nej nej nej skriker plånboken!)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ny dator-hur flyttar jag över mailen?

Hur är det förresten... på en dator som är några år och där hårddisken börjar vackla (segstartad och den dör med jämna mellan rum), men resten är ok (hmm-vad är resten:confused:), kan man koppla den till en extern hårddisk?
Hårddiskar är mekaniska grunkor som har begränsad livslängd, och om du misstänker att det är just hårddisken i din gamla dator som börjar strula så behöver du så fort som möjligt ta säkerhetskopia på sådant du kan vara rädd om. Spara till CD eller DVD eller till en lös USB-hårddisk. Att byta hårddisk är ofrånkomligt så småningom, bättre att göra det avsiktligt än att bli tvingad... :grin: Hårddiskar kostar i storleksordningen 600 kr och uppåt, och är inte svårt rent tekniskt att byta. Däremot behöver du installera om de program (inklusive Windows) som du har på den gamla disken, vilket kan ta en stund att göra.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har behövt en ny jobbdator länge nu men inte kommit till skott. Jag har fått tips om ett par datorer som skulle kunna vara något för...
Svar
3
· Visningar
487
Senast: Snubbelfot
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 450
Senast: TinyWiny
·
IT & mobiler Jag har ett supergammalt bokföringsprogram på en dator som jag blir lika överraskad över varje gång den faktiskt startar... Det går inte...
Svar
0
· Visningar
473
Senast: Madick
·
IT & mobiler Min trogne kompis den stationära datorn har helt plötsligt börjat hänga sig och bli okontaktbar. Jag har löst det genom att dra ur...
Svar
7
· Visningar
759
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp