MidnightSoul

Trådstartare
Behöver köpa ny dator då min både börjar bli gammal och touchplattan har gett upp nu vilket inte är ultimat på en lapptopp.
Räcker 4 gb ram för mig? Spelar lite så som wartune, starstable, tittar på film, surfar.

Spelar Wartune och streamar film, ungefär som du verkar det som. Hade 4 gb först ca 2.5 år tyckte det fungerade, gick upp till 8gb, vilken skillnad. Nu orkar datorn med på ett helt annat sätt.

(vilken server spelar du på?)

Senast ändrad:
Spelar Wartune och streamar film, ungefär som du verkar det som. Hade 4 gb först ca 2.5 år tyckte det fungerade, gick upp till 8gb, vilken skillnad. Nu orkar datorn med på ett helt annat sätt.

(vilken server spelar du på?)
S480
Hittade inga med bättre ram först utan att behöva gå upp till 8 tusen vilket jag tyckte var lite för mycket.
Dock lyckades jag till slut hitta en vettig dator för 5 tusen med 8 gb ram. Märke är viktigt för mig har haft hp å compag skit å vägrar ha något sådant märke igen.
Har acer nu men den är från när dom fortfarande gjorde bra datorer.

Så lämpligt med en sån här tråd, lånar den lite, då jag också behöver ha en dator som pallar Starstable (guilty pleasure! :rofl: ) och filmer.
Inte för dyr.
Behöver inte vara någon superpryl. Bara den orkar och inte lägger av rätt som det är, så är jag nöjd :D
(Och vart letar man? Hur undviker man att bli "lurad" osv?)
Jag är alltid misstänksam, men samtidigt brutalt lättlurad då jag verkligen har noll koll på vad jag faktiskt BEHÖVER och vad SÄLJARE tycker att jag behöver.

Märke är viktigt för mig har haft hp å compag skit å vägrar ha något sådant märke igen.
Fast riktigt så kategoriskt funkar det inte. HP/Compaq tillverkar många olika modellserier, för olika kategorier av användare. Deras billiga konsumentmaskiner är ungefär lika mycket skit som andra tillverkares billiga konsumentmaskiner, men deras pro-maskiner (EliteBook) är mycket bra.

Fast riktigt så kategoriskt funkar det inte. HP/Compaq tillverkar många olika modellserier, för olika kategorier av användare. Deras billiga konsumentmaskiner är ungefär lika mycket skit som andra tillverkares billiga konsumentmaskiner, men deras pro-maskiner (EliteBook) är mycket bra.
Promaskiner är väll mer för om man jobbar med datorn?

Promaskiner är väll mer för om man jobbar med datorn?
Ja, eller rent allmänt vill ha en dator som är tålig och hållbar och har relativt höga prestanda. Många privatpersoner och hemanvändare har de kraven också.

Är man priskänslig och tittar på nya laptopar i det billigaste segmentet så får man ingen kvalitetsprodukt oavsett tillverkare. Vill man ha en tålig och hållbar laptop så finns sådana från de flesta tillverkare, även HP/Compaq. Prisnivån spelar stor roll, specifikt märke spelar mindre roll.
(En genväg är att köpa en några år gammal begagnad laptop ur de dyraste modellserierna, och eventuellt uppgradera med ny hårddisk och mer minne. Det ger en prisvärd dator av hög kvalitet till lågt pris, under förutsättning att man kan göra jobbet själv.)

Ja, eller rent allmänt vill ha en dator som är tålig och hållbar och har relativt höga prestanda. Många privatpersoner och hemanvändare har de kraven också.

Är man priskänslig och tittar på nya laptopar i det billigaste segmentet så får man ingen kvalitetsprodukt oavsett tillverkare. Vill man ha en tålig och hållbar laptop så finns sådana från de flesta tillverkare, även HP/Compaq. Prisnivån spelar stor roll, specifikt märke spelar mindre roll.
(En genväg är att köpa en några år gammal begagnad laptop ur de dyraste modellserierna, och eventuellt uppgradera med ny hårddisk och mer minne. Det ger en prisvärd dator av hög kvalitet till lågt pris, under förutsättning att man kan göra jobbet själv.)
Vart anser du man ska läggga sig prismässigt för att få en hållbar dator?

Syftade på ny om manvill ha envettig en, jag la 5000 nu hoppas det räcker :nailbiting:
Det är mest skalet och yttre komponenter som tangentbord som skiljer mellan billigare och dyra i fråga om hållbarhet, så är man lite försiktig med sin dator är det inga problem :)

Jag har en tio år gammal bärbar IBM Thinkpad som lär funka till det jag gör i flera år till.

Så lämpligt med en sån här tråd, lånar den lite, då jag också behöver ha en dator som pallar Starstable (guilty pleasure! :rofl: ) och filmer.
Inte för dyr.
Behöver inte vara någon superpryl. Bara den orkar och inte lägger av rätt som det är, så är jag nöjd :D
(Och vart letar man? Hur undviker man att bli "lurad" osv?)
Jag är alltid misstänksam, men samtidigt brutalt lättlurad då jag verkligen har noll koll på vad jag faktiskt BEHÖVER och vad SÄLJARE tycker att jag behöver.

Är det bärbar dator du letar efter?
Hur stor skärm vill du ha?
Vill du köpa på nätet eller här i stan?
Ny eller begagnad?
Prisklass?

Det är mest skalet och yttre komponenter som tangentbord som skiljer mellan billigare och dyra i fråga om hållbarhet, så är man lite försiktig med sin dator är det inga problem :)

Jag har en tio år gammal bärbar IBM Thinkpad som lär funka till det jag gör i flera år till.
Ja dom brukar inte bli så misshandlade hos mig. Men tänkte dax för en ny nu när touchpaden slutade fungera. Den har hållit i fem år, kostade lite mer än den här dock. Men redan unnat mig en annan julklapp å ville inte ta av sparpengarna.

Vart anser du man ska läggga sig prismässigt för att få en hållbar dator?
När jag själv köper laptop så köper jag begagnat, då lägger jag i storleksordningen 2000-3000 kr plus ny hårddisk (SSD) för en dator som kostat kanske 10 000-12 000 kr ny. En ny laptop i mellanklass börjar runt 5000-6000 för en byggkvalitet som jag tycker känns vettig för normalt privatbruk. Som @Anders skriver skiljer sig prestanda inte nödvändigtvis från de billigaste (2500-3500) utan även i mina ögon handlar det främst om fysisk tålighet.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har ingen dator hemma men tycker jag behöver något att skriva på. Jag har ju min jobbdator på jobbet och så telefon, har därför...
Svar
12
· Visningar
399
Senast: Anna-Bella
·
IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
297
IT & mobiler Min lap top börja bli gammal och sliten och börjar ha lite åsikter om vad jag ber den om. Jag kan dock inte leva utan dator, men har... 2
Svar
35
· Visningar
1 748
Senast: Enya
·
Hundhälsa Längesen jag var inloggad här, men nu behöver jag höra från kunniga hundmänniskor. Min 11-åriga hund fick för två veckor sedan dra ut...
Svar
3
· Visningar
854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka